لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

ایران پیوستن کرکوک به همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان را «خطرناک» خواند


بهرام قاسمی همچنین گفته‌های وزیر خارجه امارات درباره نقش ایران و ترکیه در منطقه را «نادرست، غیرسازنده و توهم‌آمیز» خواند.
بهرام قاسمی همچنین گفته‌های وزیر خارجه امارات درباره نقش ایران و ترکیه در منطقه را «نادرست، غیرسازنده و توهم‌آمیز» خواند.

پس از واکنش منفی ترکیه به مصوبه شورای استانی کرکوک عراق برای مشارکت در همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز این مصوبه را «خطرناک و تحریک‌آمیز» و «نقض صریح حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق» خواند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بهرام قاسمی روز چهارشنبه هشتم شهریور تاکید کرد که از نظر جمهوری اسلامی، «هر گونه اقدامی که باعث ایجاد بحران‌های جدید در منطقه و مرزهای همسایگان عراق» شود، «غیر قابل تحمل» است.

وی اعلام کرد که «پایبندی همه طرف‌ها به قانون اساسی و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و راهکارهای قانونی، بهترین گزینه برای ملت عراق» است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین این تصمیم را «نقض صریح حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق» خواند و درباره عواقب آن «هشدار» داد.

آقای قاسمی تاکید کرد که این مصوبه «نه تنها برای گفت‌وگوهای اخیر در بغداد به منظور حل‌وفصل مسائل فیمابین کمک کننده نخواهد بود، بلکه ظرفیت‌ها و توان ملی عراق در مسیر تثبیت پیروزی‌های آن کشور بر تروریسم را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد».

وزارت خارجه ترکیه نیز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تصمیم شوراى استان کرکوک برای شرکت در همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را «اشتباه و ناقض قانون اساسی عراق» خوانده بود.

شورای استانی کرکوک عراق روز سه‌شنبه مشارکت در همه‌پرسی ماه آینده استقلال کردستان را تصویب کرد.

حکومت اقلیم کردستان عراق پیشتر اعلام کرده بود که کرکوک و سه منطقه مورد مناقشه دیگر می‌بایست خود در خصوص مشارکت در همه‌پرسی استقلال کردستان تصمیم بگیرند.

دولت عراق مخالف برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان است و این همه‌پرسی را یک‌جانبه و «غیر قانونی» خوانده است.

در همین حال حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، تصمیم شورای استانی کرکوک مبنی بر پیوستن به همه‌پرسی استقلال کردستان را اقدامی «اشتباه» خوانده است.

به دنبال پیشروی‌های سریع نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، در شمال و غرب عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی پیشمرگه‌های اقلیم کردستان کنترل کرکوک را در دست گرفتند.

رییس دولت اقلیم کردستان عراق اواسط خردادماه امسال اعلام کرد که همه‌پرسی استقلال کردستان عراق روز ۲۵ سپتامبر، سوم مهرماه، برگزار خواهد شد.

اعلام خبر برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق واکنش منفی همسایگان عراق یعنی ایران و ترکیه را در پی داشته که هر یک بخش قابل توجهی از جمعیت‌شان کرد است.

آمریکا نیز خواستار به تاخیر انداختن این همه‌پرسی شده است. اما حکومت اقلیم کردستان عراق این درخواست را رد کرده است.

واکنش به سخنان وزیر خارجه امارات

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه همچنین گفته‌های وزیر خارجه امارات متحده عربی درباره نقش ایران و ترکیه در منطقه را «نادرست، غیرسازنده و توهم‌آمیز» خواند.

بهرام قاسمی در مقابل گفت که سیاست‌های سال‌های اخیر امارات متحده عربی از جمله همراهی با مداخله نظامی عربستان در یمن و تحریم قطر «ماجراجویانه»، «مخرب»، «ناکارآمد»، «تنش‌زا» و «فراتر از ظرفیت‌های» این کشور است.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات روز دوشنبه از ایران و ترکیه خواسته بود به عملکرد به گفته او، «استعماری» خود در سوریه پایان دهند.

او این سخنان را در یک کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مطرح کرد که کشورش از حامیان نظامی رژیم سوریه است.

امارات در کنار عربستان سعودی در مقابل بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه و حامی آن یعنی حکومت ایران قرار دارد و از عملکرد حکومت ترکیه، حامی نیروهای اسلامی که امارات متحده عربی در سطح منطقه با آنها مخالف است، نگران است.

همچنین پس از تحریم قطر از سوی عربستان و متحدانش از جمله امارات متحده عربی، ایران و ترکیه دو کشوری بودند که با ایجاد خطوط ویژه اقلام ضروری به این کشور رساندند.

درهمین حال انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات، به شدت از بازگشت سفیر قطر به ایران انتقاد کرده است.

در مقابل قطر پیش از این بارها ضمن متهم کردن امارات به تناقض‌گویی، اعلام کرده که امارات یکی از شرکای بزرگ تجاری ایران است اما از دوحه می‌خواهد مناسبات خود را با جمهوری اسلامی قطع کند.

سفیر قطر روز چهارم شهریور فعالیت خود را در سفارتخانه کشورش در تهران آغاز کرد. قطر به همراه چند کشور عربی دی‌ماه سال ۹۴ در اعتراض به حمله سفارت و کنسولگری عربستان در ایران سفیر خود را از ایران فراخواند.

XS
SM
MD
LG