لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

چاووش اوغلو: موضع ترکیه درباره همه پرسی استقلال کردستان را به بارزانی ابلاغ کردم


مولود چاووش اوغلو و مسعود بارزانی
مولود چاووش اوغلو و مسعود بارزانی

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز چهارشنبه اول شهریورماه گفته است که نگرانی های آنکارا را در خصوص برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق به مسعود بارزانی، رییس دولت اقلیم کردستان عراق، ابلاغ کرده است.

گزارش ها حاکی است که مولود چاووش اوغلو پس از دیدار با مقام های عراقی در بغداد با سفر به اربیل، مرکز اقلیم کردستان، با مقام های کرد دیدار و گفت وگو کرده است.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه ترکیه گفته است که در نشستی با مسعود بارزانی و دیگر اعضای دولت اقلیم کردستان صریح و صادقانه در خصوص همه پرسی استقلال کردستان عراق بحث و گفت وگو کرده است.

مولود چاووش اوغلو اضافه کرده است، ترکیه خواهان گفت وگوی بغداد و اربیل در این زمینه است.

با این حال وزیر امور خارجه ترکیه پیشتر در روز چهارشنبه در بغداد اظهار داشت: انتظار ما از اربیل روشن است: همه پرسی لغو شود، چرا که منافع و آینده کردها در گرو عراقی یکپارچه است.

دولت عراق نیز مخالف برگزاری همه پرسی استقلال کردستان است و حیدر العبادی نخست وزیر این کشور این همه پرسی را یکجانبه و «غیر قانونی» خوانده است.

رویترز می گوید، قرار است هفته آینده یک هیات از دولت عراق برای ترغیب سیاستمداران کرد به لغو همه پرسی، به اربیل سفر کند.

رئیس دولت اقلیم کردستان عراق اواسط خردادماه سال جاری اعلام کرد که همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در روز ۲۵ سپتامبر، سوم مهرماه، برگزار خواهد شد.

اعلام خبر برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق واکنش منفی همسایه‌های عراق یعنی ایران و ترکیه را درپی داشته که هر یک بخش قابل توجهی از جمعیت‌شان کرد است.

آمریکا نیز خواستار به تاخیر انداختن این همه پرسی شده است. اما حکومت اقلیم کردستان عراق این درخواست را رد کرده است.

این در حالی است که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز روز سه‌شنبه در دیدار با مسعود بارزانی باردیگر مخالفت آمریکا با این همه پرسی را به اطلاع وی رساند.

XS
SM
MD
LG