لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

«طرح ۶۰ نماینده مجلس ایران» در واکنش به مصوبه سنای آمریکا


نمایی از مجلس شورای اسلامی ایران
نمایی از مجلس شورای اسلامی ایران

شماری از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی به تصویب طرح سنای آمریکا، که به کنگره این کشور اجازه می‌دهد توافق احتمالی هسته‌ای با ایران را بررسی‌کند، واکنش نشان دادند.

سنای آمریکا روز پنج شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۴، با اکثریت قاطع به طرحی رای داد که به کنگره این کشور امکان می‌دهد تا ظرف ۳۰ روز هر گونه توافق هسته‌ای با ايران را بررسی کرده و در صورت لزوم، آن را رد کند.

این طرح که جان بینر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، گفته «مشتاق» است که به تصویب نمایندگان کنگره برسد در ایران واکنش‌هایی به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست ‌خارجی مجلس، روز جمعه ۱۸ اردیبشت‌ماه، از تهیه طرحی با قید دو فوریت خبر داد که بر اساس آن توافق هسته‌ای ایران و کشورهای پنج به‌علاوه یک، باید به تصویب مجلس برسد و مجلس شورای اسلامی بر روند اجرای توافق نظارت ‌کند.

به گفته وی، تاکنون بیش از ۶۰ نماینده مجلس ایران این طرح دو فوریتی را امضا کرده‌اند.

حسین نقوی حسینی در بیان ویژگی‌های این طرح گفت: بر اساس این طرح، مقرر شده است تا هیاتی هفت نفره از مجلس بر روند مذاکرات هسته‌ای نظارت کرده و گزارش آن را به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

او درباره زمان احتمالی ارایه این طرح در صحن علنی مجلس، گفته‌ است: «در این باره نشست‌هایی برگزار شده و گفت‌وگوها و مشورت‌هایی صورت گرفته است».

این نماینده در عین حال گفته، مدیریت پرونده هسته‌ای در ایران «مدیریت خاصی» است و همه جوانب کار باید در نظر گرفته شود تا پس از «انجام مشورت‌های لازم» این طرح در دستور کار قرار گیرد.

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس، نیز در واکنش به تصویب طرح سنای آمریکا به ایسنا گفت: «اگر آمریکایی‌ها به خواسته ایران مبنی بر لغو تحریم‌ها هم‌زمان با انجام توافق عمل نکنند مجلس شورای اسلامی طرح الزام دولت به تداوم کلیه فعالیت‌های هسته‌ای را به جریان خواهد انداخت».

او تاکید کرد که مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع «حساس» است، شرایط را رصد می‌کند و در صورت نیاز به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

اسماعیل کوثری، دیگر نماینده اصولگرای عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم بار دیگر تاکید کرد که توافق احتمالی هسته‌ای باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و مجلس نیز این کار را خواهد کرد.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در آخرین نشست خبری خود در روزهای پایانی سال گذشته در پاسخ به چنین الزامی، تاکید کرده بود که «پرونده هسته‌ای و مذاکرات پیرامون آن به دلیل ویژگی‌ها و حساسیت‌های خاص آن در شورای عالی امنیت ملی مطرح است و به این خاطر که ماذون از طرف مقام معظم رهبری است، ‌این شورا خود قابلیت جلو بردن پرونده را دارد».

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه هفته گذشته تاکید کرده بود، با مذاکراتی که «زیر شبح تهدید» باشد، موافق نیست.

این اظهار نظر رهبر ایران در جمع معلمان سبب شد تا برخی از خطیبان نمازجمعه این هفته و از جمله‌ آنها احمد خاتمی، امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های نمازجمعه به موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره کنند.

احمد خاتمی در سخنان خود خطاب به مذاکره کنندگان هسته ای ایران گفت: «اگر مذاکره کنندگان ذره‌ای چاشنی تهدید دیدند مذاکره را به هم بزنند».

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان نگارش توافق جامع اتمی را آغاز کرده‌اند. انتظار می‌رود که این مذاکرات تا روز ۱۱ تیر به سرانجام برسد.

XS
SM
MD
LG