لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

بروجردی: بازدید از مراکز نظامی منوط به تصمیم شورای عالی امنیت ملی است


علاء‌الدین بروجردی می‌گوید که «مراکز نظامی ما ساختار خاص خود را دارد و هیچ‌گونه ارتباطی با مسائل هسته‌ای و برجام ندارد».
علاء‌الدین بروجردی می‌گوید که «مراکز نظامی ما ساختار خاص خود را دارد و هیچ‌گونه ارتباطی با مسائل هسته‌ای و برجام ندارد».

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران می‌گوید که بازدید کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منوط به تصمیم شورای عالی امنیت ملی است.

با این حال، علاء‌الدین بروجردی تاکید کرد که «مراکز نظامی ما ساختار خاص خود را دارد و هیچ‌گونه ارتباطی با مسائل هسته‌ای و برجام ندارد».

این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس- نزدیک به سپاه پاسداران-، آمریکا را متهم کرد که «به دنبال برهم زدن صحنه اجرایی برجام» است و دلیل آن را «بازنده شدن» به دلیل «عدم ارتباط با ایران در عرصه اجرای برجام» دانست.

سخنان رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس واکنشی به اظهارات سفیر ایالات متحده در سازمان ملل است که از عدم بازرسی از مراکز نظامی ایران برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای تهران ابراز نگرانی کرده است.

نیکی هیلی که روز اول شهریور در وین با یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس، درباره چگونگی نظارت بر توافق اتمی ایران مذاکره کرد، گفته است: «من به آژانس اطمینان دارم ولی آنها با کشوری طرف هستند که تاریخ روشنی از دروغگویی و برنامه‌های مخفی هسته‌ای پشت سرش دارد».

سفیر آمریکا در سازمان ملل از سخت‌گیرترین منتقدان ایران و توافق اتمی به شمار می‌رود و مکررا خواستار اعمال نظارت‌های بیشتر بر نحوه اجرای برجام شده است.

ایران به سفر خانم هیلی به مقر آژانس اعتراض کرده و آن را «تخطی آمریکا از مفاد برجام» دانسته است. همزمان مقام‌های جمهوری اسلامی امکان بازرسی آژانس از مراکز نظامی ایران را رد کرده‌اند.

آن‌گونه که از سخنان نمایندگان مجلس بر می‌آید ظاهرا ایران نگران لو رفتن اطلاعات مراکز نظامی‌اش در جریان بازدید بازرسان آژانس از پایگاه‌های آن است.

این نگرانی در سخنان علاء‌الدین بروجردی بازتاب پیدا کرده و او گفته که «ممکن است افراد بیگانه در قالب بازرسان آژانس دنبال دسترسی به اطلاعات نظامی و توانمندی‌های ما در عرصه غیر هسته‌ای باشند و بخواهند اطلاعاتی در این باره کسب کنند».

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، نیز به خبرگزاری تسنیم- نزدیک به سپاه پاسداران- گفته است که «جمهوری اسلامی ایران، مراکز نظامی خود را خط قرمز خود می‌داند به هیچ عنوان به هیچ بیگانه‌ای اجازه بازدید از مراکز نظامی را نمی‌دهد».

حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم تاکید کرده است که «بازدید غربی‌ها از مراکز نظامی ایران تحت هیچ شرایطی مقدور نخواهد شد».

وی به خبرگزاری تسنیم گفت که «مراکز نظامی در همه کشورها جزو بخش‌های سرّی محسوب می‌شوند» تاکید کرد: «ما تحت هیچ شرایطی تن به بازدید از مرکز نظامی نمی‌دهیم و ممکن نیست اجازه دهیم طرف خارجی از مراکز نظامی ما بازدید کند».

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی رسیدند که بر اساس آن ایران پذیرفت تا بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعطیل کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو یا کاهش یابند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، که از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای دولت پیشین ایالات متحده با ایران است، احتمال داده است که در بررسی ماه اکتبر، پایبندی جمهوری اسلامی به توافق وین تایید نشود.

ادامه لغو تحریم‌های اتمی و صدور مجوزهای تجاری و بانکی برای موسسات و شرکت‌های طرف معامله با ایران موکول به ارسال این تاییدیه است و دولت کنونی آمریکا از ژانویه گذشته تاکنون به رغم اشاره به «نقض روح برجام» از سوی ایران، دو بار پایبندی تهران به تعهدات خود در چارچوب توافق یاد شده را تایید کرده است.

XS
SM
MD
LG