لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

روبات‌های دانشگاه آزاد «ایذه» به سیاتل می‌روند


یک روبات زیردریایی در مسابقات دانشگاهی ایران، عکس تزئینی است
یک روبات زیردریایی در مسابقات دانشگاهی ایران، عکس تزئینی است
تيم دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامی واحد «ايذه» برای شرکت در رقابت‌های جهانی روبات‌های زير دريايی به شهر سیاتل در ایالت واشینگتن سفر خواهد کرد.

در بخش کاوشگران اين رقابت‌ها که از سی‌ام خرداد ماه تا اول تيرماه برگزار می‌شود هشت کشور حضور دارند. ايران، عربستان سعودی و مصر از خاورميانه در دوازدهمين دوره رقابت ربات های زيردريايی شرکت کرده‌اند.

تيم ايران را در اين رقابت‌ها ايوب کيانی،ميلاد فياضی،سهيل کيانی و فرزين مرادی از دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ايذه همراهی می‌کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00
لینک مستقیم

اين گروه از روبات‌ها برای حفاری، سدسازی و اکتشافات نفتی استفاده می‌شود. در اين باره با پيمان شيرمردی سرپرست تيم روبات زيردريايی دانشگاه آزاد اسلامی ايذه گفت و گو کرده‌ام:

پیمان شیرمردی: ما از حدود شش سال پيش وارد اين قضيه شديم تا در حوزه روبات زيردريايی آر.او. وی کار کنيم تا بتوانيم بخشی از نيازهای کشور را خودمان برطرف نماییم. با همکاری برخی دانشجويان در دانشگاه و همچنين همکاری دانشگاه آزاد ايذه توانستيم تا سال ۱۳۹۰ در کشور دو عنوان اول و دوم را کسب کنيم.

اين عنوان‌ها را در مسابقات روبوکاپ آزاد ايران کسب کرديد؟

خير . آن عنوان‌ها مربوط به مسابقات روبوکاپ «سما» بوده است در سال ۱۳۹۰ که عنوان اول و دوم کشوری را کسب کرديم و سال بعد از آن در مسابقات پتروکاپ بود که عنوان دوم کشوری را به دست آورديم و امسال هم عنوان سوم مسابقات روبوکاپ آزاد ايران را که می‌شود گفت در آسيا بزرگترين فستيوال روبوکاپ است، به دست آورديم.
اين موضوع را به عنوان موضوع تخصصی برگزيديم و در شرايط فعلی بیشتر در این زمینه داريم کار می‌کنيم. ما در زمينه روبات‌های ديگر مثل روبات‌های امدادگر پرنده و ساير روبات‌ها از جمله مين ياب نيز کار کرده‌ايم.

دقيقا شما در چه بخشی در مسابقات مذکور پذيرفته شديد؟

اين مسابقات با همکاری ناسا و مرکز آموزش های دريايی میت در کشور آمريکا برگزار می‌شود، امسال در شهر سياتل ايالت واشينگتن برگزار می شود و اين بزرگترين مسابقات روباتی است که در حقيقت مسابقه روبات‌های زير دريايی جهانی است.

اين کاری که الان با خودمان برای شرکت در مسابقات می‌بريم چيزی حدود هفت ماه روی آن کار کرده‌ايم. اول از همه گزارش فنی و سوابق کارهايمان را برای آن مرکز ارسال کرديم و چند تن از پروفسورهای آنجا کار ما را تاييد کردند و برايمان دعوتنامه فرستادند.

وسايل ساخت اين روبات ها قاعدتا بايد از خارج از ايران وارد شود. با توجه به مسائل تحريم‌ها آيا اين وسايل به راحتی در دسترس دانشجويان قرار می‌گيرد که بتوانند در اين زمينه کار کنند؟

اين تکنولوژی که الان ما ساخته‌ايم بومی است. دانش فنی آن مربوط به خودمان است و تمام قطعات فنی که در ساخت اين روبات به کار رفته است، همگی آنها کار بچه‌های خودمان است و همگی آنها در همين دانشگاه ساخته شده‌اند و ما الان حتی اين مدل را می‌توانيم به کشورهای همسايه صادر کنيم و حتی می‌توانيم اين روبات‌ها را برای صنايع نفتی و اسکله‌ها استفاده کنيم و يا برای سکوهای نفتی در داخل دريا و صنعت سدسازی از آنها بهره ببريم.

تا چه اندازه فکر می‌کنيد سفر شما به ايالات متحده آمريکا می‌تواند باعث نزديکی دو ملت شود؟

از ديدگاه ما علم مرز نمی‌شناسد و هدف ما اين است که از تجربه‌های بزرگتری بهره ببريم و آنها را در راه کمک به کشورمان استفاده کنيم.

برای گرفتن رواديد برای سفر به ايالات متحده آمريکا با مشکل خاصی روبرو نشديد؟

ما همچنان پيگير آن هستيم و فکر نمی‌کنم مشکل خاصی به وجود بيايد و از طريق خود دانشگاه پيگير آن هستيم که روال آن را طی کنيم و انشاالله که به نتيجه برسيم.

تا چه اندازه فکر می‌کنيد که در اين مسابقات بتوانيد مقام کسب کنيد؟ با توجه به اينکه از مصر، روسيه و از خود آمريکا و بريتانيا رقبای سرسختی داريد؟

بله رقبای ما از دانشگاه‌های خيلی معتبر هستند. الان خود ناسا يکی از رقبای ما محسوب می‌شود چون سال گذشته هم در اين دوره مسابقات شرکت کرده بود و امسال هم جزو تيم‌های شرکت کننده هست.

يکی ديگر از رقبای ما تيم دانشگاه آريزونا است که سال گذشته یک گروه قوی بودند و دانشگاه مسکو که تصور می‌کنم سال گذشته مقام اول را کسب کرد و در کلاس اکسپلورر قرار دارد و ما هم الان در همان کلاس هستيم.

با توجه به اینکه تا به حال تجربه‌ای به اين بزرگی نداشته‌ايم، فکر می‌کنم شرکت ما امسال بيشتر برای کسب تجربه باشد ولی اين قول را به دوستانم خواهم داد که ما سال آينده به عنوان يک تيم ايرانی حتما قهرمان جهان خواهيم شد.
XS
SM
MD
LG