لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

سپاه پاسداران: حمله انتحاری به یک پاسگاه مرزی در سراوان ناکام ماند


شهرستان سراوان در ۳۴۰ کیلومتری جنوب زاهدان و در همسایگی کشور پاکستان واقع شده است.
شهرستان سراوان در ۳۴۰ کیلومتری جنوب زاهدان و در همسایگی کشور پاکستان واقع شده است.

سپاه پاسداران اعلام کرد که یک خودروی حامل مهمات قصد حمله «انتحاری» به یکی از پاسگاه‌های مرزی در سراوانِ استان سیستان و بلوچستان را داشت اما این حمله «ناکام ماند» و راننده خودرو و یک مهاجم دیگر کشته و دو نیروی بسیج زخمی شدند.

بر اساس اطلاعیه قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، شامگاه یکشنبه ۲۰ اسفند، یک خودروی «حامل مهمات و مواد انفجاری قصد انجام عملیات انتحاری» و هدف قرار دادن یکی از پاسگاه های مرزی این نیرو را داشته است.

سپاه می‌گوید که این حمله به علت «اقدام به موقع» نیروهای این پاسگاه مرزی «ناکام» مانده و راننده خودرو کشته شده است.

در این اطلاعیه آمده که همزمان یک فرد مسلح که «در نزدیک شدن به پاسگاه ناکام مانده بود، جلیقه انتحاری خود را منفجر» و کشته شده است.

به گفته قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، در این حمله همچنین دو بسیجی حاضر در پایگاه مجروح شده‌اند.

رسانه‌های ایران جزئیات بیشتری درباره این درگیری اعلام نکرده‌اند.

در این اطلاعیه همچنین به نام ماهیت مهاجمان اشاره‌ای نشده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

شهرستان سراوان در ۳۴۰ کیلومتری جنوب زاهدان و در همسایگی کشور پاکستان واقع شده و شرقی‌ترین شهرستان ایران است.

این شهرستان مانند برخی از دیگر شهرستان‌های این استان طی سال‌های اخیر بار‌ها محل رویارویی نیروهای نظامی و انتظامی با گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی بوده است.

از جمله ۲۵ تیرماه امسال، سپاه پاسداران خبر داد که یک گروه مسلح از «خاک پاکستان» به «مرزهای ایران» در منطقه سراوان تیراندازی کردند که در درگیری با آنها، «دو کارگر بومی» و یکی از مهاجمان کشته شدند.

۱۷ تیرماه نیز فرمانده نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان از کشف «دپوی سلاح‌های» گروه جیش‌العدل در منطقه‌ای از شهرستان سراوان خبر داده بود.

جیش‌العدل خود را مدافع حقوق سنی‌ها به ویژه در استان سیستان‌وبلوچستان ایران معرفی می‌کند اما حکومت ایران این گروه را «تروریستی» می‌خواند.

پارسال نیز حداقل چهار درگیری بین نیروهای سپاه پاسداران و گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در منطقه سراوان رخ داده بود.

مقام‌های نظامی و امنیتی ایران اغلب از پاکستان به دلیل آن چه «تعلل» در تأمین امنیت مرزهای مشترک می‌خوانند، انتقاد کرده‌اند.

از جمله حدود دو هفته پس از کشته شدن ۹ نیروی هنگ مرزی میرجاوه در درگیری با افراد مسلح، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز ۱۸ اردیبهشت، پاکستان را متهم کرد که به «مأمن تروریست‌ها» تبدیل شده است.

محمدحسین باقری تلویحاً تهدید کرده بود در صورت ادامه این وضع، ایران به این پایگاه‌ها در خاک پاکستان حمله خواهد کرد. پس از این سخنان، وزارت خارجه پاکستان سفیر ایران را احضار کرد.

در خردادماه نیز مقام‌های محلی در استان بلوچستان پاکستان اعلام کرده بودند که پرتاب خمپاره از سوی نیروهای ایرانی به منطقه‌ای در غرب این استان به کشته شدن یک غیرنظامی پاکستانی منجر شده است.

وزارت دفاع پاکستان همچنین اعلام کرده بود که سپاه پاسداران ایران روز ۱۷ تیرماه، سه راکت به سوی مناطق مرزی در استان بلوچستان این کشور شلیک کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، شلیک این راکت‌ها تلفات جانی به دنبال نداشت.

۲۱ تیرماه امسال، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران تلویحاً گزارش‌ها درباره شلیک سه راکت به دست نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به داخل خاک پاکستان را تأیید کرد و گفت «گاهی تنش‌هایی» در مرز دو کشور رخ می‌دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا/ ا.ک / ک.ر
XS
SM
MD
LG