لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

«کشته شدن دو کارگر بومی» در درگیری سپاه با یک گروه مسلح در مرز سراوان


سپاه پاسداران خبر داد که یک گروه مسلح روز شنبه از «خاک پاکستان» به «مرزهای ایران» در منطقه سراوان در استان سیستان و بلوچستان تیراندازی کرده‌اند که در درگیری آنان با نیروهای این نهاد «دو کارگر بومی» و یکی از مهاجمان کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسدارن اعلام کرد که یک تیم به گفته این نهاد «تروریستی»، روز شنبه ۲۴ تیر، از «داخل خاک کشور پاکستان» به سمت «مرزهای ایران در منطقه سراوان» تیراندازی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در پی این تیراندازی «دو کارگر بومی» کشته شده‌اند، گرچه در این اطلاعیه به هویت این دو نفر و دلیل حضور آنان در این منطقه مرزی اشاره‌ای نشده است.

سپاه پاسداران همچنین اعلام کرده که نیروهای این نهاد یکی از مهاجمان را کشته و دو مهاجم دیگر را زخمی کرده‌اند، و دیگر اعضای این گروه به «عمق خاک پاکستان» فرار کرده‌اند.

در اطلاعیه سپاه پاسداران جزئیات بیشتری درباره این درگیری بیان نشده است.

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران طی سال‌های اخیر بار‌ها محل رویارویی نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی با گروه‌های مسلح بوده که مقام‌های ایران از آنها به عنوان «تروریست» و «اشرار» نام می‌برند.

گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان اما خود را «مدافع حقوق سنی‌ها» می‌خوانند.

مقام‌های نظامی و امنیتی ایران پس از برخی از این حملات از پاکستان به دلیل آن چه «تعلل» در تأمین امنیت مرزهای مشترک می‌خوانند، انتقاد کرده‌اند.

از جمله عصر چهارشنبه، ششم اردیبهشت، در درگیری بین نیروهای هنگ مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان با افراد مسلح ۹ مرزبان ایرانی کشته شدند.

در همین زمینه محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، پاکستان را متهم کرد که به «مأمن تروریست‌ها» تبدیل شده و تلویحاً تهدید کرده بود در صورت ادامه این وضع، ایران به این پایگاه‌ها در خاک پاکستان حمله خواهد کرد.

پس از این سخنان، وزارت خارجه پاکستان سفیر ایران را احضار کرد.

در خردادماه نیز مقام‌های محلی در استان بلوچستان پاکستان اعلام کرده بودند که پرتاب خمپاره از سوی نیروهای ایرانی به منطقه‌ای در غرب این استان به کشته شدن یک غیرنظامی پاکستانی منجر شده است.

وزارت دفاع پاکستان همچنین اعلام کرده بود که سپاه پاسداران ایران روز شنبه ۱۷ تیرماه، سه راکت به سوی مناطق مرزی در استان بلوچستان این کشور شلیک کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، شلیک این راکت‌ها تلفات جانی به دنبال نداشت.

روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، تلویحاً گزارش‌ها درباره شلیک سه راکت به دست نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به داخل خاک پاکستان را تأیید کرد و گفت که «گاهی تنش‌هایی» در مرز دو کشور رخ می‌دهد.

XS
SM
MD
LG