لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

جهانگیری: توصیه کردند سکوت کنم٬ لازم باشد دوباره موتور انتقاد را روشن می‌کنم


جهانگیری پیشتر گفته بود پس از انتقادهایش علیه دولت‌ احمدی‌نژاد و نیز قالیباف و رئیسی٬ رابطه‌اش با رهبر ایران سرد شده است.
جهانگیری پیشتر گفته بود پس از انتقادهایش علیه دولت‌ احمدی‌نژاد و نیز قالیباف و رئیسی٬ رابطه‌اش با رهبر ایران سرد شده است.

معاون اول حسن روحانی می‌گوید با وجودی که «کسانی» به وی «توصیه به سکوت» کرده‌اند٬ اما اگر «لازم» باشد٬ او دوباره «موتور» انتقاد را روشن می‌کند.

اسحاق جهانگیری روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند در همایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران کل ایران این موضوع را مطرح کرده است.

آقای جهانگیری گفته که «من راجع به دوره بدِ کشور {دوران احمدی‌نژاد} خیلی صحبت کرده‌ام، از مقطعی کسانی به من توصیه به سکوت کردند و من هم گفتم چشم».

وی افزوده که در حال حاضر٬ آقای احمدی‌نژاد٬ «سر تا ذیل حکومت را به بحث گرفته و می‌گویند انتخابات زودهنگام و بدون مهندسی برگزار شود».

جهانگیری بدون اشاره به نام فرد خاصی٬ گفته است: «وقتی نگذاشتید اقدامات او گفته شود الان باید به این حرف‌ها جواب بدهید. البته اگر لازم باشد من موتور را مجدد روشن می‌کنم».

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در اظهارات خود به اینکه چه شخص یا اشخاصی به وی توصیه کرده‌اند که سکوت کند٬ اشاره نکرده است.

با این حال وی پیشتر گفته بود که پس از انتقادهای صریح‌اش علیه دولت‌ محمود احمدی‌نژاد و نیز علیه محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی٬ دو نامزد دیگر در جریان مناظره‌های تلویزیونی مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری امسال٬ رابطه‌اش با رهبر جمهوری اسلامی سرد شده است.

آقای جهانگیری در مصاحبه‌ای با روزنامه بریتانیایی «فاینشنال تایمز» که در شماره روز ۳۰ بهمن آن به چاپ رسید٬ گفت که از زمان انتخابات با آیت‌الله علی خامنه‌ای ملاقات نداشته است.

وی افزوده بود که «من رابطه خیلی خوبی با مقام معظم رهبری دارم. ولی در زمان انتخابات کمی زیاده‌روی کردم. امیدوارم به زودی با ایشان ملاقات کنم».

جهانگیری در مناظره اول انتخاباتی خود به شدت به محمدباقر قالیباف، نامزد اصولگرا، تاخت و به طور تلویحی او را متهم کرد که عاملان حمله به سفارت عربستان را در ستادهای انتخاباتی خود به خدمت گرفته است.

معاون اول رئیس‌‌جمهوری ایران همچنین از «برخوردهای گازانبری امنیتی و قضایی با فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی» انتقاد کرده و افزوده بود که قبل از روی کار آمدن روحانی٬ «همه را خانه‌نشین کردند، به همه ضربه زدند، رو در روی هم قرار داند. در فضای سیاسی ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور را خرج کردند».

اسحاق جهانگیری در سخنان روز سه‌شنبه خود به اعتراض‌های خیابانی دی‌ماه امسال در شهرهای مختلف ایران اشاره کرد و نسبت به افزایش «نفرت، خشم و کینه مردم نسبت به مسئولان و نظام» هشدار داد.

وی گفت که «نباید اجازه دهیم اعتراض مردم به نفرت و خشم تبدیل شود. هنر ما باید این باشد که به اعتراض مردم پاسخ دهیم».

در جریان اعتراض‌های اخیر در کشور دست‌کم ۲۵ نفر کشته شدند. به گفته مقام‌های قضایی٬ سه نفر از بازداشت‌شدگان در زندان دست به «خودکشی» زده‌اند.

در جریان این اعتراض‌ها همچنین هزاران نفر بازداشت شدند که برای تعدادی از آنها از جمله دست‌کم ۵۰ دانشجو٬ پرونده قضایی تشکیل شده است.

به گزارش رسانه‌ها٬ جهانگیری در ادامه اظهاراتش در عین حال٬ «ناکارآمد جلوه‌دادن» دولت را «اشتباه» دانست و افزود که دولت حسن روحانی٬ «کارهای بزرگی» انجام داده٬ اما به «اقدامات بیشتری نیاز است».

مخالفان دولت روحانی ضمن انتقاد از توافق برجام٬ آمارهای ارائه‌شده از سوی دولت در زمینه کاهش بیکاری و افزایش اشتغال و نیز کاهش تورم را «نادرست» معرفی می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا/ ب.ب/ ک.ر
XS
SM
MD
LG