لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۶

رهبر ایران «اجازه» برداشت چهار میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را داده است


بودجه نظامی سال ۹۷ ارائه شده از سوی دولت روحانی به مجلس که در حال بررسی است، حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان است.
بودجه نظامی سال ۹۷ ارائه شده از سوی دولت روحانی به مجلس که در حال بررسی است، حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ مجلس خبر داد که با «اجازه» رهبر جمهوری اسلامی، چهار میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد. قرار است ۶۳ درصد از این مبلغ صرف فعالیت‌های نظامی جمهوری اسلامی در سال آینده شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اصغر یوسف‌نژاد روز سه‌شنبه سوم بهمن اعلام کرد که از این مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها،۲۰۰ میلیون دلار برای آب‌رسانی به روستاها،۲۵۰ میلیون دلار برای آبیاری تحت فشار و ۲۰۰ میلیون دلار برای آبخیزداری هزینه خواهد شد.

همچنین قرار است که برای صداوسیما ۱۵۰ میلیون دلار، بازسازی مناطق زلزله‌‌زده و سیل‌زده ۱۰۰ میلیون دلار، واکسینه پهلو و عفونت کودکان ۱۰۰ میلیون دلار و پروژه‌های استان سیستان‌وبلوچستان ۳۵۰ میلیون دلار اختصاص یابد.

با محاسبه این اعداد مشخص می‌شود که حدود ۶۳ درصد از مبلغ چهار میلیارد دلار برداشت شده، برای برنامه‌های نظامی ایران هزینه خواهد شد.

مبلغی که برای برنامه‌های نظامی ایران برداشت شده، بیش از ۱۶ برابر مبلغی است که برای مقابله با ریزگردها اختصاص یافته است.

بودجه نظامی سال ۹۷ ارائه شده از سوی دولت حسن روحانی به مجلس که در حال بررسی است، حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان، معادل ۱۰ میلیارد دلار، است.

سخنگوی دولت حسن روحانی پیش از این بودجه بخش دفاعی و امنیتی ایران در سال ۹۶ را حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان، اعلام کرده و گفته بود که این بودجه طی یک دوره چهار ساله ۱۲۸ درصد افزایش یافته است.

به گفته محمد باقر نوبخت، «در سال ۹۲ اعتبارات دفاع و امنیت ۱۷ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان بود که آنچه دولت در لایحه بودجه ۹۶ ارائه کرد به ۳۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید، یعنی دولت ۱۲۸ درصد این رقم را افزایش داد».

آقای نوبخت روز ۲۶ دی نیز در جمع فرماندهان بخش طرح و برنامه نیروهای مسلح گفته بود: «هر چند دولت با هرگونه افزایش بودجه در مجلس مخالف است، اما قول می‌دهیم هر گونه افزایش بودجه‌ای که در حوزه نیروهای مسلح مطرح شود، نه تنها مخالفت نکنیم که دولت در مقام دفاع از آن بر خواهد خواست».

در همان روز محمد حسین سپهر، معاون هماهنگ‌کننده نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، بودجه نظامی ایران را هفت میلیارد دلار، معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان، اعلام کرده بود.

با این حال، حسین آرین کار‌شناس نظامی به رادیو فردا گفته بود که «بر پایه آمار "میلیتاری بالانس" که سالانه از سوی "موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک" در لندن منتشر می‌شود بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۵.۹ میلیارد دلار بود».

برخی کار‌شناسان معتقدند که سود شرکت‌های سپاه پاسداران و وزارت دفاع ایران در بودجه نظامی لحاظ نمی‌شود و با محاسبه این عدد‌ها بودجه نظامی بیشتر خواهد شد.

نمایندگان مجالس نهم و دهم پس از توافق اتمی وین مصوباتی را برای افزایش بودجه نظامی ایران تصویب کردند.

از جمله بر اساس برنامه ششم توسعه دولت موظف است، هر سال حداقل پنج درصد از «بودجه عمومی» را به بودجه دفاعی کشور اضافه و همچنین نسبت به «توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی» اقدام کند.

صندوق توسعه ملی بر اساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنج‌ ساله پنجم توسعه (۱۳۹۰-۱۳۹۴) تشکیل شد و جایگزین حساب ذخیره ارزی ایران شد که در دولت محمد خاتمی با هدف ذخیره شدن مازاد درآمدهای نفتی برای کنترل نوسانات قیمت نفت در بازارهای جهانی طراحی شده بود.

مهم‌ترین ماموریت صندوق توسعه ملی ایران، «تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی» اعلام شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG