لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

نیروهای داعش چهارشنبه شب «از دو ناحیه وارد شهر کوبانی شدند»


دود ناشی از بمباران‌های مواضع داعش در کوبانی توسط ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا
دود ناشی از بمباران‌های مواضع داعش در کوبانی توسط ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا

اخبار رسیده از مقام‌های کرد و مدافعان کوبانی حاکی است که نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) چهارشنبه شب از دو ناحیه وارد این شهر استراتژیک در مرز با ترکیه شده‌اند.

پیشروی تازه گروه داعش پس از بروز نبردهای سنگینی در غروب روز چهارشنبه صورت گرفته است.

آسیه عبدالله، دستیار رهبر حزب اتحادیه دمکراتیک که از منطقه دفاع می‌کند، از کوبانی به خبرگزاری رویترز گفته است: «امشب (نیروهای حکومت اسلامی) با سلاح‌های سنگین از جمله تانک از دو ناحیه وارد شهر شدند. به دلیل درگیری‌های شدید ممکن است مردم غیرنظامی کشته شوند».

یک عضو دیگر این حزب گفته که به رغم ادامه حملات هوایی گروه ائتلاف به رهبری آمریکا، نیروهای خلافت اسلامی غروب روز چهارشنبه برخی از ساختمان‌های کوبانی را به تصرف خود در آوردند.

منابع دیگر هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.

جنگجویان کرد از سه هفته پیش درگیر نبردی شدید با گروه حکومت اسلامی شده‌اند که بر بخش بزرگی از سوریه و همچنین عراق مسلط شده است.

سقوط کوبانی می‌تواند نوار مرزی سوریه با ترکیه را به طور کامل در اختیار این گروه قرار دهد.

پیشروی اخیر گروه حکومت اسلامی در حالی است که روز چهارشنبه اعلام شد به دنبال تشدید بمباران مواضع این گروه توسط ائتلاف بین المللی، آن‌ها از بسیاری از مناطق تحت کنترل خود در کوبانی عقب نشینی کرده‌اند.

تشدید درگیری‌ها در کوبانی ظرف سه هفته گذشته باعث شد تا بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم این شهر به خاک ترکیه فرار کنند.

با این حال ترکیه که تنها راه ورود نیروهای کرد از مناطق دیگر به کوبانی است، مرز خود را بسته و تانک‌ها را به فاصله چند کیلومتری مواضع داعش مستقر کرده است.

این سیاست آنکارا باعث اعتراض‌های گسترده‌ای در این کشور و سایر کشورهای منطقه شده است و بر اساس آخرین گزارش‌ها، در درگیری‌های میان معترضان و پلیس ترکیه دستکم ۲۱ نفر کشته شده‌اند.

مقام‌های آمریکایی از اینکه ترکیه هنوز نپذیرفته است وارد ائتلاف بین‌المللی علیه گروه داعش شود ابراز نارضایتی می‌کنند.

این در حالی است که ترکیه می‌گوید تنها زمانی به این ائتلاف می‌پیوندد که واشینگتن با استفاده از زور علیه ارتش بشار اسد موافقت کند.

XS
SM
MD
LG