لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

متیس: آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌ اتمی با متحدانش همکاری می‌کند


وزیر دفاع آمریکا در مجلس سنا گفت که تصمیم رئیس‌جمهوری برای خروج از برجام عجولانه نبوده است.
وزیر دفاع آمریکا در مجلس سنا گفت که تصمیم رئیس‌جمهوری برای خروج از برجام عجولانه نبوده است.

وزیر دفاع آمریکا یک روز پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران که بر اساس همکاری ایالات متحده با متحدان آن بنا شده بود گفت واشینگتن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای با متحدانش همکاری خواهد کرد.

جیمز متیس روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در نشست یکی از کمیسیون‌های مجلس سنا گفت: «ما به همکاری با متحدان و همکاران برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای و برخورد با سایر اقدامات زیان‌بار ایران ادامه خواهیم داد».

«این دولت در زمینه اولویت قرار دادن امنیت شهروندان کشورمان متعهد باقی خواهد ماند».

اما جیمز متیس در ماه اکتبر گفته بود باقی ماندن در توافق هسته‌ای در راستای منافع ملی آمریکاست.

او در ماه ژانویه هم گفت توافق هسته‌ای با ایران «بی‌نقص» نیست ولی وقتی آمریکا آن را امضاء کرده باید به تعهد خود وفادار بماند و با کشورهای متحد همکاری کند.

ماه گذشته نیز گفته بود طبق این توافق از تاسیسات و مراکز هسته‌ای ایران «بازرسی‌های سختگیرانه ای» صورت می‌گیرد.

با وجود این، جیمز متیس به خاطر «اقدامات زیان‌بار» ایران از جمله حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه و حوثی‌ها در یمن به شدت به حکومت ایران حمله کرد.

او گفت: «ما شاهد هیچ‌گونه کاهشی در اقدامات زیان‌بار ایران در سطح منطقه نبوده‌ایم. ولی در عین حال به این خاطر از برجام خارج شدیم که به این نتیجه رسیده‌ایم که در طولانی‌مدت مطلوب نیست».

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای خطر وقوع جنگ و درگیری‌های بیشتر در خاورمیانه را افزایش داده، باعث رنجش متحدان اروپایی آمریکا شده و تردیدهایی نیز در مورد ثبات بازار جهانی نفت به وجود آورده است.

طبق توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ که مفاد آن توسط نمایندگان ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی تنظیم شده بود، ایران پذیرفت در برابر لغو تحریم‌های بین‌المللی فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند. هدف اصلی این توافق جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

دولت دونالد ترامپ در را به روی مذاکره با اروپایی‌ها در خصوص یک توافق جایگزین باز گذاشته است ولی مشخص نیست که اروپایی‌های چنین روشی را بپذیرند و حتی در صورت پذیرش آن تضمینی وجود ندارد که بتوانند ایران را قانع کنند.

وزیر دفاع آمریکا در مجلس سنا گفت که تصمیم رئیس‌جمهوری برای خروج از برجام عجولانه نبوده است.

او افزود: «پرزیدنت آن‌طور که لازم است نمی‌توانست واقعا تایید کند که این توافق به خوبی اجرا شده و در راستای اهدافی است که طبق برجام باید عملی شوند».

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG