لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

مکرون در تماس تلفنی با روحانی از ایران خواست در برجام بماند


حسن روحانی (راست) و امانوئل مکرون
حسن روحانی (راست) و امانوئل مکرون

رئیس‌جمهوری فرانسه روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، از ایران خواست تا در کنار فرانسه، بریتانیا و آلمان به برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» پایبند بماند.

امانوئل مکرون در این تماس تلفنی که یک روز پس از اعلام دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از برجام انجام شد، گفته که هدف او «حفظ ثبات منطقه‌ای» است.

بر اساس بیانیه کاخ الیزه، رئیس‌جمهوری فرانسه گفته که مایل است توافق اتمی با ایران در همه ابعاد ادامه پیدا کند.

این بیانیه افزوده است: حسن روحانی و امانوئل مکرون توافق کردند که راه‌های همکاری مشترک با تمامی کشورهای مرتبط با برجام را با هدف حفظ ثبات منطقه‌ای دنبال کنند. در این بیانیه همچنین آمده که به زودی، وزیران خارجه دو کشور با هم دیدار خواهند داشت.

رئیس‌جمهوری ایران نیز در اظهاراتی که خبرگزاری ایرنا آن را بازتاب داده است، گفته که «اروپا فرصت بسیار محدودی برای حفظ برجام و اعلام موضع قاطع نسبت به تعهدات خود دارد»، و «منافع ایران در برجام باید به طور صریح مشخص و تضمین شود».

حسن روحانی افزود: «همچنین باید تصمیم شرکت‌های خارجی طرف قرارداد و سرمایه‌گذار در ایران برای مواجهه با خروج آمریکا از برجام صریح و شفاف اعلام شود».

به گفته وی، اگر طرفین «در مدتی محدود و معین به تصمیم روشنی درباره برجام» برسند، ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند «شاهد تعامل گسترده‌تری» میان خود باشند.

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، پیشتر گفته بود برجام «نمرده است» و فقط «آمریکا از آن خارج شده است».

آقای مکرون برای متقاعد کردن دونالد ترامپ به ادامه حضور در برجام، در سفر خود به واشینگتن با وی در این مورد مذاکره کرده بود.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین در جریان سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا گفته بود «فرانسه به برجام وفادار می‌ماند، چون آن را امضاء کرده است».

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران هم روز چهارشنبه در بوشهر گفت که سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و سازمان برنامه و بودجه کشور، برنامه متناسب با شرایط خروج آمریکا از برجام را طراحی کرده‌اند.

به استناد گزارش‌هایی از رویترز، ایرنا، ایسنا و رادیو فردا/ ک.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG