لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

غلامحسین مظلومی، خط آتش تاج و تیم ملی فوتبال ایران درگذشت


غلامحسین مظلومی آقای گل سابق فوتبال آسیا که مدت ۱۵ سال رکورددار بهترین گلزن تاریخ فوتبال ایران بود، روز چهارشنبه ۲۸ آبان در سن ۶۵ سالگی به خاطر بیماری سرطان جان سپرد.

روز قبل از درگذشت آقای مظلومی، بازیکنان تیم ملی ایران با تصویر او که در دست رضا قوچان‌نژاد بود مقابل کره جنوبی به میدان رفتند.

مظلومی که متولد آبادان است تا آغاز دهه هفتاد شمسی با ۱۹ گل زده در صدر جدول بر‌ترین گلزنان فوتبال ایران قرار داشت. او در اولین قهرمانی باشگاه تاج (استقلال) نیز نقش چشمگیری داشت و به عنوان آقای گلی رسید.

پسر گل جوانان آسیا و آقای گل تمام ادوار لیگ تخت جمشید از دیگر افتخارات مرحوم مظلومی است. عنوان آقای گل بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ هم به او رسید. در‌‌ همان مسابقات تیم ملی ایران به قهرمانی دست یافت.

گلزنی‌های او، تیم ملی ایران را روانه المپیک مونترال کرد. آنجا هم با گلی که به کوبا زد، آخرین پیروزی فوتبال ایران در المپیک‌ها را رقم زد. رکوردی که اگر در المپیک ۲۰۱۶ ریو بشکند هم چهل سال دوام آورده!

علی پروین درباره آن گل تاریخی می‌گوید: «روز قبل از بازی سر میز غذا گفت خواب دیده‌ام به کوبا گل می‌زنم. گفتم این تیم خیلی قوی است و فکر نکنم به این راحتی‌ها بتوانی. روز بازی هم خیلی فشار روی دروازه ما آوردند. ناگهان اواخر بازی گلرشان اشتباه کرد، توپ جلوی مظلومی افتاد و خوابش تعبیر شد».

غلامحسین مظلومی بعدا با لباس شهباز، به تاج گل زد اما تمام افتخارات ممکن را با پیراهن آبی کسب کرده بود. در انتهای لیگ سال ۵۰، پرسپولیس و تاج امتیازی برابر داشتند اما تفاضل گل تاج بهتر بود.

پرسپولیس هشت گل به گارد زد تا با لغزش احتمالی، تاج قهرمان شود. اما تاج نیز قصر یخ را از پیش رو برداشت که مظلومی یکی از گل‌های قهرمانی تاج را وارد دروازه بهرام مودت کرد.

سال بعد باشگاه بایرن مونیخ با فرانتس بکن‌بایر، ادو لاتک، پل برایتنر و گرد مولر افسانه‌ای به تهران آمد. غلامحسین مظلومی در استادیوم آزادی دروازه این تیم را باز کرد. به همین ترتیب دروازه فنرباغچه را هم باز کرد.

حتی در سال ۱۳۵۲ که بهترین پرسپولیس دوران با هدایت آلن راجرز بدون شکست قهرمان شد، باز عنوان آقای گل رسید به غلام سر طلایی. او دو گل هم به امید فرانسه زد که میشل پلاتینی را در ترکیب خود داشت.

در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ ایران توانست در ریاض با نتیجه ۳-۰ عربستان را مغلوب کند که آن مسابقه از نمادهای تاریخ فوتبال ایران است. در آن بازی، مظلومی زننده دو گل بود.

مظلومی که پنج گل هم در شهرآورد تهران به ثمر رسانده اگر گرفتار مصدومیت نمی‌شد، می‌توانست نیمه نخست دهه ۶۰ را هم بازی کند اما ناگزیر از فوتبال کناره‌گیری کرد. بعدا در سال ۱۳۶۷ سرمربی استقلال شد. سال بعد سرمربیگری تیم ملی امید ایران را برعهده گرفت.

حشمت مهاجرانی سرمربی سابق تیم ملی ایران که مربی مظلومی هم بود، او را خطرناک‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران در محوطه جریمه می‌داند.

آقای گل جام ملت‌های ۱۹۷۶ آسیا، در آغاز دهه هفتاد شمسی سمت سرمربیگری سرمربی استقلال اهواز را در لیگ آزادگان برعهده گرفت.

در مقاطع مختلف روی نیمکت سرمربیگری تیم‌های شهرداری کرمان، مقاومت تهران، کشتی‌سازی بندرعباس، پتروشیمی ماهشهر، موتوژن تبریز، استقلال نوین و پیام تهران نشست.

مدیر فنی تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان، سرمربی تیم ملی نوجوانان، مدیرفنی تیم‌های پایه استقلال و پاس، سرپرست استقلال در دوران سرمربیگری مرفاوی، عضو کمیته فنی استقلال در سال ۸۹ و سرپرستی شاهین بوشهر در لیگ بر‌تر نیز در کارنامه پر بار دوران ورزشی مرحوم مظلومی درج شده.

حسینعلی کلانی درباره مظلومی به خبرگزاری ایسنا گفته: افتخارات زیادی برای فوتبال ایران به دست آورد اما همیشه با او بی‌مهری شد. قدر افرادی که زنده هستند را بدانیم چون وقتی می‌روند دیگر در کنار ما نخواهند بود. معتقدم مظلومی، مظلومانه زندگی کرد و مظلومانه از دنیا رفت.

XS
SM
MD
LG