لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

موسویان با سپردن وثيقه آزاد می شود


حسين موسويان، عضو ارشد مذاکره کننده سابق هسته ای ايران که هفته گذشته بازداشت شده بود، با سپردن وثيقه آزاد می شود
حسين موسويان، عضو ارشد مذاکره کننده سابق هسته ای ايران که هفته گذشته بازداشت شده بود، با سپردن وثيقه آزاد می شود


حسين موسويان، عضو ارشد مذاکره کننده سابق هسته ای ايران که هفته گذشته بازداشت شده بود، با سپردن وثيقه آزاد می شود.


عليرضا جمشيدی سخنگوی قوه قضاييه به خبرگزاری فارس گفت قرار بازداشت حسين موسويان به قرار وثيقه تبديل شد و در صورت توديع وثيقه آزاد خواهد شد.


پيشتر برخی خبرگزاری ها از آزادی آقای موسويان خبر داده بودند که اين گزارش ها تکذيب شد. اما در همين حال خبرگزاری مهر به نقل يک مقام آگاه در قوه قضاييه گفت آقای موسويان روز چهارشنبه پس از طی تشريفات قانونی آزاد خواهد شد.


وزیر اطلاعات ایران: اتهام موسویان امنیتی است


وزير اطلاعات جمهوری اسلامی روز سه شنبه از احضار دو نفر ديگر در ارتباط با پرونده حسين موسويان خبر داده بود.


غلامحسين محسنی اژه ای گفت که «در رابطه با پرونده موسويان ديروز دو نفر را به اين وزارتخانه احضار کرديم که تحقيقات از آنان در حال اجراست.»


وی از افشای نام اين دو نفر خودداری کرد و توصيحی ديگری در اين مورد نداد. اين نخستين اظهار نظر وزیر اطلاعات در خصوص بازداشت موسويان، ديپلمات سابق هسته ای جمهوری اسلامی است.


روز دوشنبه نيز اکبر هاشمی رفسنجانی در اظهار نظری کوتاه گفت که «حقيقت به زودی روشن خواهد شد.»


اما وزير اطلاعات جمهوری اسلامی روز سه شنبه به واحد مرکزی خبر گفت که «پرونده موسويان امنيتی است.»


محسنی اژه ای گفت که «پرونده موسويان فعلا در مرحله تحقيقات مقدماتی است و تقريبا مراحل نهايی بازجويی اش را می گذراند.»


وی افزود:«اجازه دهيد تحقيقات تکميل شود تا بتوان روشن تر درباره آن صحبت کرد.»


در خبر نخست مخابره شده توسط واحد مرکزی خبر، وابسته به صدا و سيمای جمهوری اسلامی، از قول وزير اطلاعات گفته شده بود که «فکر می کنم به زودی قرار بازداشت موقت او را قاضی پرونده به قرار وثيقه تبديل کند.»


لحظاتی بعد اين خبرگزاری با اصلاح خبر خود جمله بالا را از نقل و قول آقای اژه ای حذف کرده بود.



اظهارات محسنی اژه ای يک روز پس از آن صورت گرفت که هاشمی رفسنجانی، ریيس مجمع تشخيص مصلحت نظام که موسويان از ديپلمات های نزديک به او به شمار می رود، در نخستين اظهار نظر در اين خصوص گفت:«حقيقت به زودی مشخص می شود»

ساعتی پس از اظهارات آقای رفسنجانی بخشی از حقيقت مورد اشاره وی توسط يک مقام مسئول در قوه قضائيه در اختيار خبرگزاری ايسنا قرار گرفت.


اين «مقام مسئول قضائی» با تایيد اين که حسين موسويان از زمان بازداشت در اختيار وزارت اطلاعات است، در پاسخ به اينکه «آيا قرار بازداشت برای حسين موسويان صادر شده است»، گفت:«وی هنوز تحويل مقامات قضايی نشده و طبعا اقدامی در اين باره صورت نگرفته است.»



حسين موسويان، معاون بين الملل مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت و سخنگوی تيم مذاکره کننده هسته ای سابق، روز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ماه بازداشت شد.


اهميت سخنان اين مقام مسئول قضایی از آن جهت است که براساس قوانين قضایی جمهوری اسلامی، بازداشت هر متهمی بيش از ۲۴ ساعت بايد با تفهيم اتهام و صدور قرار متناسب با نوع اتهام از سوی قاضی همراه باشد.


خبر کوتاهی که يک مقام مسئول قضایی در اختيار ايسنا گذاشت، به معنای طی نشدن مسیر قانونی بازداشت ديپلمات هسته ای جمهوری اسلامی بوده است.


اظهار نظر مقام مسئول قضایی در شماره روز سه شنبه روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت، نيز انتشار يافت، اين درحالی است که ارگان دولت در دو روز اول بازداشت آقای موسويان اتهامات سنگينی را به نقل از منابع موثق اما ناشناس به وی نسبت داد.


ناظران سياسی انتشار خبر بازداشت بدون قرار قضایی آقای موسويان در ارگان رسمی دولت را نشانه ای از احتمال آزادی وی ارزيابی می کنند.


مخبر کميسيون امنيت ملی دو روز قبل از فراخوانی وزير اطلاعات برای ادای توصيحات بيشتر در خصوص بازداشت حسين موسويان به مجلس خبر داده بود.


به گفته کاظم جلالی، روز سه شنبه قرار بود وزير اطلاعات در جلسه مشترکی با اعضای کميسيون امنيت ملی در اين خصوص اظهار نظر کند. از برگزاری چنين جلسه ای تاکنون خبری مخابره نشده است .


حسين موسويان، معاون بين الملل مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت و سخنگوی تيم مذاکره کننده هسته ای سابق، روز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ماه بازداشت شد.


خبر بازداشت موسويان ۵۰ ساله توسط وزارت اطلاعات با تاخير چند روزه به تایيد دادستان تهران، سعيد مرتضوی، رسید اما وی از اعلام اتهام و چگونگی بازداشت او خودداری کرد.


XS
SM
MD
LG