لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

دبیرکل ناتو خواستار خویشتنداری و کاهش تنش‌ها از سوی ایران شد


ینس استولتنبرگ می‌گوید که اعضای پیمان آتلانتیک شمالی پشت آمریکا در خاورمیانه ایستاده‌اند.
ینس استولتنبرگ می‌گوید که اعضای پیمان آتلانتیک شمالی پشت آمریکا در خاورمیانه ایستاده‌اند.

دبیرکل ناتو روز دوشنبه ۱۶ دی‌ماه پس از نشست پیمان آتلانتیک شمالی درباره ایران و عراق گفت که اعضای این سازمان پشت آمریکا در خاورمیانه ایستاده‌اند.

ینس استولنبرگ پس از نشست بی‌سابقه سفیران کشورهای عضو ناتو در عین حال خواستار کاهش تنش‌ها شد.

وی با بیان اینکه «در جلسه امروز، متحدان خواستار خویشتنداری و کاهش تنش شدند»، تصریح کرد: «یک درگیری جدید مورد علاقه هیچ کسی نیست. بنابراین ایران باید از دست زدن به خشونت و تحریک بیشتر خودداری کند».

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که ایالات متحده آمریکا در این نشست، دلایل اقدام خود در حمله به کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، را در اختیار اعضای ناتو گذاشت.

قاسم سلیمانی همراه با ۹ نفر دیگر از جمله ابومهدی مهندس، معاون گروه حشد الشعبی عراق، در حمله یاد شده کشته شد. این اقدام ایالات متحده موجی از خشم در ایران برانگیخت و مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که «انتقامی سخت» در انتظار آمریکا است.

آقای استولتنبرگ تاکید کرد: «همه متحدان [در ناتو] برای سال‌ها از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در پهنه منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی می‌کردند».

وی افزود:‌ «ما روی این مسئله توافق داریم که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد. ما نگران آزمایش‌های موشکی ایران هستیم و در محکوم کردن حمایت ایران از گروه‌های مختلف تروریستی متفق‌القول هستیم».

ساعاتی پیشتر از نشست ناتو، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در توئیتی گفت که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.

موضع‌گیری او یک روز پس از آن بیان می‌شود که ایران اعلام کرد در گام پنجم و نهایی خود تمام محدودیت‌های عملیاتی در چارچوب برجام را کنار می‌گذارد.

پیشتر کیلین کانوی، مشاور کاخ سفید، در روز دوشنبه گفت که رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنان مطمئن است که می‌تواند درباره توافق اتمی با ایران مذاکره کند.

به رغم انتقاد کشورهای اروپایی از گام تازه ایران در کاهش تعهدات هسته‌ایش، روسیه گفت که اقدام تهران «تهدیدی» در زمینه اشاعه تسلیحات هسته‌ای نیست.

وزارت خارجه روسیه با اشاره به همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمده است که این همکاری به معنای «آمادگی» تهران برای حفظ برجام است.

روسیه همچنین تصمیمات ایران برای عدول از تعهدات هسته‌ایش را متاثر از وجود برخی «تناقض‌ها» در متن برجام دانسته و از کشورهای حاضر در این توافق هسته‌ای دعوت کرده است که برای غلبه بر این مشکلات تلاش کنند.

در همین حال، اتحادیه اروپا اعلام کرده که وزیران خارجه کشورهای عضو قرار است روز جمعه، ۲۰ دی، نشستی اضطراری در رابطه با پایان دادن ایران به تعهدات عملیاتی خود در برجام برگزار کنند.

XS
SM
MD
LG