لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

تهدید دوباره ترامپ: پاسخ آمریکا به هرگونه حمله ایران سریع و «غیرمتناسب» خواهد بود


رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است.
رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است.

دونالد ترامپ روز یکشنبه ۱۵ دی‌ماه گفت اگر ایران هر شخص یا هدف آمریکایی را هدف حمله قرار دهد ایالات متحده به سرعت، «شاید هم به صورت غیرمتناسب» به آن پاسخ می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در توئیتی نوشت: «این پست‌های رسانه‌ای به عنوان پیام‌هایی برای کنگره ایالات متحده عمل می‌کنند که اگر ایران علیه هر شخص یا هدف آمریکایی دست به حمله بزند، آمریکا فورا و با تمام قوا به آن پاسخ می‌دهد، شاید هم به شیوه غیرمتناسب».

وی خطاب به کنگره گفته است که «نیازی به اطلاع قانونی نیست، ولی در هر حال این اطلاع داده می‌شود!»

واکنش آقای ترامپ به تهدیدهای مقام‌های جمهوری اسلامی است که از گرفتن «انتقام» خون قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، سخن به میان آورده‌اند.

از جمله حسین دهقان، مشاور نظامی آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز یکشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت که آمریکا باید ضربه معادل کشتن قاسم سلیمانی را دریافت کند و «بعد از آن نباید دنبال دور جدید باشد».

قاسم سلیمانی بامداد ۱۳ دی همراه با ابومهدی المهندس، از اعضای بلندپایه گروه حشد الشعبی، و هشت نفر دیگر هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد در حمله پهپادی ارتش آمریکا کشته شدند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، بلافاصله مسئولیت این حمله را پذیرفت و آن را اقدامی دفاعی در راستای حفاظت از پرسنل نیروهای ایالات متحده دانست.

دونالد ترامپ روز ۱۳ دی در توئیتی نوشت که «قاسم سلیمانی هزاران آمریکایی را در یک بازه طولانی کشت یا به شدت زخمی کرد و در حال توطئه‌چینی برای کشتن شمار بیشتری بود. ولی گیر افتاد!»

وی در همان روز در یک سخنرانی کوتاه اعلام کرد که دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنین با اشاره به تهدیدها و هشدارهای مقام‌های ایران به انتقام‌گیری، گفته است که در صورت تهدید شهروندان یا منافع کشورش ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم از نظر فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.

مقامات کشورهای مختلف، ایران و آمریکا را به خویشتنداری دعوت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG