لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

دادستانی اسرائیل به خاطر «فساد» علیه بنیامین نتانیاهو اعلام جرم کرد


بیانیه دادستانی اسرائیل به منزله آغاز روند محاکمه بنیامین نتانیاهو است که ممکن است صحنه سیاسی این کشور را دستخوش تغییرات اساسی کند.
بیانیه دادستانی اسرائیل به منزله آغاز روند محاکمه بنیامین نتانیاهو است که ممکن است صحنه سیاسی این کشور را دستخوش تغییرات اساسی کند.

آویخای مندل‌بلیت، دادستان اسرائیل، شامگاه پنجشنبه ۳۰ آبان اعلام کرد که علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور کیفرخواست به دادگاه ارائه می‌کند.

دادستانی اسرائیل گفت که علیه آقای نتانیاهو در دو پرونده موسوم به «یک هزار» و «دو هزار» به اتهام «کلاهبرداری» و «نقض سوگند» به مفهوم خیانت در امانتی که از سوی مردم به او سپرده شده، کیفرخواست تنظیم شده است. اما در پرونده موسوم به «چهار هزار» او به اتهام «رشوه‌خواری» محاکمه خواهد شد.

این بیانیه به منزله آغاز روند محاکمه بنیامین نتانیاهو است که ممکن است صحنه سیاسی کشورش را دستخوش تغییرات اساسی کند.

اعلامیه دادستانی یک روز پس از ناکامی بنی گانتس در تشکیل دولت صادر شد که به بن‌بستی سیاسی در اسرائیل منجر شده است.

انتظار می‌رود بنیامین نتانیاهو به زودی به بیانیه دادستانی واکنش نشان دهد.

هر چند پیش از این برخی مقامات ارشد اسرائیل محاکمه و حتی زندانی شده‌اند، اما این اولین بار است که نخست وزیری که در این مقام است، به پای میز محاکمه کشیده می‌شود.

آقای نتانیاهو که به تازگی ۷۰ ساله شد و طولانی‌تر از هر رهبر دیگری در مقام نخست وزیری اسرائیل بوده، در طول سال‌ها تحقیقات پلیس از او، تاکید داشت که کار به مرحله ارائه کیفرخواست نخواهد رسید زیرا «خطایی نکرده است».

پرونده «یک هزار» مربوط به مراوداتی است که آقای نتانیاهو و سارا، همسرش، با شماری از دوستان میلیاردر خارجی و هوادار دولت او داشتند و از جمله هدایایی از آنها گرفته‌اند.

پرونده «دو هزار» قرارهایی است که آقای نتانیاهو با آرنون موزس صاحب روزنامه پرتیراژ یدیعوت آخرونوت داشته و از او خواسته بود از انتقاد روزنامه از دولت او کم شود و در برابر، او تلاش کند که روزنامه رقیب، «اسرائیل هیوم» که از سوی کلان میلیاردر آمریکایی، شلدون ادلسون، به رایگان در راستای اهداف دولت نتانیاهو توزیع می‌شود، اهمیت خود را از دست بدهد.

پرونده «چهار هزار» ماجرای فروش تنها شرکت قدیمی مخابراتی اسرائیل «بزک» به شائول آلوویچ یک بازرگان دیگر و صاحب امتیاز وبسایت «والانیوز» است و در این وبسایت مطالب تبلیغاتی بیشتری به سود آقای نتانیاهو و همسرش منتشر شود.

دادستان اسرائیل افزون بر کیفرخواست علیه آقای نتانیاهو، تصمیم گرفت که آقای شائول آلوویچ و ایریس، همسر او را که دوست نزدیک سارا نتانیاهو بود، و همچنین آرنون موزس صاحب یدیعوت آخرونوت را محاکمه کند.

پلیس اسرائیل از بنیامین نتانیاهو در پرونده موسوم به «سه هزار» که فساد در نحوه خرید زیردریایی‌هایی جدید از شرکت آلمانی است، و شمار زیادی از نزدیکان او محاکمه می‌شوند، تنها به عنوان «مطلع» بازجویی کرد.

تصمیم دادستانی پس از گذشت سال‌ها از آغاز انتشار مطالب رسانه‌ای علیه آقای نتانیاهو گرفته شده است.

سیاستمداران مخالف وی در احزاب میانه و چپ با آگاهی از تصمیم دادستانی، آقای نتانیاهو را به کناره‌گیری از قدرت فرا خواندند.

اما در میان حزب لیکود که وی رهبر آن است، هنوز سیاستمداری او را به خروج از قدرت فرا نخوانده گرچه گیدئون ساعار، یک عضو لیکود، پنجشنبه گفت، تنها اگر در انتخابات درون حزبی، او به رهبری لیکود برسد، می‌تواند دولت تشکیل دهد.

دولت کنونی آقای نتانیاهو از سال گذشته در پی فروپاشی ائتلاف آن با یک حزب راستگرای غیرمذهبی، کابینه انتقالی و برای دوران گذار است.

اما دو انتخاباتی که فروردین و شهریور امسال برگزار شد، به تشکیل دولت جدید منجر نشد و احتمال برگزاری انتخابات سوم مطرح است.

تا تشکیل دولت جدید، آقای نتانیاهو و کابینه‌اش هنوز در قدرت خواهند بود و در نبود قانونی که او را وادار به کناره‌گیری پس از ارائه کیفرخواست کند، وی هنوز می‌تواند تا پایان محاکمه در این مسند بماند.

با وجود این، سیاستمدارانی پنجشنبه شب گفتند در نظر دارند با مراجعه به دیوان عالی عدالت اسرائیل، آقای نتانیاهو را وادار به کناره‌گیری کنند.

XS
SM
MD
LG