لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

نخست‌وزیر اسرائیل تبریک سال نو یهودیان از سوی ایران را رد کرد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل.
سه روز پس از انتشار شادباش وزير امور خارجه ايران به مناسبت سال نو یهودیان و نيز تاييد وقوع فاجعه هولوکاست از سوی دولت جديد ايران، نخست وزير اسرائيل واکنش تندی نشان داده و گفته که از اين رفتارها و پيام‌های دولتمردان ايرانی تحت تاثير قرار نگرفته است.

بنيامين نتانياهو شنبه شب، شانزدهم شهريور، در بيانيه ای که از سوی دفتر او منتشر شد، نوشت «همين هفته بود که نداهای مرگ بر اسرائيل در ايران تکرار شد...و ایران پس از انتخابات نيز غنی کردن اورانيوم را ادامه داده و برنامه هسته‌ایش همچنان تهديدی برای اسرائيل و همه جهان است».

نتانياهو گفته است که توييت زدن‌ها چيزی را در ارتباط با خواسته جامعه جهانی از ايران تغيير نمی‌دهد و اين کشور بايد به برنامه هسته‌ای خود پايان دهد.

نخست وزير اسرائيل در همين بيانيه، جامعه جهانی را به تشديد تحريم‌ها و «خودداری از فرو رفتن به هذيان» و درخواست از ايران برای «اقدام واقعی و پايان دادن به تهديد» فرا خواند.

نتانياهو گفت «رژيم ايران تنها از روی اقداماتش محک زده می‌شود و نه از روی پيام‌هايی که تنها هدف آن، انحراف افکار عمومی است».

نخست وزير اسرائيل خواسته‌های قبلی از ايران را تکرار کرد که «تاسيسات هسته‌ای فردو در قم بايد برچيده شود و ساخت کوره اتمی پلوتونيوم نيز پايان يابد» اما اين شرط جديد را نيز مطرح کرد که «همه اورانيومی که تاکنون غنی شده بايد از خاک ايران خارج شود».

برخی ناظران می‌گويند، واکنش بنيامين نتانياهو از زمان پيروزی حسن روحانی نشان از نگرانی عميق او از استقبال جامعه جهانی و بويژه غرب از دولت جديد ايران دارد.

نتانياهو و اشتاينيتز وزير راهبردی اسرائيل در اظهاراتی مشابه گفته‌اند که روحانی «گرگی در لباس ميش است» که می‌خواهد با لبخند زدن به روی غرب، برنامه اتمی ايران را پيش ببرد و «دنيا نبايد فريب بخورد».

اين ناظران می‌گويند، صدور بيانيه از سوی دفتر نخست وزيری در وسط اعياد مذهبی يهوديان امر چندان رايجی نيست اما اينکه آقای نتانياهو نشان دادن واکنش را لازم دانسته است، می‌تواند بيانگر نگرانی او از اثراتی باشد که پيام‌های مسالمت‌جويانه دولتمردان جديد ايران می‌تواند بر جامعه جهانی بويژه غرب داشته باشد.

در همين حال، نتانياهو به اين امر که وزير امور خارجه جديد ايران گفته است کسی در ايران، جز محمود احمدی نژاد، هولوکاست را انکار نکرده بود، واکنش نشان نداد و اين درحالی است که نتانياهو در همه سال‌های گذشته مدعی بود «رژيمی که برنامه اتمی دارد و هولوکاست را هم انکار می‌کند، در صدد راه انداختن هولوکاست ديگری است».

شامگاه چهارشنبه سيزدهم شهريور در ساعتی که سال نو يهوديان «روش هشانا» حلول يافته بود، توييتی در حساب توييتر منتسب به حسن روحانی در ايران به انگليسی و سپس به فارسی منتشر شد که در آن آمده بود: «در حالی که در تهران خورشيد غروب می‌کند، روش هشانای خوبی را برای همه يهوديان آرزومندم».

برخی ناظران گفتند عبارت «در حالی که خورشيد غروب می‌کند» با نکته سنجی انتخاب شده است زيرا «روش هشانا» دقيقا با غروب آفتاب روز چهارشنبه آغاز شد.

ساعاتی بعد، پس از ابراز شگفتی برخی از رسانه‌های اصولگرای ايران از بازتاب گسترده اين يپام در رسانه‌های جهانی، محمدرضا صادق مشاور آقای روحانی به «فارس»، خبرگزاری سپاه پاسداران ايران، گفت: رييس جمهوری حساب رسمی توييتری ندارد اما در زمان کارزار انتخاباتی او صفحاتی در فضای مجازی از سوی ستادها و علاقمندانش به نام حسن روحانی فعاليت کرده که اين فعاليت ها اکنون نيز ادامه دارد.

اما زمانی که محمد جواد ظريف وزير امور خارجه جديد ايران در اولين ساعات بامدادی پنجشنبه چهاردهم شهريور در حساب توييتر خود «روش هشانای شادی» را آرزو کرد و سپس به واکنش‌های کاربران توييت در آمريکا نيز پاسخ داد، اين احتمال قوت گرفت که دولتمردان جديد ايران می‌خواهند با اين کار خود پيام‌های مسالمت جويانه‌ای به جامعه جهانی نشان دهند.

اندک زمانی بعد، کريستی پلوسی، دختر نانسی پلوسی رييس پيشين مجلس نمايندگان کنگره و عضو ارشد کنونی اين مجلس، از توييت وزير امور خارجه ايران قدردانی نمود ولی نوشت سال نوی يهودی با قبول وجود هولوکاست از سوی دولت ايران، دلپذيرتر خواهد شد.

آقای ظريف در پاسخی سريع به توييت کريستی پلوسی نوشت «مردی که (تصور می‌شد) هولوکاست را انکار می‌کرد، ديگر رفته است»، که اشاره او به محمود احمدی نژاد رييس جمهوری هشت سال گذشته ايران بود.

وزير امور خارجه ايران يک مصاحبه پيشين خود را نيز که در آن قتل عام يهوديان به دست نازی‌ها را محکوم کرده است، در صفحه فيسبوکش قرار داد.

رد و بدل شدن اين پيام‌های توييتری مورد توجه سريع رسانه‌های مهم آمريکا قرار گرفت و خانم کريستين امانپور گزارشگر ارشد بريتانيايی- ايرانی شبکه «سی ان ان» نوشت تاييد درستی پيام‌های توييتری ظريف را از وزير خارجه ايران گرفته است.

اما بسيار زودتر از رسانه‌های آمريکايی، رسانه‌های اسرائيلی مانند روزنامه راستگرای «جروزالم پست» و روزنامه چپگرای «هاآرتص» به پيام توييتری منتسب به حسن روحانی و مبادله توييت‌ ميان ظريف و کريستی پلوسی توجه کردند.

واکنش نتانياهو در رد اهميت اين پيام‌های توييتری در حالی است که محمد جواد ظريف روز سی و يکم شهريور با کاترين اشتون رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا، در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک، ديدار می‌کند.

اهميت آقای ظريف و وزارت خارجه ايران از پنجشنبه گذشته در صحنه جهانی بيشتر شده است زيرا در اين روز حسن روحانی، رسيدگی به پرونده هسته‌ای ايران را از حيطه اختيارات شورای عالی امنيت ملی خارج کرد و آن را به وزارت خارجه ايران واگذار نمود.

توييت شادباش گويی «روش هشانا» و نيز تاييد وقوع هولوکاست از سوی آقای ظريف در همين روزِ نخست انتقال پرونده هسته ای ايران به وزارت خارجه ايران، صورت گرفت.

برخی ناظران می‌گويند که اين پيام‌ها در چنين روزی نمی‌تواند تصادفی باشد زيرا اسرائيل خود را به شاکی اصلی در پرونده هسته‌ای ايران مبدل کرده است.

با وجود واکنش منفی نتانياهو به شادباش گويی‌های دولتمردان جديد ايران برای سال نوی يهودی، برخی از ناظران امور ايران در اسرائيل، پيام محمد جواد ظريف را در تاييد هولوکاست، امری مثبت دانسته‌اند.

منشه امير مسئول پيشين وبسايت فارسی وزارت خارجه اسرائيل روز شنبه شانزدهم شهريور به راديوی اين کشور گفت «اقدام آقای ظريف، بسيار شجاعانه و قابل تقدير و تحسين، و امری مثبت است که بايد مورد استقبال قرار گيرد».
XS
SM
MD
LG