لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

واکنش نتانیاهو به تهدید سپاه: در صورت حمله، برای آخرین بار انقلاب خود را جشن می‌گیرید


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید که به تهدیدات رژیم ایران بی‌توجه نیست.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید که به تهدیدات رژیم ایران بی‌توجه نیست.

بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه ۲۲ بهمن در واکنش به تهدید اسرائیل از سوی یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران گفت اگر ایران به اسرائیل حمله کند، امسال «آخرین باری خواهد بود که انقلاب خود را جشن می‌گیرد».

ساعاتی پیش از آن، خبرگزاری ایرنا به نقل از یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران ایران، نوشته بود: «آمریکا با همه داشته‌های دفاعی و نظامی خود جرات شلیک یک گلوله به ما را ندارد و آمریکا بداند اگر به ما حمله کند، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد».

این فرمانده ارشد سپاه به هنگام سخنرانی در پایان راهپیمایی سالروز انقلاب در شهرستان خمینی‌شهر، در استان اصفهان، اسرائیل را به نابودی دو شهر مهم و بزرگ این کشور تهدید کرده بود.

نخست‌وزیر اسرائیل در یک پیام ویدئویی ۱۷ ثانیه‌ای که به فارسی در کانال جدید تلگرامی خود منتشر کرد، در واکنش گفت: «من به تهدیدات رژیم ایران بی‌توجه نیستم، اما این تهدیدات من را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد».

وی در عین حال افزود: «اگر از این رژیم اشتباه بزرگی سر بزند و بخواهد تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان کند، نه تنها در این کار موفق نخواهد شد، بلکه این آخرین باری خواهد بود که انقلاب خود را جشن می گیرد. به آنها توصیه می‌شود به این نکته توجه کنند».

سخنان یدالله جوانی روز دوشنبه و در حالی که رسانه‌های اسرائیل پوشش خبری ویژه در مورد سالروز انقلاب ایران داشتند، به یکی از خبرهای مهم این کشور مبدل شده بود.

بنیامین نتانیاهو دو هفته پیش نیز در واکنش به اظهارات مشابه حسین سلامی در حمله به تل‌آویو و حیفا گفته بود: «آنها ما را به نابودی و حمله موشکی به شهرهای‌مان تهدید کرده‌اند...ولی ما می‌دانیم چه نیرویی در دفاع و حمله داریم».

تکرار تهدیدهای متقابل ایران و اسرائیل در سالروز انقلاب ایران در حالی است که بنیامین نتانیاهو این هفته به لهستان می‌رود تا با شرکت در کنفرانس ورشو، با مایک پنس و مایک پمپئو، معاون رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا و سایر مقامات حاضر در این همایش، مذاکراتی «با محوریت رژیم ایران» انجام دهد.

آقای نتانیاهو تاکید کرده که در کنفرانس ورشو راه‌های جلوگیری از «رفتارهای خشونت‌آمیز ایران در منطقه و مهم‌تر از هر چیز، راهکارهای ممانعت از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای» مطرح خواهد شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و دیگر مقامات ایران، به مناسبت سالروز انقلاب تاکید کرده‌اند که توان موشکی و اقتدار نظامی خود را هرگز به مذاکره نخواهند گذاشت و به تلاش‌های کسب اقتدار بیشتر در این عرصه‌ها ادامه می‌دهند.

مقام‌ها و فرماندهان نظامی ایران در واکنش به تهدیدهایی که به باور آنها ظاهرا از سوی اسرائیل و آمریکا متوجه جمهوری اسلامی ایران است، بارها گفته‌اند که «تل‌آویو و حیفا» با خاک یکسان خواهد شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوای مسلح ایران، پیشتر در این زمینه گفته بود: «اگر غلطی از آن‌ها سر بزند، جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد».

تشدید خصومت ۴۰ ساله

جمهوری اسلامی ایران در حالی امسال انقلاب خود را جشن گرفت که خصومت تهران با دولت اسرائیل عمیق‌تر از ۴۰ سال گذشته است.

۴۰ ساله شدن انقلاب ایران به مفهوم پایان ده‌ها سال آرامش میان ایران و اسرائیل و آغاز دشمنی دولت‌های دو دولت، پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران بوده است.

آیت‌الله روح‌الله خمینی از سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب ایران، در سخنرانی‌ها و کتاب‌هایش در قم، نجف و فرانسه اسرائیل را به شدت نکوهش می‌کرد و با موجودیت آن مخالف بود و بارها نیز گفته بود مگر شاه وقت ایران «اسرائیلی» است؟

به تازگی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ادعا کرد «حتی یک نفر در ایران» نگفته که جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را نابود خواهد کرد بلکه به ادعای او، این امر، نتیجه سیاست‌های خود اسرائیل خواهد بود.

شماری از چهره‌ها در حاکمیت ایران این سخنان آقای ظریف را به شدت رد کردند.

XS
SM
MD
LG