لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

باقری: مرعوب تهدیدات برای معامله درباره توان موشکی خود نخواهیم شد


سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران می‌گوید: تا ۸۰ درصد نیازهای تسلیحاتی و تجهیزاتی ایران در داخل کشور، تولید می شود
سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران می‌گوید: تا ۸۰ درصد نیازهای تسلیحاتی و تجهیزاتی ایران در داخل کشور، تولید می شود

محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، با تاکید بر این که «دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران یک دکترین دفاعی است» گفت: «مرعوب تهدیدات برای معامله درباره توان دفاعی و موشکی خود نخواهیم شد.»

سرلشکر باقری روز پنج‌شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه، با حضور در نمایشگاه دستاوردهای دفاعی در جمع سفرا و وابستگان نظامی سفارت‌های خارجی در ایران افزود: «پیام ما به دولت‌های استکباری و زیاده‌طلب این است که آمادگی برای دفاع و مقابله با توطئه‌های گوناگون آنها را داریم.»

به گفته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، «تا ۸۰ درصد از نیازهای تسلیحاتی و تجهیزاتی ایران در حوزه‌های زمینی، هوایی، موشکی، دریایی و پدافند هوایی در داخل کشور» تولید می شوند.

باقری در جای دیگری از سخنان خود تاکید کرد : «جمهوری اسلامی ایران به لطف الهی و توانایی های دفاعی و نظامی و بومی خویش بر مرزهای خود تسلط کافی داشته و ضمن اشراف بر تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز در حفظ امنیت و ثبات منطقه از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.»

اشاره به برقراری امنیت در خلیج‌ فارس و تنگه‌ هرمز از زمانی که مقام‌های آمریکایی تاکید کردند که اجازه صادرات نفت ایران را نخواهند داد در سخنان مقام‌های جمهوری اسلامی چندین بار تکرار شد؛ از جمله حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، که اعلام کرده است، اگر ایران نتواند نفت صادر کند، هیچ نفتی از خلیج‌ فارس «صادر نخواهد شد».

برنامه موشکی ایران و آزمایش و پرتاب این موشک‌ها در سال‌های پس از برجام، همواره مورد انتقاد آمریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی بوده است.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه، ۱۵ بهمن، در جمع‌بندی از موضع خود در قبال ایران اعلام کرد که «شدیداً نگران» فعالیت موشکی بالیستیکی تهران است و از جمهوری اسلامی خواست تا این فعالیت‌ها به‌ویژه پرتاب موشک‌های بالیستیک را متوقف کند.

یک روز پس از ابراز نگرانی «شدید»، وزارت خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای مفصل تاکید کرد که این‌ گونه فعالیت‌های ایران «صرفا دفاعی، بازدارنده و بومی» است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز اخیرا گفته است اجازه نمی‌دهد ایران به «فناوری موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما» دست یابد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیوی آمریکایی ان‌پی‌آر دیروز اعلام کردند بر اساس گزارشی از شرکت «دیجیتال گلوب»، تصاویر ماهواره‌ای این شرکت نشان می‌دهد ایران مجددا تلاش کرده ماهواره به فضا بفرستد، هرچند به نظر می‌رسد موفقیتی در این زمینه نداشته‌ است.

آقای باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، روز پنج‌شنبه همچنین از «تحریم طولانی‌مدت اقتصادی در طی ۴۰ سال گذشته» به عنوان یکی از اقدامات مهم «دشمنان» علیه جمهوری اسلامی ایران نام برد.

به گفته سرلشکر باقری، «این تحریم‌ها حتی در حوزه‌هایی مانند خرید و تعمیر هواپیماهای مسافربری، تحریم های دارویی، غذایی صورت پذیرفت که در حقوق بین‌الملل به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.»

مقام‌های آمریکایی بارها تصریح کرده‌اند که تحریم دارو در میان تحریم‌های اعمال شده علیه ایران قرار ندارد، اما مقام‌های ایرانی می‌گویند تحریم‌های بانکی علیه ایران عملا کار واردات داروهای موردنیاز در داخل ایران را مختل کرده‌است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، با اشاره به دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این تحریم‌ها را «ظالمانه‌ترین تحریم‌ها» توصیف کرد که به گفته او به رغم «تعامل نزدیک و هم‌گرای» جمهوری اسلامی «با محیط بین الملل و با رعایت قواعد اخلاقی و اصولی و موازین بین المللی و رفتاری کاملاً خردمندانه» به ایران تحمیل شده است.

بخش دیگری از سخنان باقری به نقش ایران در سوریه و عراق اشاره داشت.

به گفته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، «جمهوری اسلامی ایران توانست در کنار نیروهای مسلح عراق و سوریه کمر داعش را شکسته و از پیشروی آنها به دیگر کشورها حتی به اروپا جلوگیری کند.»

سرلشکر باقری تاکید کرد : «جمهوری اسلامی ایران ظرفیت ها و امکانات خود را برای مقابله با تروریسم در میادین نبرد و مقابله با جنایت های غیر قابل تصور داعش بسیج کرد و با حضور مستشاری در میادین نبرد در عراق و سوریه و تقدیم شهدا خدمتی بزرگ به امنیت مردم آسیای غربی و بلکه بشریت ارزانی داشت.»

حضور منطقه‌ای ایران به ویژه اقدامات ایران در سوریه، از جمله محورهای مورد انتقاد آمریکا و اسرائیل است که خواستار پایان گرفتن آن هستند.

منابع: خبرگزاری ایسنا و رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG