لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

برایان هوک: تحریم‌های آمریکا علیه ایران دارو و غذا را هدف نگرفته است


برایان هوک می‌گوید که آمریکا «در کنار مردم پر افتخار ایران ایستاده است».
برایان هوک می‌گوید که آمریکا «در کنار مردم پر افتخار ایران ایستاده است».

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، می‌گوید که هدف تحریم‌های ایالات متحده تنها «تغییر رفتار مخرب» حکومت جمهوری اسلامی است و این تحریم‌ها دادوستدهای بشردوستانه مانند دارو و غذا را هدف نگرفته است.

وی روز سه‌شنبه ۱۵ آبان در یک پیام ویدئویی خطاب به مردم ایران گفت که با وجود اعمال «تحریم‌های سخت علیه رژیم» جمهوری اسلامی، فروش غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای کشاورزی به ایران «هرگز تحریم نبوده و نیست».

وی خطاب به مردم ایران تاکید کرد: «فارغ از آنچه از رهبران‌تان شنیده‌اید، ایالات متحده هرگز دادوستدهای بشردوستانه را هدف تحریم‌های خود قرار نداده است».

آقای هوک گفت که هدف از این تحریم‌ها «تغییر رفتار مخرب و سرکوبگرانه» حکومت جمهوری اسلامی است.

وی تاکید کرد که آمریکا «در کنار مردم پر افتخار ایران ایستاده است».

مقام‌های جمهوری اسلامی چندین بار گفته‌اند حتی بانک‌هایی که «نقش کلیدی در واردات غذا و دارو» داشته‌اند «با ادعای ارتباط با بسیج از طریق هشت واسطه» تحریم شده‌اند.

ولی برایان هوک با تأکید بر اینکه حکومت ایران در این زمینه به مردم «اطلاعات غلط» می‌دهد گفته بود که هدف از تحریم‌های آمریکا، لطمه به دادوستدهای بشردوستانه، از جمله غذا و دارو، نیست.

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه تحریم‌های بسیار شدیدی علیه ایران اعمال کرد، ولی در عین حال به هشت کشور برای خرید نفت از تهران معافیت موقت داد.

همزمان با بازگشت این تحریم‌ها، دولت سوئیس اعلام کرد در حال انجام مذاکراتی با تهران و واشینگتن درباره گشایش کانالی بانکی برای فروش اقلام بشردوستانه به ایران است.

پس از خروج آمریکا از برجام و افزایش قیمت دلار گزارش‌هایی درباره انبار کردن کالاها توسط برخی از مردم منتشر شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور روز ۱۶ شهریور از تهیه پنج بسته برای حمایت از پنج گروه در برابر تحریم‌های آمریکا و نوسانات بازار ارز خبر داده بود که تهیه کالاهای اساسی و حمایت از افراد کم درآمد از جمله آنها است.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا و سایت رادیو فردا؛ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG