لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

احتمال شکست مذاکرات شش جانبه کره شمالی


نمایندگان چین و روسیه در مذاکرات شش جانبه کره شمالی
نمایندگان چین و روسیه در مذاکرات شش جانبه کره شمالی

در حالی که انتظار می رود مذاکرات شش جانبه که از پنج روز پيش با هدف متقاعد کردن کره شمالی به انصراف از فعاليت های هسته ای در پکن آغاز شد امروز بدون دستيابی به توافق مشخصی پايان يابد .


نمايندگان کشورهای شرکت کننده اعلام کردند هر گونه پيشرفت در آخرين ساعات اين گفت و گوها بستگی به موضع گيری کره شمالی دارد .


کريستوفر هيل، چون يونگ وو، و کنيچيرو ساسه، نمايندگان سه کشور آمريکا، کره جنوبی و ژاپن امروز گفتند واکنش کره شمالی به پيشنهادات ارائه شده به اين کشور می تواند مذاکرات جاری را با شکست يا پيروزی همراه کند .


آقای هيل گفت: کشورهای شرکت کننده شرايط لازم را در اختيار کره شمالی قرار داده اند و اکنون زمان انتخاب برای اين کشور است .


وی با ابراز اين مطلب که کشورهای شرکت کننده در نظر ندارند تا بيش از اين به چانه زنی های خود با کره شمالی ادامه دهند گفت: « بايد ديد که آيا کره شمالی مايل است از اين فرصث پيش آمده استفاده کند يا خير


در همين رابطه، يک مقام ارشد کره جنوبی به خبرنگاران گفت: « به نظر می رسد کره شمالی آماده همکاری است اما خواسته های اين کشور در حدی نيست که بتوان با آن موافقت کرد.»


اطلاعات مشخصی به طور رسمی در مورد خواسته های کره شمالی در اين دور از مذاکرات، منتشر نشده است اما رسانه های کره جنوبی و ژاپنی به نقل از برخی منابع آگاه در پکن گزارش دادند که يکی از خواسته های کره شمالی اين است که ساير کشورها بايد قبل از آن که کره شمالی برنامه های هسته ای خود را لغو کند با ارسال يک ميليون تن نفت خام به اين کشور موافقت کنند و از سال دوم، سالانه دو ميليون تن سوخت در اختيار اين کشور قرار دهند .


يکی ديگر از منابع آگاه در همين رابطه رقم درخواستی کره شمالی را سالانه دو ميليون تن نفت خام به ارزش ۶۰۰ ميليون دلار آمريکا و ۲۰۰۰ مگاوات برق اعلام کرد .


اين در حالی است که نماينده دولت آمريکا روز گذشته با اشاره به گفت و گوهای دو جانبه خود با کيم کی يه گوان، نماينده هسته ای کره شمالی، ابراز داشت که وی طی اين گفت و گوها به تفصيل برای نماينده کره شمالی توضيح داده است که هدف از مذاکرات شش جانبه، خلع سلاح هسته ای کره شمالی است نه انعقاد قراردادهای تامين انرژی .


با توجه به شرايط پيش آمده، انتظار نمی رود نشست جاری پکن مشکل هسته ای کره شمالی را به گونه ای که پيش بينی شده بود حل کند .


يکی از مقامات کره جنوبی حاضر در پکن اعلام کرد با توجه به موضوعات مطرح شده در نشست روز دوشنبه، احتمال می رود که اين گفت وگوها روز سه شنبه ادامه يابد .


XS
SM
MD
LG