لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

شیمون پرز: استقلال کشور فلسطین در کنار اسرائیل اجتناب ناپذیر است


شیمون پرز (چپ) رییس جمهوری اسرائیل در کنار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا.
شیمون پرز (چپ) رییس جمهوری اسرائیل در کنار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا.
شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، می‌گويد کشورش و فلسطينی‌ها «چاره‌ای جز رسيدن به صلح ندارند» و استقلال کشور فلسطين در کنار اسرائيل، «اجتناب ناپذير است».

شيمون پرز شامگاه يکشنبه نهم تير در جريان گشايش موزه علوم در شهر بئرشبع گفت: «ماموريت جان کری (وزير امور خارجه آمريکا) ماموريت خود ما برای دستيابی به صلح است».

به گفته پرز،« تنها گزينه در برابر اسرائيل و فلسطينی‌ها، صلح و راهکار دو دولت برای دو ملت است و هر راه ديگری به خونريزی و خشونت و ادامه دشمنی منجر می‌شود».

به گزارش وبسايت خبری اسرائيلی «وای.نت»، رييس جمهوری اسرائيل اين جمله غير عادی را نيز افزود: «هر کسی که چيز ديگری غير از اين می‌گويد،لاطلائات گفته و يا داستان‌های خيالی مادر بزرگش را بيان می‌کند؛ چرا که نمی‌توان کشوری را اداره کرد که دو مليتی باشد».

به گفته پرز، «سفر روزهای گذشته وزير امور خارجه آمريکا، دستاوردهايی داشته که نمی‌توان آن را بی اهميت دانست».

شيمون پرز گفت: «رخدادهای مصر نشان می‌دهد که زمان در حال از دست رفتن است؛ نمی‌دانيم بامداد فردا که از خواب بر می‌خيزيم، چه بر سر مصر آمده؛ زمان برای ما صبر نمی‌کند؛ کنترل زمان در دست ما نيست؛ به خاطر اسرائيل و ملت يهودی و به خاطر همسايگان خود و در راه صلح چاره‌ای جز شتاب در رسيدن به پيمان صلح با فلسطينی‌ها نداريم و می‌توان مشکلات باقيمانده را در زمانی کوتاه حل کنیم».

پرز اين سخنان را يک روز پس از دور ديگری از تلاش‌های ناکام جان کری وزير امور خارجه آمريکا در از سرگيری مذاکرات سياسی اسرائيلی- فلسطينی، بيان کرد.

جان کری روز يکشنبه، نهم تير، پس از چهار روز گفت وگوی پی در پی با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی و سفرهای ماراتونی ميان اسرائيل، اردن و کرانه باختری، منطقه را در حالی ترک کرد که نتوانست خبر از سرگيری مذاکرات صلح و يا همايشی با شرکت مقامات اسرائيل و فلسطينی را اعلام کند.

آخرين ديدار سران اسرائيلی- فلسطينی در سال ۲۰۱۰ صورت گرفت اما مذاکرات واقعی ميان طرفين از پاييز ۲۰۰۸ در آخرين هفته های دولت اهود اولمرت نخست وزير پيشين اسرائيل قطع شد.

در زمان اولمرت، مذاکرات صلح ميان او و محمود عباس پيشرفت زيادی کرد اما کناره گيری اولمرت از نخست وزيری در پی متهم شدن به فساد از سوی رقيبان سياسی‌اش، امکان نداد که پيمان صلح، نهايی شود.

جان کری از پنجم تير تا نهم تير سه بار با نتانياهو در بيت المقدس مذاکرات طولانی داشت و سه بار نيز با ابومازن در اردن و کرانه باختری به گفت وگو نشست.

درهمين حال، کری با گفتن اينکه نتانياهو و محمود عباس از او خواسته‌اند که بزودی به منطقه بازگردد، تيم مشاوران خود را در منطقه باقی گذاشت تا آنها مذاکرات را پيگيری کنند.

وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه در نشست مطبوعاتی خود قبل از ترک اسرائيل گفت: «پيشرفت‌هايی به دست آمده است؛ کار با يک تضاد بزرگ در مواضع طرفين آغاز شد اما اين اختلاف کمتر شد» و «با کمی کار بيشتر می‌توان به از سرگيری مذاکرات برای يک صلح پايدار رسيد».

آقای نتانياهو روز يکشنبه پس از آخرين دور مذاکرات با کری، در نشست دولت خود گفت که برای از سرگيری مذاکرات فوری، آمادگی دارد.

وی در عين حال گفت: «بر سر مسائل مرتبط با امنيت اسرائيل سازش نمی‌کند و هر پيمان نهايی صلح که تنظيم شود، قبل از آنکه در يک همه پرسی از مردم اسرائيل به تصويب برسد، اجرا نمی‌شود».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، محمود عباس در مذاکرات روزهای گذشته، بر لزوم قطع کامل ساخت و سازها در شهرک نشين‌های يهودی کرانه باختری و شرق بيت المقدس،به رسميت شناختن مرجعيت مرزهای سال ۱۹۶۷ به عنوان مرز کشور مستقل فلسطين و آزادی زندانيان سياسی امنيتی که بيش از بيست سال در زندان اسرائيل بوده‌اند، اصرار کرده است.

اما در حالی که هنوز کری منطقه را ترک نکرده بود، رسانه‌های اسرائيلی از ساخت ۹۳۰ خانه ديگر در مناطق مورد نزاع شرق بيت المقدس برای يهوديان خبر دادند.

ساعاتی پيش از آمدن کری به منطقه نيز، شورای شهر اورشليم برای ساخت ۶۹ واحد مسکونی ديگر در محله «هر خوما» در اراضی اشغالی شرق بيت المقدس مجوز صادر کرد.

صائب عريقات، سرپرست تيم مذاکرات سياسی با اسرائيل گفت، فلسطينی‌ها با وجود خشم از اين اقدامات تحريک آميز اسرائيل که با قوانين بين‌المللی در تضاد است، به همکاری با جان کری ادامه خواهند داد.
XS
SM
MD
LG