لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

مجله اقتصادی؛ ایران و افزایش شدید واردات کالا


چنانچه روند واردات به همين صورت ادامه يابد تا پايان سال، رقم واردات کالا به بيش از ۵۰ ميليارد دلار خواهد رسيد.
چنانچه روند واردات به همين صورت ادامه يابد تا پايان سال، رقم واردات کالا به بيش از ۵۰ ميليارد دلار خواهد رسيد.

در کانون بررسی رويدادهای اقتصادی هفته، ديدار رييس جمهوری اسلامی با حدود ۱۰۰ اقتصاددان در تهران قرار دارد.


در اين نشست که شامگاه روز شنبه، پانزدهم تيرماه، برگزار شد، شماری از اقتصاد دانان نظرات خود را مبنی بر پرهيز از اقدام شتابزده و بدون مشورت در نقدی کردن يارانه ها مطرح کردند و آن چنان که گفته می شود، رييس جمهوری قول داده است که در اين زمينه کار شتابزده و بدون مشورت انجام ندهد.


دکتر جمشيد پژويان، استاد دانشگاه که خود در آن نشست حضورداشته است به راديو فردا می گويد: چند کارشناس اقتصاد و از جمله خود او نظر خود را در باره سياست های اقتصادی دولت با رييس جمهوری در ميان گذاشتند و رييس جمهوری هم متقابلا گفت، اين طور نبوده است که وی به نظرات کارشناسان بی توجه بوده است.


به گفته آقای پژويان، به رييس جمهوری گفته شده است که اين ديدارها کافی نيستند بلکه بايد مجمعی دائمی با حضور کارشناسان اقتصادی غير دولتی تشکيل شود تا با رصد مداوم اوضاع اقتصادی رهنمودهای اقتصادی را بررسی و ارائه کند.


دکتر فريدون خاوند، تحليلگر اقتصادی راديو فردا هم در باره اين ديدار می گويد: «اين اولين باری نيست که چنين ديداری انجام می گيرد و مطالب مطرح شده هم مطالبی تازه نيستند و مشکلات اقتصادی ايران هم منحصر به فرد نيست بلکه کم و بيش در بسياری از کشورهای در حال توسعه ديده می شود.»


با وجود اين آقای خاوند، برگزاری چنين رايزنی ها را مثبت ارزيابی می کند و می گويد: اين نشانه ای از جا افتادن اصول علم اقتصاد دست کم در ميان اقتصاد دانان کشور است.


موضوع ديگر درمجله هفتگی اقتصادی راديو فردا بررسی اجلاس سران هشت کشور صنعتی در ژاپن است.


در باره اهميت اقتصادی و سياسی اين نشست، دکتر کامران دادخواه، استاد دانشگاه در بوستون آمريکا به راديو فردا می گويد: «اين تشکل در دهه هفتاد با افزايش ناگهانی بهای نفت به وجود آمد، با اين هدف که هماهنگی هايی ميان تصميم های کلان اقتصادی در کشورهای صنعتی پيشرفته و مهم بوجود بياورد.»


وی افزود: «اما از آنجا که شرايط و اوضاع جهانی تغيير پيدا کرده است اين نهاد در بسياری از موارد کارآيی لازم را نداشته است از جمله اينکه کشورهای از نظر اقتصادی مهمی پا به عرصه گذاشته اند مانند چين، هند و برزيل.»


در سه ماهه اول سال ۸۷ حجم واردات به حدود سيزده ميليارد دلار رسيده که نسبت به مدت مشابه سه ماهه سال ۸۶ بيش از۱۷ درصد رشد داشته است.

خبرهای مهم اقتصادی زير نيز از جمله خبرهای مجله هفتگی اقتصادی راديو فردا هستند:


يک سال از انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزی گذشت


روز سه شنبه اولين سالروز انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزی بود. هيجدهم تيرماه سال پيش به دستور رييس جمهوری اسلامی، اين نهاد که از سال ۱۳۲۷ در تهيه برنامه ها و سياست های کلان اقتصادی نقشی به سزا داشت منحل شد و وظائف آن به نهاد رياست جمهوری و مديران سازمان مديريت استان ها محول شد. انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزی با اعتراض و مخالفت بسياری از کارشناسان اقتصادی همراه بود که استدلال می کردند، دولت به تنهايی قادر نخواهد بود با در نظر گرفتن همه جوانب علمی و اقتصادی، برنامه ريزی ها و تصميم گيری های کلان را طرح ريزی کند.


بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی


به گزارش روزنامه ها در ايران، در سه ماهه اول سال ۸۷ حجم واردات به حدود سيزده ميليارد دلار رسيده که نسبت به مدت مشابه سه ماهه سال ۸۶ بيش از۱۷ درصد رشد داشته است.


در همين زمان ميزان صادرات غيرنفتی بدون احتساب ميعانات گازی از مرز چهار ميليارد دلار گذشت و حدود ۳۷ در صد نسبت به سه ماهه اول سال ۸۶ رشد کرد.


پيش بينی می شود چنانچه روند واردات به همين صورت ادامه يابد تا پايان سال، رقم واردات کالا به بيش از ۵۰ ميليارد دلار خواهد رسيد که با احتساب واردات خدمات و هزينه های مسافرت به خارج و دانشجويان ايرانی در خارج بايد منتظر بيش از ۷۰ ميليارد دلار واردات کالا و خدمات به ايران بود.


واردات بنزين درسه ماهه اول سال ۸۷ نزديک به يک ميليارد دلار بوده است. ميزان واردات خودروی خارجی در سه ماهه اول سال جاری در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش نزديک به دو برابر شد و به حدود ۲۸۰ ميليون دلار رسيد.


همزمان واحد اطلاعات اکونوميست در تازه ترين گزارش خود از افزايش بيش از ۱۴ برابری واردات و دو برابری صادرات ايران تا سال ۲۰۳۰ خبر داد.


به گزارش اکونوميست، ايران در سال ۲۰۰۷ ايران بيش از ۷۱ ميليارد دلار صادرات داشته است در حالی که واردات اين کشور در همين سال کمی بيش از ۵۵ ميليارد دلار بوده است.


همزمان با انتشار اين آمارها، اسدالله عسگراولادی، رييس اتاق بازرگانی ايران و چين روز سه شنبه گفت: رشد صادرات غيرنفتی بدون محاسبه پتروشيمی صفر است.


به گفته آقای عسگر اولادی، در حال حاضر بسياری از محصولات پتروشيمی که به طور مستقيم توسط شرکت های زيرمجموعه وزارت نفت صادر می شود، نفتی بوده و نبايد در آمار صادرات غير نفتی لحاظ شود.


شايد در همين رابطه بد نيست بدانيد که خبرگزاری آشوسيتدپرس با انتشار گزارشی نوشت که حجم صادرات ايالات متحد آمريکا به ايران در زمان رياست جمهوری بوش هشت برابر شده و به حدود ۱۴۵ ميليون دلار رسيده است.


سپری شدن مهلت قانونی معرفی وزير جديد اقتصاد


روز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس يکی از نمايندگان در اعتراض به معرفی نشدن وزير امور اقتصادی و دارايی در مهلت قانونی، از رييس مجلس خواست تا تذکر وی قرائت شود.



  • «اصل ۱۳۵ قانون اساسی حداکثر سه ماه را برای اداره يک وزارتخانه توسط سرپرست معين کرده است و با توجه به اينکه ۲۸ فروردين ماه امسال، جلسه توديع وزير سابق امور اقتصادی و دارايی انجام شد لذا بايد قبل از ۲۸ تيرماه درباره وزير اين وزارتخانه تعيين تکليف شود.»
الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس

الياس نادران، عضو کميسيون اقتصادی مجلس در تذکری آئين نامه ای با اشاره به ماده ۱۹۲ آئين نامه داخلی مجلس گفت: رييس مجلس بايد تذکرات کتبی را به رييس جمهوری و وزرا ابلاغ کند و خلاصه اين تذکرات را در نخستين جلسه علنی قرائت کند در حالی که تذکر او به مجلس در جلسه امروز قرائت نشد.


به گفته آقای نادران، اصل ۱۳۵ قانون اساسی حداکثر سه ماه را برای اداره يک وزارتخانه توسط سرپرست معين کرده است و با توجه به اينکه ۲۸ فروردين ماه امسال، جلسه توديع وزير سابق امور اقتصادی و دارايی انجام شد لذا بايد قبل از ۲۸ تيرماه درباره وزير اين وزارتخانه تعيين تکليف شود.


علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر اين نماينده گفت: اخطار شما درست است اما اين اخطار به رييس مجلس نيست بلکه به رييس جمهوری است و مجلس منتظر است که رييس جمهوری وزير جديد را به موقع معرفی کند.


فروش سهام يک بانک


از روز چهارشنبه فروش سهام بانک پاسارگاد آغاز شد و در ساعات اوليه عرضه اين سهام آن چنان که بانک پاسارگاد اعلام کرد کليه سهام اين بانک به فروش رفته است.


پيش از اين گفته شده بود که مدت پذيره نويسی سهام پنج روز خواهد بود. بانک پاسارگاد اعلام کرد که حدود يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون سهام اين بانک به فروش رفته است.


قيمت هر سهم بانک ۱۱۰ تومان تعيين شده بود.


ماليات بر مسکن به زودی اجرا می شود


بر پايه تصميم وزارت اقتصاد و امور دارايی، فعالان بخش خريد و فروش املاک از ابتدای مهر ماه سال جاری بايد ماليات پرداخت کنند.


ماليات بر معاملات مسکن صرفا برای بنگاه های املاک نيست، بلکه کليه خريداران و فروشندگان مسکن مشمول آن می شوند. در طرح جديد، وزارت اقتصاد مبنای تعيين ماليات مابه التفاوت قيمت مسکن از لحظه خريد تا زمان فروش خواهد بود و افرادی که حداقل سه بار ملک خريد و فروش کنند، مشمول پرداخت اين ماليات خواهند شد.


اخذ ماليات از معاملات مسکن پيش از اين قرار بود که از ابتدای آذر ماه سال جاری به اجرا گذاشته شود. کليات طرح دريافت ماليات مسکن در هيئت دولت تصويب شده است ولی هنوز آيين نامه های اجرايی و جزئيات آن مشخص نشده است.


مجله اقتصدی هفتگی راديو فردا هر هفته روزهای چهارشنبه ساعت ۱۹ و ۳۵ دقيقه پخش می شود. اين برنامه روز پنجشنبه ۳۵ دقيقه پس از نيمه شب يک بار و بار ديگر ساعت ۱۳ و پنج دقيقه پنجشنبه به وقت تهران تکرار می شود.


نظرها و پيشنهادات خود را با ما در ميان گذاريد با اين شماره ها:


شماره پيام گير راديوفردا : ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۳ و شماره اس ام اس گير ما: ۰۰۴۲۰۷۳۳۵۹۵۵۵۵


XS
SM
MD
LG