لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

روحانی و رئیسی حمایت چند چهره ردصلاحیت شده را به دست آوردند


حسن روحانی (راست) و ابراهیم رئیسی
حسن روحانی (راست) و ابراهیم رئیسی

حسن روحانی و ابراهیم رئیسی که از جمله شش نامزد گردونه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هستند روز جمعه اول اردیبهشت توانستند بیشترین حمایت چهره‌های مشهور ردصلاحیت شده را به دست آورند.

برای انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری ۱۶۳۶ نفر کاندیدا شدند که ۳۰ نفر آنها از چهره‌های شناخته شده بودند. با این حال، شورای نگهبان تنها صلاحیت شش نفر را برای رقابت روز ۲۹ اردیبهشت امسال تایید کرد.

یک روز بعد از اعلام فهرست نامزدهای قطعی، برخی از چهره‌های ردصلاحیت شده اعلام کرده‌اند که از دو نامزد اصلی این رقابت یعنی حسن روحانی و ابراهیم رئیسی حمایت می‌کنند.

محمدهاشمی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما و برادر اکبر هاشمی رفسنجانی، روز جمعه در بیانیه‌ای گفته که «به حکم قانون گردن می‌نهم و شکایتی ندارم» و در عین حال تصریح کرده است: «دادخواهی را به دادخواه اعظم در "یوم تبلی السرائر" می‌برم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای هاشمی در ادامه افزوده که «با تمام توان» از نامزدی حسن روحانی حمایت می‌کند چرا که به گفته او، «تداوم آن برای پیشرفت کشور آرزوی دینی، ملی وسیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود».

پیشتر از هاشمی رفسنجانی نقل قول شده بود که در بیستم مرداد پارسال به صراحت از نامزدی حسن روحانی برای انتخابات ۹۶ حمایت کرده بود.

در همین حال، محسن رهامی از افراد نزدیک به جریان موسوم به اصلاح‌طلب نیز گفته است که از حسن روحانی حمایت خواهد کرد.

وی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود، گفته که پیش از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها انصراف خود را به شورای نگهبان داده بود.

از طیف مقابل نیز، مسعود زریبافان، معاون رئیس‌جمهوری در دولت محمود احمدی‌نژاد که صلاحیت او برای انتخابات ریاست‌جمهوری رد شده است در بیانیه‌ای گفته که «کلیه ستادها و تشکیلات منسجم شکل گرفته در تهران و استان‌ها در جهت حمایت از سید ابراهیم رئیسی قرار خواهد گرفت».

او مشخص نکرده که این ستادها متعلق به خود اوست یا گروه‌های اصولگرا.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا زاکانی، دیگر نامزد ردصلاحیت شده اصولگرا، هم وعده داده که «از هرگونه کمک برای موفقیت دو نامزد دیگر جبهه مردمی حاضر در صحنه آقایان رئیسی و قالیباف دریغ نخواهد کرد».

آقای زاکانی از مخالفان سرسخت دولت حسن روحانی است. سایت خبرآنلاین روز جمعه خبر داد: «از شب گذشته که اسامی نامزدهای تأییدشده منتشر شده است حامیان زاکانی در پی اعمال فشار بر این شورا برای تأیید وی هستند».

حمیدرضا حاجی بابابی، نماینده مجلس دهم و وزیر پیشین آموزش و پرورش در دولت محمود احمدی‌نژاد، نیز بیانیه‌ای صادر کرده و بدون اشاره به نام ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف گفته است که «همه توانم را برای موفقیت نیروهای انقلاب به کار می‌گیرم».

محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی، دو نامزد مشهور دیگر که در انتخابات این دوره ردصلاحیت شده‌اند، هنوز اظهارنظری نداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG