لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۰

صالحی: تصميم انجام گفت و گوی سياسی با آمريکا تنها با رهبری است


علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران
علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران
علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، می گويد که تصميم انجام گفت و گوی جامع و سياسی با آمريکا تنها با آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، است. وی روز دوشنبه در اظهارات خود همچنين اتهام آژانس درباره پاکسازی مجتمع نظامی پارچين را رد کرد.

سخنان آقای صالحی درباره گفت و گو با آمريکا در واکنش به اظهارات سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، بيان شد که روز ۱۸ آبان ماه گفته بود مسکو از گفت و گوی مستقيم تهران و واشينگتن برای حل مسئله هسته ای جمهوری اسلامی استقبال می کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزير امور خارجه ايران روز دوشنبه، ۲۲ آبان، در حاشيه دومين همايش بين المللی حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش غيرمتعهدها در تهران به خبرنگاران گفت که «گفت و گوی مستقيم بين ايران و آمريکا درباره مسائل موضوعی، قبلا بوده است مثلا در بحث افغانستان و عراق ما گفت و گوهايی انجام داده ايم.»

به گفته وی، ايران و آمريکا در حال حاضر در موضوع هسته ای و در چارچوب مذاکرات گروه پنج به علاوه يک با يکديگر «گفت و گوهای غير مستقيم» دارند «زيرا نماينده آمريکا در آنجا حضور دارد.»

با اين حال، آقای صالحی بين «گفت و گوی موضوعی با گفت و گوی دو جانبه سياسی که بخواهد در برگيرنده همه مسائل سياسی باشد» تفاوت قائل شد و گفت که «تصميم (به انجام) چنين گفت و گوی جامع و شاملی که ابعاد سياسی را بين دو کشور بخواهد در برگيرد تنها با مقام رهبری است.»

تهران و واشينگتن از سال ۱۳۵۸ که روابط دو کشور به دليل حمله دانشجويان موسوم به پيرو خط امام به سفارت آمريکا در ايران قطع شد، با يکديگر مناسبات ديپلماتيک ندارند و دو کشور از طريق سفارت سوئيس در تهران با يکديگر در ارتباط هستند.

با اين حال، دو کشور در سال ۱۳۸۶ چندين دور مذاکره درباره موضوع امنيت عراق برگزار کردند که پس از اعلام موافقت آيت الله خامنه ای با انجام آن صورت گرفت.

رهبر فعلی جمهوری اسلامی ايران از سال ۱۳۶۸ که اين سمت را در اختيار گرفته است چندین بار گفته است که اگر ضروری بداند خود اعلام خواهد کرد چه زمانی بايد ميان تهران و واشينگتن مذاکره صورت گيرد.

به رغم گذشت ۳۳ سال از قطع رابطه ميان دو کشور و تشديد تحريم های آمريکا بر ضد جمهوری اسلامی که مشکلات زيادی را برای اقتصاد ايران به وجود آورده است، آيت الله خامنه ای در اظهارنظرهای خود همواره شديدترين انتقادها را از سياست های اين کشور ابراز کرده است.

در هفته های اخير گزارش هايی مبنی بر تلاش برای آغاز مذاکره ميان ايران و آمريکا منتشر شد. در همین رابطه، روزنامه نيويورک تايمز در شماره روز بيستم اکتبر خود به نقل از چند مقام‌ ناشناس در دولت باراک اوباما نوشت که آمريکا و ايران برای مذاکره رو در رو بر سر برنامه هسته‌ای ايران به توافق رسيده‌اند.

اين گزارش از سوی ايران و سخنگوی کاخ سفيد تکذيب شده است.

با اين حال، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز ۱۸ آبان ماه تصريح کرد که پرونده هسته‌ای ايران ديگر موضوعی حقوقی نيست و تبديل به يک «موضوع سياسی» شده است و بايد «در رابطه بين ايران و آمريکا حل و فصل شود.»

تکذيب پاکسازی در مجتمع نظامی پارچين

علی اکبر صالحی در مصاحبه روز دوشنبه خود با خبرنگاران همچنین به اتهام های روز يکشنبه يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره ادامه پاکسازی در مجتمع نظامی پارچين واکنش نشان داد و گفت که «اين اظهارات غيرفنی است.»

وزير امور خارجه ايران می گويد که «آثار آلودگی هسته ای را نمی توان پاک کرد. اين اظهارات غير فنی است و فقط مورد سوء استفاده قرار می گيرد و افکار عمومی را به سمت غير صحيحی می برد.»

يوکيا آمانو که روز يکشنبه، ۲۱ آبان ماه به بغداد سفر کرده بود در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص امکان ادامه پاکسازی پارچين از سوی جمهوری اسلامی ايران گفت: «بله، فعاليت‌ها در پارچين در جريان است، اما امروز جای آن نيست که در مورد جزئيات اين مسئله صحبت کنم.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی معتقد است که ايران در پارچين دست به آزمايش چاشنی انفجار بمب اتمی زده است و حال در تلاش است تا آثار اين آزمايش را پاک کند.
XS
SM
MD
LG