لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

دادسرا وکلای معرفی شده از سوی نسرین ستوده را «نپذیرفته است»


نسرین ستوده و همسرش رضا خندان.
نسرین ستوده و همسرش رضا خندان.

همسر نسرین ستوده خبر داد که پرونده این وکیل زندانی هنوز به دادگاه ارسال نشده و همچنین دادسرا وکلای معرفی شده از سوی او را نپذیرفته است.

رضا خندان روز یکشنبه ۱۰ تیر در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت که پرونده همسرش در شعبه دوم بازپرسی دادسرای زندان اوین (دادسرای شهید مقدس) مفتوح است و هنوز به دادگاه ارسال نشده است.

آقای خندان همچنین اعلام کرد که برای همسرش در روز اول بازداشت وثیقه تعیین شد اما او این وثیقه را نپذیرفته است.

همسر نسرین ستوده روز دوم تیرماه نیز خبر داده بود که برای این وکیل دادگستری وثیقه ۶۵۰ میلیون تومانی صادر شده اما او این وثیقه را «متناسب» با اتهامات خود نمی‌داند و آن را قبول نکرده است.

به گفته آقای خندان، نسرین ستوده به «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.

نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد بازداشت شد و پس از بازداشت در تماس تلفنی با همسرش خبر داد که به دلیل شکایت مهدی پِی‌تام، بازپرس پرونده شاپرک شجری‌زاده، در دادسرای کاشان بازداشت شده است.

شاپرک شجری‌زاده از دختران خیابان انقلاب روز ۱۸ اردیبهشت برای دومین بار در کاشان بازداشت شده بود.

نسرین ستوده که وکالت خانم شجری‌زاده را بر عهده داشت در گفت‌وگو با رسانه‌ها از اعتصاب غذای موکلش خبر داده بود. خانم شجری‌زاده روز ۲۶ اردیبهشت آزاد شد.

آقای خندان روز یکشنبه همچنین گفت نسرین ستوده وکلایی را به دادسرا معرفی کرده است اما دادسرا آن‌ها را نپذیرفته و اعلام کرده که «باید همان وکلایی که جزو لیست اعلامی هستند را برگزیند».

اعلام فهرست وکلای «مورد اعتماد» قوه قضائیه برای پرونده‌های سیاسی و امنیتی بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون جدید آیین دادرسی کیفری انجام شده است.

بر اساس این قانون در «جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور… در مرحله تحقیق مقدماتی، طرفین دعوی وکیل یا وکلای خود را از میان وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشند انتخاب می‌کنند».

این ماده انتقاد تعدادی از وکلا را به دنبال داشت و از جمله نسرین ستوده پیش از بازداشت به همراه برخی دیگر وکلا اعلام کرده بود که قوه قضائیه این قانون را «به دادگاه‌های بدوی، دادگاه انقلاب و حتی دادگاه‌های تجدیدنظر تعمیم داده» و به برخی وکلا اعلام کرده که «مطلقاً حق پذیرش وکالت» در پرونده‌های سیاسی و امنیتی را ندارند.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز ۲۴ خرداد نسبت به بازداشت دوباره نسرین ستوده ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری او شده بود.

در همان روز برخی از فعالان مدنی در اعتراض به بازداشت این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در مقابل زندان اوین تحصن کردند که تعدادی از آنها در حمله ماموران کتک خوردند و برای ساعاتی بازداشت شدند.

محمد نوری‌زاد، محمد ملکی، جعفر پناهی، داوود فرهادپور و فریده مرادخانی چهره‌هایی بودند که تصاویرشان مقابل زندان اوین منتشر شده است.

نسرین ستوده شهریور سال ۸۹ نیز بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

وی در نهایت پس از سپری کردن سه سال زندان آزاد شده بود.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG