لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

ولیعهد عربستان در نخستین سفر خارجی خود به مصر رفت


محمدبن‌سلمان علاوه بر گفت‌وگو با رییس‌جمهوری مصر، قرار است با شماری از دولتمردان و مقامات امنیتی این کشور نیز گفت‌وگو کند.
محمدبن‌سلمان علاوه بر گفت‌وگو با رییس‌جمهوری مصر، قرار است با شماری از دولتمردان و مقامات امنیتی این کشور نیز گفت‌وگو کند.

ولیعهد عربستان سعودی در نخستین سفر رسمی خارجی از زمان انتصاب به این مقام، شامگاه یکشنبه ۱۳ اسفند به مصر رفت و مورد استقبال عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، قرار گرفت.

مصر در یک خوشامدگویی کم سابقه، چند جنگنده نیروی هوایی خود را به پیشواز ورود هواپیمای حامل محمدبن‌سلمان به حریم هوایی این کشور فرستاده بود.

سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر می‌گوید عبدالفتاح سیسی در مراسم استقبال از ولیعهد عربستان تاکید کرده که اتحاد کشورهای عرب بیشترین اهمیت را دارد، و ابراز امیدواری کرده که سفر ولیعهد عربستان به تقویت همکاری‌های راهبردی دو کشور منجر شود.

به گزارش رسانه‌های منطقه، رهبران دو کشور در کنار گفت‌وگو در خصوص مناسبات دو جانبه مصر و عربستان، هماهنگی و اقدامات مشترک در برابر تروریسم را نیز به عنوان یک چالش مشترک منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند داد.

محمدبن‌سلمان علاوه بر گفت‌وگو با رییس‌جمهوری مصر، با شماری از دولتمردان و مقامات امنیتی این کشور نیز گفت‌وگو می‌کند و توافقنامه‌هایی برای همکاری در زمینه‌های مختلف بویژه در امور اقتصادی امضاء می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولیعهد عربستان و رییس‌جمهوری مصر توافق ده میلیارد دلاری برای برپایی یک شهر عظیم در جنوب صحرای سینا را امضاء کرده‌اند. توافق‌های شش میلیارد دلاری دیگر نیز برای سرمایه‌گذاری سعودی در مصر آماده امضاء در این سفر شده است.

ولیعهد عربستان همچنین روز دوشنبه از کلیسای جامع مسیحیان ارتدوکس مصر دیدار و با اسقف اعظم کلیسا گفت‌وگو خواهد کرد؛ کلیساهای قبطی‌ مصر در سال‌های اخیر آماج حملات به شدت مرگباری از سوی اسلامگرایان افراطی بوده‌اند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان، نیز دو سال پیش در سفر به مصر با اسقف اعظم کلیساهای قبطی گفت‌وگو کرده بود اما امیر بن سلمان خود در کلیسا نیز حضور خواهد یافت؛ حدود یک دهم از جمعیت نود میلیون نفری مصر را مسیحیان قبطی تشکیل می‌دهند.

مصر در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد که نامزد اصلی آن، عبدالفتاح السیسی است که خواهان ادامه دوران رهبری خویش است.

انتخابات مصر سه هفته دیگر برگزار می‌شود؛ حضور ولیعهد سعودی در کنار عبدالفتاح السیسی نشانه‌ حمایت عربستان از رهبری سیسی تلقی شده است.

دو سال پیش در جریان سفر ملک سلمان به قاهره، در چارچوب توافق‌های جدید مرزهای دریایی مصر و عربستان، عبدالفتاح السیسی با گرفتن امتیازاتی برای مصر از عربستان، درخواست ریاض برای بازپس گرفتن دو جزیره تیران و صنافیر را پذیرفت و با وجود برخی مخالفت‌ها در شماری از محافل مصری، این دو جزیره دریای سرخ را به عربستان واگذار کرد.

یک روز پیش از ورود شاهزاده بن سلمان به قاهره، دادگاه عالی قانون اساسی مصر انتقال مالکیت جزایر تیران و صنافیر به عربستان را تنفیذ کرد تا به احکام ضد و نقیض پیشین در این زمینه، به طور قانونی مهر پایان زده باشد.

شاهزاده بن سلمان قرار است در این هفته با سفر به لندن، با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، ملاقات کند؛ به گزارش رسانه‌های سعودی، او قرار است اواخر اسفند و روزهای نخست فروردین نیز با سفر به واشینگتن با دونالد ترامپ و مقامات ارشد آمریکا دیدار کند.

عربستان در هفته‌های آینده میزبان همایش اتحادیه عرب است و به گزارش رسانه‌های منطقه، مذاکرات ولیعهد سعودی با سران مصر، بریتانیا و آمریکا، در تعیین مسائلی که در نشست اتحادیه عرب مطرح خواهد شد، تاثیر دارد.

بر اساس گزارش‌های منطقه‌ای، عربستان در جریان سفرهای امیر محمد بن سلمان به کشورهای عربی و غربی، در تلاش است تا هماهنگی با آنها را با سیاست‌های منطقه‌ای خود، بویژه در برابر جمهوری اسلامی ایران، تقویت کند.

XS
SM
MD
LG