لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۴

اعدام یکی از عوامل بمب گذاری زاهدان


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، از فرد اعدام شده با نام « نصرالله شنبه زهی» نام برده است.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، از فرد اعدام شده با نام « نصرالله شنبه زهی» نام برده است.

گزارش های رسيده از زاهدان حاکيست که يکی از عوامل بمب گذاری چهارشنبه گذشته شهر زاهدان، روز دوشنبه در ملاء عام به دار آويخته شده است .


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، از فرد اعدام شده با نام « نصرالله شنبه زهی» فرزند «فقير محمد» نام برده که به موجب حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی زاهدان به اتهام ترور ماموران نيروی انتظامی، انفجار خودروی حامل کارکنان سپاه پاسداران، مشارکت در قتل عمدی دو نفر از شهروندان و سرقت از بانک رفاه کارگران به اعدام محکوم شده بود .


به گفته اين خبرگزاری، « حکم صادره پس از طی مراحل قانونی مقارن ساعت ۱۰ صبح در محل وقوع حادثه انفجار اتوبوس در بلوار ثارالله زاهدان به اجرا درآمد.»


اين گزارش می افزايد که در آيين اعدام اين متهم مردم حاضر در صحنه شعارهای « مرگ بر آمريکا، مرگ بر اسراييل، مرگ بر اشرار و مرگ بر وهابی » سر دادند .


اعدام سريع يکی از عاملان بمب گذاری زاهدان، در حالی اتفاق افتاد که وی به فاصله چند روز از اين انفجار توسط دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه و بلافاصله حکم قضايی درباره او صادر شد. حکم اين متهم نيز بدون تشکيل دادگاه تجديد نظر چهار روز پس از بمب گذاری به مرحله اجرا در آمد.


روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن ماه، يک بمب که در يک دستگاه پيکان کار گذاشته شده بود در مسير عبور اتوبوس حامل کارکنان سپاه پاسداران منفجر شد که در جريان آن ۱۱ نفر کشته و ۳۱ نفر مجروح شدند .


براساس گزارش های منتشره، پس از اين انفجار چند نفر بازداشت شدند که « نصرالله شنبه زهی» فرد اعدام شده، نيز در ميان آنها بوده است .


مقامات ايرانی با نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی گروهی موسوم به « جندالله» که وابسته به فردی به نام عبدالمالک ريگی است، دستگاه های اطلاعاتی آمريکا و موساد را مسبب اين حادثه دانستند.


اين گروه در ۱۲ بهمن ماه نيز چهار مامور نيروی انتظامی را در زاهدان به قتل رسانده بودند.


همزمان وزارت خارجه ايران با احضار سفير پاکستان در تهران مراتب اعتراض خود را به عبور اعضای اين گروه از مرز اين کشور اعلام کرد.


انفجارهای روز چهارشنبه زاهدان با واکنش بين المللی روبرو شد و اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد با صدور بيانيه های جداگانه اين اقدام را محکوم کردند.


اعترافات تلويزيونی


تلويزيون سيستان و بلوچستان جمعه گذشته فيلم کوتاهی از آنچه اعترافات عامل اصلی بمب گذاری دانست پخش کرد که وی در اين فيلم دو دقيقه ای به همکاری با گروهک موسوم به « جنبش مقاومت مردمی ايران(جندالله)» اعتراف نمود.


بر اساس گزارش ايرنا، نصرالله شنبه زهی در اين فيلم گفت که « با برنامه ريزی گروهک تروريست جندالله سرقت ماشين و به شهادت رساندن رانندگان آنان، عمليات تروريستی خيابان بزرگمهر (در۱۲بهمن ماه جاری) و به شهادت رساندن ماموران نيروی انتظامی و بمب گذاری چهارشنبه زاهدان را با کمک دوستانم انجام داده ام.»


او افزود:« قبلا به شرارت مي پرداختم ولی از سه ماه پيش از طريق يکی از دوستانم وارد شاخه سياسی گروهک تروريستی جندالله شدم.»


آقای شنبه زهی گفته بود:« پس از طی کردن حدود دو ماه آموزش در خاک پاکستان برای اجرای برنامه های شوم جندالله وارد جمهوری اسلامی ايران شدم.»


وی افزود:« طبق قرارداد با عبدالمالک ريگی سرکرده اين گروهک برای انجام هر عمليات ۱۰ ميليون ريال بابت حق الزحمه دريافت مي کردم.»


XS
SM
MD
LG