لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

زاهدان بعد از ناآرامی؛ «آرامش همراه با وحشت»


عکسی که ساعتی بعد از وقوع انقجار بمب در زاهدان گرفته شده است.
عکسی که ساعتی بعد از وقوع انقجار بمب در زاهدان گرفته شده است.
بعد از دو انفجار پايپی در فاصله ۷۲ ساعت در شهر زاهدان، يک روزنامه نگار محلی در مصاحبه با راديو فردا گفت که هم اکنون به رغم حاکم شدن آرامش در سطح شهر، موج اضطراب ميان شهروندان موجب شده تا آنها، کمتر از خانه هايشان خارج شوند.

در پی انفجار روز چهارشنبه، بار ديگر بمبی در شامگاه جمعه در زاهدان منفجر شد که به گفته مقام های محلی، تلفاتی در پی نداشته است.

چنانکه مقام های محلی می گويند، در روز جمعه و همزمان با مراسم خاکسپاری کشته شدگان بمب گذاری روز چهارشنبه، گروه های «تروريستی» تلاش کردند که دو عمليات ديگر نيز در شهر زاهدان انجام دهند که ناموفق بودند.

سرهنگ محمود جواد اثنی عشری، از مقام های پايگاه نظامی «رسول اکرم» نيز به خبرگزاری ايسنا گفت که بمب شامگاه جمعه، يک «بمب صوتی» بوده که در ساعات ۲۲ در خيابان جمهوری شهر زاهدان منفجر شده است.

خبرگزاری ايرنا نيز به نقل از فرماندار زاهدان گزارش داد که انفجار اين بمب، تلقات جانی نداشته و ماموران اطلاعاتی و امنيتی، تحقيقات برای شناسايی عاملان بمب گذاری را آغاز کردند.

از ديگر سو چنانکه سرهنگ اثنی عشری گفته است، بسياری از کسانی که به ظن دست داشتن در بمب گذاری خونبار روز چهارشنبه دستگير شده بودند، بعد از بازجويی و به گفته او «رفع مظنونيت» آزاد شدند.

مشاهدات يک روزنامه نگار

محمود برآهويی نژاد، روزنامه نگار در زاهدان در مصاحبه با فرين عاصمی از راديو فردا درباره جزئيات اين حادثه گفت: «ديشب صدای انفجار تا چند کيلومتری شهر زاهدان شنيده شد. مردم به شدت آشفته شده بودند و از خانه هايشان بيرون ريخته و در منطقه بمب گذاری شده تجمع کرده بودند. ماموران انتظامی اين منطقه را به محاصره خود در آورده بودند. بعد از انفجار هم صدای شليک گلوله شنيده شد و بعد مسوولان شهر اعلام کردند اين صدا مربوط به عوامل بمب گذاری بوده که از يک ساختمان نيمه کاره تيراندازی کرده و متواری شدند.»

اين روزنامه نگار در ادامه درباره وضعيت کنونی شهر زاهدان گفت: «هم اکنون فضای شهر نسبتا آرام است اما حضور ماموران نيروی انتظامی و نظامی در سطح شهر بسيار محسوس است.»

به گفته اين روزنامه نگار هم اکنون زندگی عادی در شهر زاهدان در جريان است. وی افزود: «با اينکه زندگی عادی هم اکنون در زاهدان در جريان است، با اين حال موجی از نگرانی و اضطراب مردم اين شهر را فرا گرفته است. با توجه به ناامنی های يکی دوهفته گذشته مردم زاهدان شب ها کمتر از منزل هايشان بيرون می روند.»

درگيری جندالله و ايران

گروه شبه نظامی «جندالله»، مسووليت انفجار روز چهارشنبه را به عهده گرفته و اين ظن وجود دارد که انفجار جمعه شب نيز، توسط همين گروه انجام شده باشد.

اين گروه مدعی است که با هدف سرنگونی جمهوری اسلامی، با اقدامات مسلحانه دست می زند، اما مقام های جمهوری اسلامی، اين گروه را «اشراری» می نامند که با سازمان تروريستی سنی مذهب القاعده در ارتباط است.

اقليت سنی مذهب استان سيستان و بلوچستان، از جمله گروههای اقليت مذهبی در ايران هستند که می گويند از سوی حکومت مرکزی شيعه، تحت فشار قرار دارند و از فرصت های برابر برای رشد و توسعه زادگاهشان، محروم هستند.

انفجارهای اخير و کشته شدن ۱۱ نفر که بسياريشان کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند، نخستين حملات خونبار گروه «جندالله» نيست و پيش از اين نيز اين گروه، با طرح ريزی آدم ربايی، برخی از شهروندان ايرانی را به قتل رسانده است.

گروه مسلح «جندالله» برای اجرای عمليات بمب گذاری روز چهارشنبه نيز، بعد از سرقت دو خودرو، رانندگان آنها را به قتل رسانده است.

شکست در عمليات «تروريستی»


به گزارش خبرگزاری فارس، يک مامور امنيتی گفته است که در روز جمعه، دو عمليات «تروريستی» در شهر زاهدان کشف و «حنثی» شده است.

به گفته اين مامور امنيتی که نامش فاش نشده، روز جمعه، گروهی سعی داشتند در نزديکی مسجد «مکی» در زاهدان، بمبی را منفجر کنند که پيش از انجام اين حمله شناسايی شده اند و از محل گريخته اند.

همچنين آنها در تلاش بودند يکی از روحانيون سنی مذهب منطقه را نيز ترور کنند که در اين اقدام نيز موفق نبوده اند. اين روحانی سنی مذهب، بعد از انفجار بمب روز چهارشنبه، حملاتی از اين دست را «شديدا» محکوم کرده بود.

اين مامور امنيتی، در مصاحبه با خبرگزاری فارس، عاملان نا آرامی های اخير را «اجير شدگان آمريکا» خوانده است.
XS
SM
MD
LG