لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

اختلاف‌نظر روسیه و سازمان ملل درباره زمان از سرگیری مذاکرات صلح سوریه


استفان دی میستورا (راست) نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه
استفان دی میستورا (راست) نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه

روسیه می‌گوید که از سرگیری مذاکرات صلح سوریه تا پایان ماه فوریه به تعویق افتاده است، ولی سخنگوی نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفته است که نمی‌تواند این خبر را تأیید کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه هشتم بهمن در دیدار با گروهی از چهره‌های مخالف سوریه در مسکو گفت که مذاکرات مورد حمایت سازمان ملل درباره سوریه که برای روز هشتم فوریه برنامه‌ریزی شده بود تا پایان آن ماه «به تعویق افتاده است».

با این حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت که این خبر «قابل تأیید نیست».

اظهارات لاوروف سه روز پس از انجام گفت‌وگو میان نمایندگان حکومت سوریه و شورشیان مخالف بشار اسد در آستانه، پایتخت قزاقستان، بیان می‌شود که هیچ نتیجه مشخصی در پی نداشت.

سخنگوی نماینده ویژه سازمان در امور سوریه گفت که دی میستورا قرار است به نیویورک سفر کرده و با آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل ملاقات کند و همچنین شورای امنیت را در جریان تحولات این کشور قرار دهد.

وی افزود ما زمانی از این خبر مطمئن خواهیم شد که نماینده ویژه برگردد.

الساندرا ولووچی سخنگوی سازمان ملل نیز گفته است که فهرست دعوت‌شدگان به نشست ژنو هنوز نهایی نشده است.

سازمان ملل ماه گذشته اعلام کرد که «قصد دارد» مذاکرات بعدی را روز هشتم فوریه برگزار کند و دی میستورا نیز از آن موقع به این تاریخ به عنوان زمان دور بعدی گفت‌وگوها میان شورشیان و حکومت سوریه اشاره کرده است.

ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بازیگران اصلی امور سوریه پشتیبان نشست آستانه بودند و تنها دستاورد عمده آن توافقی میان سه طرف برای احترام به آتش‌بس شکننده در این کشور بود.

انتظار می‌رود که نمایندگان دولت سوریه و شورشیان برای نخستین بار رو در رو با هم مذاکره کنند ولی شورشیان از این کار امتناع کردند و میانجی‌گران ناچار شدند که حرف‌های دو طرف را به هم منتقل کنند.

تازه‌ترین آتش میان حکومت سوریه و مخالفانش پس از آن برقرار شد که نیروهای وفادار به بشار اسد با پشتیبانی هوایی روسیه و زمینی ایران توانستند ماه گذشته شرق حلب را از دست شورشیان خارج کنند و پیروزی عمده‌ای را رقم بزنند.

روز پنجشنبه، بریتانیا به عناون یکی از منتقدان اصلی اقدامات مسکو در روسیه در سیاست خود چرخشی نشان داد و بوریس جانسون وزیر خارجه‌اش گفت که بشار اسد می‌تواند برای انتخابات مجدد نامزد شود.

در جریان جنگ داخلی سوریه که شش سال است ادامه دارد بیش از ۳۱۰ هزار نفر کشته شده و میلیون‌ها نیز از مردم این کشور آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG