لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

گفت وگوی سولانا و لاریجانی برای آغاز مذاکرات اتمی


آقای سولانا از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان مامور شده است تا چگونگی اغاز مذاکرات اتمی با ایران را بررسی کند.
آقای سولانا از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان مامور شده است تا چگونگی اغاز مذاکرات اتمی با ایران را بررسی کند.

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران روز چهارشنبه در يک گفت وگوی تلفنی چشم انداز از سر گيری مذاکرات ميان طرفين بر سر برنامه هسته ای ايران را بررسی کردند.


بر اساس گزارش خبرگزاری ها، يک مقام اتحادیه اروپا گفته است که محتوای گفت وگوها محرمانه است ولی محور آن، پرونده هسته ای ايران و امکان بازگشت به مذاکرات بود.


وی که نخواست نامش فاش شود افزود که تماس ميان سولانا و لاريجانی پس از اينکه بسته پيشنهادی غرب به ايران توسط مقام های جمهوری اسلامی ایران رد شد، همچنان ادامه يافته و قطع نشده است.


اين مقام اروپایی بدون اشاره به نتايج اين گفت وگوها اظهار داشت که طرفين موافقت کردند تا مذاکرات خود را ادامه دهند ولی در حال حاضر اين مذاکرات به صورت تلفنی خواهد بود.


گفت وگوی لاریجانی و سولانا، ساعاتی قبل از آزادی ملوانان بريتانيايی صورت گرفت که يکی از موضوعات مطرح ميان طرفين نيز بحث پيرامون بازداشت اين افراد بود.


آزادی ملوانان بريتانيايی که روز چهارشنبه و در جريان کنفرانس خبری محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران اعلام شد، اين اميدواری را در ميان پاره ای محافل سياسی و اروپايی به وجود آورده است که پرونده هسته ای تهران نيز از طريق مذاکره و به صورت مسالمت آميز حل و فصل شود.



آزادی ملوانان بريتانيايی که روز چهارشنبه و در جريان کنفرانس خبری محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران اعلام شد اين اميدواری را در ميان پاره ای محافل سياسی و اروپايی بوجود آورده است که پرونده هسته ای تهران نيز از طريق مذاکره و به صورت مسالمت آميز حل و فصل شود.

رييس آلمانی اتحاديه اروپايی در بيانيه ای با استقبال از آزادی ملوانان بريتانيايی اظهار اميدواری کرد: «ايران ضمن همکاری با جامعه بين المللی و اتحاديه اروپا با استفاده از اين فرصت راه هايی برای حل ساير مسائل پيدا کند.»


وی افزود: «اين همکاری، به ويژه شامل پيشنهاد وزرای امور خارجه چين، آلمان، فرانسه، بريتانيا روسيه و ايالات متحده آمريکا برای حل مشکل پرونده هسته ای از طريق گفت وگو و مذاکره می شود.»


آمريکا و ساير کشورهای غربی از ايران خواسته اند تا به منظور جلب اعتماد جهانی به برنامه هسته ای خود، روند غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورند.


اين کشورها نگران هستند که با توجه به ۱۸ سال سابقه پنهانکاری جمهوری اسلامی ایران درباره اين برنامه، تهران در صدد توليد سلاح اتمی باشد.


ايران همواره اين ادعاها را رد کرده و برنامه هسته ای خود را صلح آميز توصيف کرده است. امتناع ايران از تعليق روند غنی سازی اورانيوم سبب شده تا شورای امنيت دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ را در ماه های دسامبر و مارس گذشته عليه ايران به تصويب برساند.


اين شورا از ايران خواسته است تا ظرف مدت ۶۰ روز برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد، اما جمهوری اسلامی با رد اين قطعنامه ها گفته است که سه هزار سانتريفيوژ را به زودی راه اندازی خواهد کرد.


شورای امنيت به رغم تصويب تحريم های تسليحاتی عليه ايران در عين حال از ايران خواست تا به پای ميز مذاکره بازگردد.


پنج کشور عضو دائم شورای امنيت به همراه آلمان که پيش نويس قطعنامه تحريم ايران را تهيه کرده بودند، خاوير سولانا را مامور کرده اند تا در گفت وگو با مقام های ايران درباره از سرگيری مذاکرات توافق حاصل شود.


آقای سولانا هفته پيش نيز با دبير شورای عالی امنيت ملی ايران به صورت تلفنی گفت وگو کرده بود ولی به نتيجه خاصی نرسيد.


XS
SM
MD
LG