لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۸

ترامپ به رهبران ایران: معترضان را نکشید


دونالد ترامپ خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفته که «جهان نظاره‌گر است. مهمتر از همه، ایالات متحده آمریکا نظاره‌گر است».
دونالد ترامپ خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفته که «جهان نظاره‌گر است. مهمتر از همه، ایالات متحده آمریکا نظاره‌گر است».

رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه ۲۲ دی در تازه‌ترین پیام توئیتری خود خطاب به مقامات جمهوری اسلامی نوشت: «خطاب به رهبران ایران - معترضان را نکشید. هزاران نفر در حال حاضر توسط شما کشته یا زندانی شده‌اند».

دونالد ترامپ در ادامه گفته که «جهان نظاره‌گر است. مهمتر از همه، ایالات متحده آمریکا نظاره‌گر است. اینترنت خود را دوباره باز کنید و بگذارید خبرنگاران آزادانه کار کنند! دست از کشتن مردم بزرگ ایران بردارید!»

او در توئیتی دیگر دوباره به وزیر خارجه آمریکا در دولت اوباما تاخت و نوشت جان کری «اعتراف کرده است پولی که به شکل مضحکی به ایران داده شده بود صرف حملات به آمریکایی‌ها شده است».

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده که «تنها یک ابله کامل می‌تواند ۱۵۰ میلیارد دلار اضافه به ایران بدهد. آنها [ایرانی‌ها] بعد به خاورمیانه یورش بردند!»

آقای ترامپ روز شنبه نیز همزمان با آغاز اعتراض‌ها در تهران به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سیستم موشکی سپاه پاسداران در رشته توئیتی به رهبران جمهوری اسلامی درباره برخورد با معترضان هشدار داده بود.

او با انتشار دو توئیت به زبان فارسی تاکید کرده بود که دولت آمریکبا متوجه اعتراضات کنونی در ایران است و کنار مردم ایران «ایستاده است».

روز شنبه تجمع‌هایی در چند شهر از جمله تهران، ساری، اصفهان، رشت، همدان، کرمان، شیراز، بابل، و ارومیه در اعتراض به شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافری و پنهانکاری مقامات جمهوری اسلامی برگزار شد.

این تجمع‌ها روز یکشنبه در برخی از شهرهای ایران از جمله تهران، کرمانشاه و اصفهان ادامه یافت. همچنین جو نقاط مختلف تهران به‌شدت امنیتی بود و نیروهای انتظامی و دیگر نیروها حشور پرشماری در خیابان‌های پایتخت داشتند.

وزارت خارجه ایالات متحده نیز روز شنبه در چند پست پیاپی در حساب کاربری خود در توئیتر به اقرار مقام‌های جمهوری اسلامی به شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی، سوگواری‌ها، اعتراضات و رخدادهای اخیر در ایران واکنش نشان داد.

وزارت خارجه آمریکا به نقل از مایک پومپئو، وزیر خارجه، اعلام کرد: «آمریکا صدای شما را می‌شنود. آمریکا پیشتیبان شماست. آمریکا کنار شماست. خداوند پشت و پناه مردم ایران باشد».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در زمان اعتراض‌های آبان گفته بود که شهروندان ایرانی «خواستار بازپس‌گیری سرنوشت شکوهمند» خود هستند و «در واکنش، دیکتاتوری [حاکم بر] آن‌ها صدها و صدها، بلکه هزاران تن از آن‌ها را کشت».

در آن اعتراضات، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی معترضان را شدیدا سرکوب کردند تا جایی که به گزارش خبرگزاری رویترز، ۱۵۰۰ نفر کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی به رغم گذشت دو ماه از آن حوادث، هنوز آماری در این زمینه ارائه نکرد‌ه‌ا‌ند.

XS
SM
MD
LG