لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

ترامپ: چهار نماینده کنگره باید از آمریکا عذرخواهی کنند


اظهارنظر تازه رئیس‌جمهوری آمریکا یک هفته پس از توئیت‌های جنجال برانگیز وی صورت می‌گیرد.
اظهارنظر تازه رئیس‌جمهوری آمریکا یک هفته پس از توئیت‌های جنجال برانگیز وی صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز یکشنبه ۳۰ تیرماه بار دیگر به چهار نماینده زن دمکرات مجلس نمایندگان حمله کرد و از آنها خواست «به خاطر حرف‌های وحشتناک (نفرت‌انگیزی) که زده‌اند عذرخواهی کنند».

دونالد ترامپ در توئیتی که ظاهرا خطابش به الکساندریا اوکازیو‌-کورتز، رشیده طلیب، ایلهان عمر و آیانا پرسلی بود، نوشت: «فکر نمی‌کنم که نمایندگان زن کنگره بتوانند کشورمان را دوست داشته باشند».

وی افزود: «آنها به خاطر حرف‌های وحشتناک (نفرت‌انگیزی) که زده‌اند باید از ایالات متحده (و اسرائیل) عذرخواهی کنند. آنها در حال تخریب حزب دمکرات هستند، اما افرادی ضعیف و بی‌اعتبارند که نخواهند توانست کشور بزرگ‌مان را نابود کنند».

اظهارنظر تازه رئیس‌جمهوری آمریکا یک هفته پس از توئیت‌های جنجال برانگیز وی صورت می‌گیرد که نمایندگان یاد شده را زیر باران حمله گرفت و از آنها خواست تا به موطن اصلی خود «برگردند».

سه نفر از افراد این گروه- کورتز، طلیب و پرسلی- در آمریکا متولد شده و ریشه اسپانیایی، عرب و آفریقایی- آمریکایی دارند. ایلهان عمر نیز متولد سومالی است.

اظهارنظر هفته گذشته آقای ترامپ باعث واکنش مجلس نمایندگان شد و در قطعنامه‌ای «اظهارات نژادپرستانه» وی علیه این زنان را محکوم کرد.

پس از آنکه رئیس‌جمهوری آمریکا به حملات خود ادامه داد، شرکت‌کنندگان یکی از تجمع‌های انتخاباتی او در گرنویل، ایالت کارولینای شمالی، علیه این نمایندگان زن شعار سر دادند که «او را به خانه برگردان».

آقای ترامپ در جمع هزاران هوادار خود، ایلهان عمر و سایر دمکرات‌ها را «ایدئولوگ‌های چپگرا» خواند که به گفته او «کشورمان را به عنوان نیرویی شر می‌بینند».

وی بعدا گفت که «انرژی زیادی» از این گردهمایی گرفت ولی از شنیدن شعارها خوشحال نبود.

رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار داشت: «وقتی این شعار را شنیدم خوشحال نشدم. کاری که کردند را دوست نداشتم، و فورا شروع کردم به صحبت کردن».

با این حال، تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد قبل از اینکه آقای ترامپ سخنرانی‌اش را از سر بگیرد حاضران در تجمع به مدت ۱۳ ثانیه شعار «او را به خانه برگردان» سر دادند.

چند تن از نامزدهای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شمار معدودی از جمهوریخواهان از وی خواسته‌اند تا ادبیات خود را تغییر دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ک.ر
XS
SM
MD
LG