لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

ترامپ برای دومین‌بار انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم را به تاخیر انداخت


دونالد ترامپ پیشتر گفته بود «روز نخست» ورودش به کاخ سفید به عنوان رییس‌جمهوری، فرمان انتقال سفارت به اورشلیم را امضاء خواهد کرد.
دونالد ترامپ پیشتر گفته بود «روز نخست» ورودش به کاخ سفید به عنوان رییس‌جمهوری، فرمان انتقال سفارت به اورشلیم را امضاء خواهد کرد.

دونالد ترامپ برای دومین بار از آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش، تحقق قول انتخاباتی خود برای انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) را فعلا منتفی دانست.

آقای ترامپ شامگاه شنبه ۱۵ مهرماه در مصاحبه با مایک هاکبی فرماندار پیشین آرکانزاس و مجری شبکه تلویزیونی تی‌بی‌ان گفت، «حتی پیش از فکر کردن به انتقال سفارت به اورشلیم، می‌خواهد به روند صلح فرصت بدهد».

به گزارش رویترز، رییس‌جمهوری آمریکا در همین حال در پاسخ به این پرسش که آیا جدول زمانی برای انتقال سفارت به اورشلیم در دست دارد، افزود که «ما در آینده نه چندان دور در این مورد تصمیم می‌گیریم».

آقای ترامپ در کارزار ریاست جمهوری‌اش پیوسته از انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم دفاع می‌کرد.

وی گفته بود، «روز نخست» ورودش به کاخ سفید به عنوان رییس‌جمهوری، فرمان انتقال سفارت به اورشلیم را امضاء خواهد کرد.

‌اما دونالد ترامپ چهار ماه پیش فرمان موقتی را امضاء کرد که بر اساس آن، سفارت آمریکا در اسرائیل همچنان در تل آویو باقی می‌ماند.

در همین حال، در بیانیه کاخ سفید در خردادماه در مورد ادامه کار سفارت آمریکا در تل‌آویو تاکید شد که «این امر را نباید به منزله عقب‌نشینی از حمایت قوی رییس‌جمهوری از اسرائیل و هم‌پیمانی آمریکا و اسرائیل تلقی کرد».

کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون قانون انتقال سفارت این کشور به اورشلیم را تصویب کرد اما پس از آن همه روسای جمهوری دمکرات و جمهوریخواه، هر شش ماه یک بار با فرمانی تعویق این قانون را امضاء کرده‌اند و ترامپ نیز همان کار را کرده است.

تابستان امسال در پنجاهمین سال جنگ سال ۱۹۶۷ میان اعراب و اسرائیل، نیم قرن از تسلط اسرائیل بر شرق بیت‌المقدس سپری شد.

فلسطینیان با حمایت آمریکا و جامعه جهانی تاکید دارند که شرق بیت‌المقدس باید پایتخت کشور مستقلی باشد که برای فلسطینیان برپا می‌شود اما اسرائیل در نیم قرن گذشته، اورشلیم را «پایتخت یکپارچه و جاودان» خود می‌نامد.

هیچ‌یک از کشورهای جهان در بیت‌المقدس سفارتخانه ندارند و سفارت همه کشورهایی که با اسرائیل رابطه دارند، در تل‌آویو است.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی که در ده ماه ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، سه بار با او دیدار کرده است، در پی آخرین ملاقات ماه گذشته در نیویورک تاکید کرد که به تلاش‌های رییس‌جمهوری آمریکا برای دستیابی به «توافق تاریخی» و «توافق قرن» میان اسرائیل و فلسطینیان اعتماد دارد.

اما روزنامه هاآرتص روز ۱۲ مهرماه نوشته بود، دونالد ترامپ در دیدار ماه گذشته با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در حاشیه مجمع عمومی این سازمان در نیویورک گفته بود، در تلاش‌های دولتش برای پیشبرد صلح میان اسرائیل و فلسطینیان، بنیامین نتانیاهو «طرف سرسخت‌تر معامله» است و متقاعد کردن او به پذیرش صلح «کاری به مراتب سخت‌تر است».

به نوشته هاآرتص، آقای ترامپ در ملاقات با دبیرکل سازمان ملل در مقایسه میان بنیامین نتانیاهو با محمود عباس، هر دو را «مشکل‌ساز» نامیده ولی گفته بود، «به طور کلی نتانیاهو یک معضل بزرگ‌تر است».

هاآرتص ادعا کرد که گزارش خود را با استناد به اظهارات شش مقام غربی و یک مقام اسرائیلی، بدون اشاره به نام آنها، تهیه کرده اما یک مقام بلندپایه کاخ سفید این امر را رد کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا خود در مصاحبه شنبه شب با مایک هاکبی در شبکه تی‌بی‌ان گفت، «اگر بتوان میان فلسطینیان و اسرائیل به صلح رسید، در نهایت به صلح در خاورمیانه می‌انجامد و این مهم است».

دونالد ترامپ در این مصاحبه افزود که دولتش بر روی طرحی برای صلح اسرائیلی و فلسطینی کار می‌کند که «همه می‌گویند سخت‌ترین توافق و غیر ممکن است، اما من این طور فکر نمی‌کنم».

در همین حال، آقای ترامپ گفت، «صادقانه این را نیز بگویم که ممکن است توافق هم به دست نیاید».

XS
SM
MD
LG