لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

ترامپ فرمان انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را شش ماه تعلیق کرد


رییس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۱ خرداد فرمان تعلیق انتقال سفارت این کشور در اسرائیل به شهر بیت‌المقدس (اورشلیم) را امضاء کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، با این امضای دونالد ترامپ، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم دستکم برای شش ماه دیگر با تعویق روبرو شد.

سخنگوی کاخ سفید در این روز اعلام کرد، ترامپ این تصمیم را با هدف «بهبود بخت موفقیت مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها اتخاذ کرد».

بیانیه کاخ سفید در همین حال می‌گوید، «این اقدام، عقب‌نشینی از پشتیبانی قدرتمند رییس‌جمهوری از اسرائیل و اتحاد میان آمریکا و اسرائیل نیست».

کاخ سفید این تصمیم را در راستای توجه به «تعهدات سنگین آمریکا در دفاع از منافع امنیتی» خود توصیف کرده و افزوده است، «رییس‌جمهوری پیوسته تکرار کرده که مسئله این نیست که آیا سفارت منتقل می‌شود یا نه، بلکه مسئله تنها موعد زمانی آن است».

اما عملا، از زمان ورود آقای ترامپ به کاخ سفید این نخستین بار است که او فرمان تعلیق سفارت آمریکا به اورشلیم را امضا می‌کند.

آخرین بار باراک اوباما یک ماه و نیم پیش از ترک کاخ سفید این فرمان را امضا کرده بود.

بدین ترتیب، دونالد ترامپ رویه‌ای را تکرار کرده که پیش از او، باراک اوباما، جرج بوش و بیل کلینتون از سال ۱۹۹۵ انجام داده‌اند.

مصوبه کنگره آمریکا از سال ۱۹۹۵، در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون، دولت آمریکا را به انتقال سفارت به اورشلیم موظف می‌کند.

اما تمامی روسای‌جمهوری آمریکا، با استفاده از بندی در مصوبه یاد شده، هر شش ماه یک بار اجرای این مصوبه را به حالت تعلیق در آورده‌اند.

دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی خود بارها تکرار کرده بود که با رسیدن به ریاست‌جمهوری، بلافاصله سفارت آمریکا را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل می‌کند.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و سایر رهبران کشورهای عربی و اسلامی در ماه‌های اخیر به آقای ترامپ توصیه کرده بودند از عملی کردن این وعده انتخاباتی خودداری کند زیرا «عقوبت سختی» خواهد داشت.

واکنش اسرائیل و فلسطینی‌ها

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نخست‌وزیر این کشور با ابراز نومیدی از فرمان روز پنجشنبه آقای ترامپ گفت، این «تصمیم آمریکا صلح را دورتر و دشوارتر می‌کند».

به گفته بنیامین نتانیاهو، عدم انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم این «توهم» را در فلسطینی‌ها بوجود می‌آورد که ملت یهود و کشور یهود ارتباطی با شهر باستانی اورشلیم که خانه اجدادی یهودیان بوده است، ندارند.

با وجود این، دفتر نتانیاهو از «دوستی» دونالد ترامپ نسبت به اسرائیل «قدردانی» کرده است.

از سوی دیگر، تشکیلات خودگردان فلسطینی از تصمیم دولت آمریکا به گرمی استقبال کرد و آن را اقدامی «مثبت، مهم و تقویت‌کننده احتمال برقراری صلح» نامید.

دفتر ریاست خودگردان فلسطینی پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت، «اقدام رییس‌جمهوری آمریکا بیانگر اراده آن کشور برای اعتمادسازی، بویژه در پی مذاکرات موفقیت‌آمیز ریاض و دیدارهای اخیر آقای ترامپ با محمود عباس است».

دونالد ترامپ در حالی فرمان تعلیق انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم را امضا کرد که یک هفته از خاتمه سفر او به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی می‌گذرد.

آقای ترامپ در مذاکرات جداگانه در سفر یاد شده، با نخست‌وزیر اسرائیل و رییس تشکیلات فلسطینی، متعهد شد که میانجی عادلی برای صلح بین آنها باشد.

در این میان، یک هفته بعد از سفر رییس‌جمهوری آمریکا به منطقه، نخستین نشانه‌ها از تماس‌های مقامات ارشد اسرائیلی و فلسطینی مشاهده شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی، هیات ارشدی از وزیران اسرائیلی شامگاه چهارشنبه با حضور در شهر رام‌الله، با رامی حمدالله نخست‌وزیر تشکیلات خودگردانی و شماری از وزیران این دولت دیدار کردند.

موشه کحلون وزیر دارایی اسرائیل گفته است، عمده مذاکرات او با نخست‌وزیر فلسطینی بر سر مسائل اقتصادی و راه‌های کمک به اقتصاد تشکیلات خودگردان بود.

در همین حال، وزارت دارایی اسرائیل در بیانیه‌ای در مورد این دیدار اعلام کرد، دولت نتانیاهو به آگاهی تشکیلات فلسطینی رسانده است که با ساخت‌وسازهای بیشتری برای فلسطینی‌ها در مناطق موسوم به «ج» که کنترل امور امنیتی آن در دست اسرائیل است، موافقت شده است.

دولت نتانیاهو همچنین گفته است، خانه‌های بدون مجوزی که فلسطینی‌ها در نواحی «ج» ساخته اند، تخریب نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG