لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

پیشنهاد دونالد ترامپ برای ملاقات با کیم جونگ اون در «خانه صلح»


ملاقات رهبران آمریکا و کره شمالی قرار است طی هفته‌های آینده انجام شود.
ملاقات رهبران آمریکا و کره شمالی قرار است طی هفته‌های آینده انجام شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت پیشنهاد کرد که ملاقات برنامه‌ریزی شده او با کیم جونگ اون در «خانه صلح» برگزار شود که در مرز دو کره قرار دارد و دیدار تاریخی رهبران این دو کشور نیز جمعه پیش در آنجا انجام شد.

دونالد ترامپ در پیامی روی شبکه توئیتر نوشت: «کشورهای مختلفی برای این ملاقات در نظر گرفته شده‌اند. ولی آیا خانه صلح/ خانه آزادی در مرز کره شمالی و جنوبی به نسبت یک کشور ثالت مناسب‌تر، مهم‌تر و ماندگارتر نخواهد بود؟ فقط سئوال می‌کنم».

ملاقات رهبران آمریکا و کره شمالی قرار است طی هفته‌های آینده انجام شود. آقای ترامپ روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای گفت که پنج محل را برای این ملاقات در نظر گرفته، هر چند بارها تکرار کرده که این ملاقات ممکن است هیچگاه انجام نشود.

رهبران دو کره در ملاقات هفته پیش خود در مورد پایان دادن به خصومت بین دو کشور و غیر اتمی کردن شبه جزیره کره به توافق رسیدند. پیشرفت این مذاکرات احتمال برگزاری ملاقات بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون را افزایش داده است. جنگ بین دو کره در سال ۱۹۵۳ نه با یک توافق رسمی صلح بلکه با معاهده رفع خصومت پایان یافت.

همزمان، مقامات کره جنوبی گفته‌اند که سئول تصمیم گرفته است بلندگوهای تبلیغاتی خود در مرز با کره شمالی را طی روزهای آینده بر چيند. این اقدام بخشی از گام‌های دو کشور پس از ملاقات رهبران کره شمالی و جنوبی است که به توافق‌هایی در زمینه رفع تخاصم انجامید ولی در مورد رویارویی هسته‌ای پیشرفت بزرگی نداشت.

رهبران دو کره در ملاقات روز جمعه در نوار مرزی دو کشور در مورد توقف اقدامات خصمانه علیه طرف مقابل در نوار مرزی، راه‌اندازی اداره‌ای برای هماهنگ‌سازی اقدامات خود و از سرگیری برنامه دیدار خانواده‌هایی که از یکدیگر دور افتاده‌اند به توافق رسیدند.

آنها در عین حال در مورد گام برداشتن به سوی غیراتمی کردن شبه جزیره کره نیز توافق کردند ولی نتوانستند در مورد برنامه زمانی و اقدامات مشخص در این زمینه به توافق برسند.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد روز سه‌شنبه دهها بلندگوی تبلیغاتی خود در نوار مرزی دو کشور را در برابر دوربین رسانه‌ها بر می‌چیند. سخنگوی این وزارتخانه گفت سئول انتظار دارد که کره شمالی نیز همین اقدام را انجام دهد.

کره جنوبی قبل از دیدار رهبران دو کشور در روز جمعه پخش تبلیغات از این بلندگوها را متوقف کرده بود و کره شمالی نیز در پاسخ به این اقدام پخش تبلیغات خود را قطع کرد.

از زمان انجام چهارمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در اوایل سال ۲۰۱۶ دو کشور جنگ سرد روانی علیه یکدیگر را آغاز کردند. کره جنوبی از بلندگوهای مرزی، تبلیغات ضد حکومت کره شمالی و ترانه‌های پاپ پخش می‌کرد و کره شمالی نیز در مقابل از طریق بلندگوها و به هوا فرستادن بالن‌های حامل اطلاعیه‌های تبلیغاتی جنگ روانی را علیه کره جنوبی را آغاز کرد.

به گفته مقامات کره جنوبی، کیم جونگ اون در دیدار روز جمعه با «مون جائه این» گفته است تنها مرکز شناخته شده آزمایش‌های هسته‌ای آن کشور را تعطیل خواهد کرد و به کارشناسان بین‌المللی و خبرنگاران اجازه خواهد داد این روند را از نزدیک ببینند.

علاوه بر این مقامات کره جنوبی از قول کیم جونگ اون می‌گویند در صورت تعهد رسمی دولت آمریکا به پایان جنگ کره و عدم حمله به کره شمالی، آن کشور حاضر است برنامه‌های هسته‌ای خود را رها کند.

رهبر کره شمالی قبل از ملاقات با رئیس‌جمهوری کره جنوبی آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای را متوقف و اعلام کرد حاضر است در مورد برنامه‌های هسته‌ای آن کشور مذاکره کند.

تعطیل کردن مرکز آزمایش پونگی- ری که تمام شش آزمایش بمب‌های هسته‌ای کره شمالی در آنجا انجام شده است می‌تواند گام مهمی از سوی پیونگ‌یانگ برای خلع سلاح هسته‌ای آن کشور باشد. ولی هنوز هم در مورد صداقت کامل کره شمالی برای تعطیل کردن فعالیت‌های هسته‌ایش که این کشور چندین دهه برای آن تلاش کرده است شک و تردیدهایی وجود دارد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، در برابر پیشنهاد کره شمالی یعنی رها کردن تسلیحات هسته‌ای آن کشور در قبال تضمین‌های امنیتی از سوی آمریکا با خونسردی واکنش نشان داد.

او در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «ما این حرف‌ها را قبلا هم شنیده‌ایم. این تبلیغات کره شمالی است که در این زمینه ید طولایی دارد. آنچه که ما می‌خواهیم آنها انجام دهند اقدامات عملی است و نه شعار و تبلیغات».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس/ ش.ر /ک.ر
XS
SM
MD
LG