لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

ترکیه به خاطر تعرفه‌های آمریکا از سازمان تجارت جهانی مشورت خواست


سازمان تجارت جهانی روز دوشنبه ۲۹ مرداد اعلام کرد که ترکیه به خاطر وضع تعرفه‌های اضافی بر فولاد و آلومینیوم تولید این کشور توسط آمريکا از این نهاد درخواست مشاوره کرده است.

مقامات ترکیه در گذشته نیز دست به اقدام مشابهی زده بودند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ماه جاری میلادی به دلیل تداوم بازداشت و محاکمه یک کشیش آمریکایی در ترکیه، تعرفه واردات فلزات از این کشور را دو برابر کرد.

این کشیش کليسای انجيلی که اهل کارولینای شمالی است از دو دهه پیش در ترکیه زندگی می‌کند. او به محور اختلافات دیپلماتیک دو کشور عضو ناتو بدل شده و تحت تاثير این بحران دیپلماتیک تلاطم در بازار مالی ترکیه عمیق‌تر شده است.

سازمان تجارت جهانی در بیانیه‌ای که در وبسایت این نهاد منتشر شد گفت: «ترکیه در مورد تعرفه‌های اضافی بر آلومینیوم و فولاد محصول این کشور خواستار مشاوره برای حل اختلاف با آمریکا شده است».

طبق مقررات مربوط به مشاوره برای حل اختلاف، دو طرف ۶۰ روز فرصت دارند تا راه‌حلی پیدا کنند پس از آن موضوع به نهاد مسئول حل اختلاف در سازمان تجارت جهانی ارجاع داده می‌شود.

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از مناسبات آمریکا با آنکارا تعرفه وارداتی آلومینیوم محصول ترکیه را به ۲۰ درصد و فولاد آن کشور را به ۵۰ درصد افزایش داد.

اندرو برونسون، کشیش آمریکایی، به اتهام جاسوسی و ارتباط با تروریسم بازداشت شده و منتظر ادامه محاکمه است. او این اتهامات را تکذیب کرده است. دونالد ترامپ که پیروان کلیسای انجیلی را از جمله مهمترین گروه‌های هوادار خود می‌داند شخصا برای پرونده این کشیش اهمیت فراوانی قایل شده است.

آقای ترامپ روزجمعه به خبرنگاران گفت: «آنها از مدت‌ها پیش باید او را تحویل می‌دادند و به نظرم ترکیه خیلی، خیلی بد عمل کرده است. ما دست روی دست نخواهیم گذاشت. آنها نمی‌توانند شهروندان ما را بگیرند».

دادگاهی در ترکیه روز جمعه تقاضای فرجام برای آزادی این کشیش از حبس خانگی را رد کرد و گفت جمع‌آوری شواهد در مورد این پرونده هنوز ادامه دارد و خطر فرار متهم نیز وجود دارد.

آمریکا بزرگترین وارد کننده فولاد جهان و ترکیه ششمین صادر کننده فولاد به آمریکاست.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG