لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

ترکيه: اعزام نيروهای فرانسوی به سوريه «اشغالگری» است


آقای اردوغان از آنچه که «موضع غلط» فرانسه ناميد انتقاد کرد.
آقای اردوغان از آنچه که «موضع غلط» فرانسه ناميد انتقاد کرد.

همزمان با تشديد تنش در روابط آنکارا و پاريس، دولت ترکيه در مورد افزايش حضور نظامی فرانسه در سوريه هشدار داد و گفت چنين اقدامی «اشغالگری» خواهد بود.

پس از ملاقات روز پنجشنبه امانوئل مکرون، رئيس‌جمهوری فرانسه با يک هيات نمايندگی از نيروهای دمکراتيک سوريه که بخش اعظم آن را پيکارجويان کرد تشکيل می‌دهند تنش در مناسبات ترکيه و فرانسه شدت يافت.

مقامات کرد پس از اين ملاقات گفتند فرانسه تصميم دارد به منبج، شهری که در کنترل يگان‌های مدافع خلق است نيروهای بيشتری بفرستد. اما دولت فرانسه چنين تصميمی را تکذيب کرد.

نورالدين چانيکلی، وزير دفاع ترکيه، روز شنبه ۱۱ فروردین گفت: «اگر فرانسه در مورد حضور نظامی آن کشور در شمال سوريه اقدام کند يک عمل غيرقانونی و در واقع بر خلاف قوانين بين‌المللی است و اشغالگری خواهد بود».

او افزود: «بخصوص اگر هدف آنها حمايت از گروه‌های تروريستی و يا حمايت مستقيم يا غيرمستقيم از آنها توسط نيروهای مسلح فرانسه باشد يک اقدام خطرناک و فاجعه‌بار خواهد بود».

ارتش ترکيه از روز ۲۰ ژانويه عمليات نظامی گسترده‌ای عليه يگان‌های مدافع خلق در ناحيه عفرين واقع در شمال سوريه را آغاز کرد و روز ۱۸ مارس این شهر را به تصرف خود درآورد.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکيه، بارها هشدار داده که ارتش آن کشور ممکن است عمليات خود را به سوی منبج که در شرق عفرين واقع شده است، گسترش دهد.

اما دفتر امانوئل مکرون روز جمعه گفت دولت فرانسه برای عمليات نظامی زمينی در شمال سوريه و خارج از قلمرو ائتلاف بين‌المللی مبارزه با گروه «خلافت اسلامی» هيچ برنامه‌ای ندارد.

دولت ترکيه يگان‌های مدافع خلق (پيکارجويان کرد سوريه) را «تروريست» و شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکيه (پ کا کا) می‌داند که بیش از سه دهه است در مناطق کردنشين ترکيه با نيروهای دولتی می‌جنگند.

علاوه بر ترکيه، آمريکا و اتحاديه اروپا نيز حزب کارگران کردستان ترکيه را يک گروه تروريستی قلمداد می‌کنند.

اما آمريکا و فرانسه در نبرد با گروه «خلافت اسلامی»، با پيکارجويان کرد سوريه همکاری نزديکی دارند و اين قضیه، ترکيه را خشمگين کرده است.

آقای اردوغان روز جمعه از آنچه که «موضع غلط» فرانسه ناميد انتقاد کرد و پيشنهاد امانوئل مکرون برای ميانجی‌گری بين آنکارا و نيروهای دمکراتيک سوريه را رد کرد.

وی اظهار داشت: «ما به ميانجی‌گری احتياجی نداريم. شما می‌توانيد با گروه‌های تروريستی مذاکره کنيد ولی ترکيه به مبارزه با تروريسم ادامه خواهد داد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر /ک.ر
XS
SM
MD
LG