لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۳

ساخت نیروگاه خورشیدی ۵۷۰ میلیون دلاری در ایران «به دلیل تحریم‌ها» متوقف شد


شرکت بریتانیایی «کِرکوس» که شهریورماه پارسال قرارداد ساخت یک نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو (۵۷۰ میلیون دلار) با ایران امضا کرده بود، می‌گوید که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا این پروژه را متوقف کرده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۳ مردادماه از قول مدیر عامل شرکت کرکوس گزارش داد که این شرکت بعد از بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا تصمیم گرفته است که پروژه را متوقف کند.

وی بدون ارائه جزئیات گفت که تامین مالی پروژه دچار مشکل شده و این شرکت از نزدیک تحولات مربوط به ایران را دنبال می‌کند.

این شرکت قرار بود سرمایه پروژه را از شرکت‌های سرمایه‌گذار خصوصی و یک صندوق سرمایه‌گذاری بریتانیایی جذب کند و سه سال پس از عقد قرارداد، پروژه را تحویل دهد.

مدیر عامل این شرکت نگفت که از بابت خروج از پروژه دچار زیان شده است یا نه.

ایران بعد از لغو تحریم‌های هسته‌ای در سال ۹۴ اعلام کرد که در نظر دارد تا پنج سال آینده پنج هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر (نیروگاه‌های بادی و خورشیدی) تولید کند.

رویترز با استناد به گزارش‌های وزارت نیرو ایران نوشته است که تا ماه ژوئن امسال ۲۵۰ شرکت خارجی برای تولید ۴۰۰۰ مگاوات برق از نیروگاه‌های منابع تجدیدپذیر با ایران قرارداد امضا کرده بودند که ۶۰۲ مگاوات آن نصب شده است.

این گزارش دقیقا اشاره نکرده که استناد آن دقیقا به کدام آمار وزارت نیرو است. بر بر اساس آخرین آمار هفتگی شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، زیرمجموعهٔ وزارت نیرو، کل ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر ایران تا تاریخ ۱۵ تیرماه امسال حدود ۳۶۴ مگاوات بوده است.

ایران در سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که ۶۹۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی جدید تولید خواهد شد، اما در عمل تنها ۵۸ مگاوات نیروگاه برقی تجدیدپذیر راه‌اندازی شد. در سال جاری هیچ نیروگاه خورشیدی یا بادی راه‌اندازی نشده است.

البته این گزارش پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال ۹۶۰ مگاوات نیروگاه منابع تجدیدپذیر وارد مرحله تولید شود.

ایران در سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که ۶۹۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی جدید تولید خواهد شد، اما در عمل تنها ۵۸ مگاوات نیروگاه برقی تجدیدپذیر راه‌اندازی شد. در سال جاری هیچ نیروگاه خورشیدی یا بادی راه‌اندازی نشده است.

شرکت خصوصی کرکوس تاکنون ۲۸ پروژه نیروگاه منابع تجدیدپذیر به ظرفیت کلی ۲۳۵ مگاوات راه‌اندازی کرده است. قرارداد ایران بزرگترین پروژه برق خورشیدی این شرکت بریتانیایی بود.

دیگر شرکت عمده خارجی که با ایران قراردادی برای ساخت ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر امضا کرده بود، «ساگا انرژی» نروژ است که مدیر بخش عملیات این شرکت در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده که با بازگشت تحریم‌های آمریکا موضوع تامین مالی پروژه بسیار پیچیده شده است، اما این شرکت می‌خواهد پروژه را جلو ببرد، اگرچه ساخت آن می‌تواند با تاخیر همراه شود.

ساخت این پروژه ۲.۵ میلیارد یورویی قرار بود از آخر سال جاری میلادی آغاز شود.

در همین حال، به تازگی خبر رسید که دولت عربستان سعودی با کمک یک شرکت هلندیگ ژاپنی قصد دارد بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان با ظرفیت ۲۰۰ گیگاوات را بسازد.

این نیروگاه خورشیدی طی یک قرارداد ۲۰۰ میلیارد دلاری ساخته خواهد شدو ظرفیت نهایی این نیروگاه که در سال ۲۰۳۰ به بهره‌برداری خواهد رسید. با اجرای این طرح عربستان قصد دارد از نظر نیرو خودکفا شده و بیشتر نفت خود را برای صادرات آزاد کند.

منابع: رویترز، وزارت نیرو ایران، رادیو فردا/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG