لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

تعلیق قراردادهای تأمین مالی ژاپن، کره جنوبی و اروپا


یک مقام سازمان سرمایه‌گذاری ایران می‌گوید قراردادهای تأمین مالی ایران با اروپا، کره و ژاپن به حال تعلیق در آمده و در این زمینه تنها تعهدات چین و روسیه در حال اجراست.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، سعید خانی اوشانی مدیرکل وام‌ها در سازمان سرمایه‌گذاری ایران، گفته است که گرچه هیچ بانک اروپایی رسماً اعلام عدم همکاری با ایران نکرده است، اما این بانک‌ها در حال حاضر فعالیت مالی خود را با ایران متوقف کرده‌اند و ادامه فعالیت آنها «منوط به مذاکره با [اتحادیه] اروپا شده است».

او از تعلیق قراردادهای تأمین مالی ایران با بانک‌های اروپایی، کره‌ای و ژاپنی خبر داده و گرچه خبر داده است که قرارداد تأمین مالی با چین «همچنان به قوت خود باقی است» اما اضافه کرده دو طرف در حال بررسی چگونگی همکاری بانکی و یافتن راهی برای ادامه نقل و انتقال بانکی هستند.

دور اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از هفته گذشته بازگردانده شد، از جمله برخورداری دولت ایران از تسهیلات مالی خارجی را هدف قرار داده و به این ترتیب سرنوشت قراردادهای تأمین مالی که پس از تعلیق تحریم‌ها در سایه توافق هسته‌ای با ایران منعقد شد در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

این تحریم‌ها از ۱۳ آبان ماه با بسته دومی تکمیل می‌شود که از جمله مبادلات مالی با بانک مرکزی ایران و دیگر نهادهای مالی ایرانی از طریق مؤسسات مالی خارجی و نیز اعطای خدمات بیمه‌ای و بیمه اتکایی برای مبادلات با ایران را منع می‌کند و به این ترتیب امکان بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی برای ایران محدود و محدودتر می‌شود.

در زمینه مشکلات تأمین مالی، مدیرکل وام‌ها در سازمان سرمایه‌گذاری ایران یادآور شده که به دلیل تحریم‌ها، برخی از بانک‌ها «اصلاً وارد تعاملات و مراودات بانکی با ایران نمی‌شوند» و برخی به دنبال راهکارهایی برای ادامه همکاری هستند که «هنوز عملیاتی نشده است».

او در این میان، تنها به دو طرح تأمین مالی برای تأسیس نیروگاه حرارتی بندرعباس و نیز راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون اشاره کرده که توسط روس‌ها تأمین مالی شده است. به گفته آقای اوشانی برای نیروگاه ۴ واحدی بندرعباس، ۱.۲ میلیارد یورو تأمین مالی شده و پیش‌پرداخت‌ها واریز شده است و پروژه خط آهن گرمسار هم یک میلیارد یورو تأمین مالی دارد و روند اجرایی آن آغاز شده است.

پیشتر در خرداد ماه امسال، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی خبر داده بود که از زمان حصول توافق هسته‌ای بیش از ۳۲ میلیارد دلار قرارداد تأمین مالی بین سیستم الی ایران و تأمین‌کنندگان خارجی امضا شده است.

در گزارش‌هایی که پیشتر در مورد سهم کره جنوبی و ژاپن در تأمین مالی خارجی ایران منتشر شده، از جمله به گشایش یک خط اعتباری ۱۳ میلیارد دلاری توسط دو بانک کره‌ای، تأمین مالی ۱۰ میلیارد دلاری ژاپن در پروژه‌های ریلی اشاره شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فارس و رادیوفردا؛ م.ا/س.ن
XS
SM
MD
LG