لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

اوکراین بار دیگر خدمت سربازی را اجباری اعلام کرد


جدایی طلبان هوادار روسیه مقابل ساختمان دادستانی شهر دونتسک پس از تصرف آن
جدایی طلبان هوادار روسیه مقابل ساختمان دادستانی شهر دونتسک پس از تصرف آن
الکساندر تورچينف، رييس جمهوری اوکراين با صدور فرمانی خدمت سربازی در اين کشور را بار ديگر اجباری اعلام کرد. همزمان يک مقام ناتو گفته که بايد با روسيه به عنوان يک دشمن رفتار کرد و نه شريک.

الکساندر تورچنيف روز پنجشنبه، يازدهم ارديبهشت، گفت که اين تصميم برای مقابله با وخيم تر شدن اوضاع در شرق و جنوب کشور به علت شدت يافتن عمليات شبه نظاميان هوادار روسيه و اشغال ساختمان های دولتی گرفته شده است.

از سوی ديگر، وزارت خارجه روسيه طرح دولت اوکراين برای انجام همه پرسی درباره وحدت و تماميت ارضی اين کشور، «ظاهرسازی» خوانده است. اين همه پرسی قرار است روز ۲۵ ماه مه، همزمان با انتخابات رياست جمهوری اوکراين برگزار شود.

وزارت خارجه روسيه همچنين گفته است که هر نوع عمليات نيروهای امنيتی و ارتش اوکراين برای مقابله با جدايی طلبان «پيامدهای فاجعه آميز» خواهد داشت.

تصرف ساختمان دادستانی دونتسک

در همين حال، گزارش‌ها حاکی است که جدايی طلبان هوادار روسيه در شرق اوکراين روز پنجشنبه به تحرکات خود ادامه داده و ساختمان دادستانی شهر دونتسک را به تصرف در آورده‌اند.

گزارش خبرگزاری رويترز می گويد که جدايی طلبان با سنگ اقدام به شکستن شيشه های اين ساختمان کرده و پس از درگيری با نيروهای پليس، اين ساختمان را به تصرف خود در آوردند. به گفته آنها، دادستانی شهر دونتسک برای دولت مورد حمايت غرب در کی‌يف کار می کند.

دونتسک جمعيتی بالغ بر يک ميليون نفر دارد و در شرق اوکراين که منطقه ای صنعتی است قرار دارد. اين شهر مرکز شورش های جدايی طلبان است که بيشتر آنها روس زبان بوده و خواستار استقلال از اوکراين هستند.

گزارش ها حاکی است که بخش عمده ای از شهر به کنترل جدايی طلبان در آمده است.

رويترز اظهارات يک مرد ۴۳ ساله ساکن شهر دونتسک را به نام ايگور مخابره کرده است که گفته است: «دفتر دادستانی احکام جنايتکارانه را از جانب کی‌يف عليه مردم اين کشور صادر و آنها را به جدايی طلبی و ساير جرايم جعلی متهم می کند».

خبرگزاری روسی اينترفاکس می گويد که جدايی طلبان اجازه دادند که کارکنان اين دفتر از محل ساختمان خارج شوند ولی برخی از آنها زخمی شدند. يک خبرنگار رويترز نيز از مشاهده لکه های خون بر کف زمين خبر داده است.

هواداران روسيه در اين شهر اعلام «جمهوری مردمی دونتسک» کرده اند و قرار است روز ۱۱ می همه پرسی برگزار کنند.

در همين حال، کاردار نظامی روسيه در کيف، پايتخت اوکراين، به اتهام جاسوسی بازداشت شد و دستور اخراج او از کشور نيز صادر شده است.

خبرگزاری اينتر فکس اوکراين به نقل از وزارت خارجه آن کشور خبر داده است که اين ديپلمات روس روز چهارشنبه در حال انجام فعاليتهای جاسوسی بازداشت شده است.

اوکراين مسکو را به توطئه برای ايجاد نا‌آرامی و چند تکه کردن کشور متهم کرده ولی روسيه با رد اين اتهام‌ها می‌گويد آماده است برای دفاع از روس‌های مقيم اوکراين وارد عمل شود.

روسيه حدود ۴۰ هزار نفر از نيروهای نظامی خود را در مناطق هم مرز با اوکراين مسقر کرده است.

از سوی ديگر، نفر دوم سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، می گويد که اقدام روسيه در الحاق شبه جزيره کريمه به خاک خود و تحرکات بی ثبات کننده آن در شرق اوکراين، متحدان آمريکا را به اين نتيجه رسانده که بايد با روسيه به عنوان دشمن و نه شريک رفتار کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، الکساندر ورشبوو، معاون دبيرکل ناتو، در جمع گروهی از خبرنگاران گفت: «اين اتحاديه به دنبال اتخاذ اقداماتی است با اين هدف که روسيه را از تهاجم عليه کشورهای عضو ناتو که در مرز با اين کشور قرار دارند، مانند کشورهای حوزه بالتيک، بازدارد.

لتونی، استونی و ليتوانی، سه کشور حوزه بالتيک، تا پيش از فروپاشی اتحاد جماهير شوروی جزئی از خاک روسيه محسوب می شدند.

ورشبو تصريح کرد که از جمله اقدامات احتمالی ناتو، اعزام نيروهای رزمی بيشتری به شرق اروپا به صورت دائم يا در يک پايگاه سيار است.
XS
SM
MD
LG