لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

فرمانده ناوگان هفتم دریایی آمریکا به خاطر حوادث مرگبار اخیر برکنار شد


دریابان جوزف آکوین فرمانده ناوگان هفتم «به خاطر از دست دادن اعتماد به قابلیت فرماندهی او» از مقامش برکنار شده است.
دریابان جوزف آکوین فرمانده ناوگان هفتم «به خاطر از دست دادن اعتماد به قابلیت فرماندهی او» از مقامش برکنار شده است.

نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه اول شهریورماه پس از بروز چند سانحه مرگبار برای کشتی‌های آمریکایی، فرمانده ناوگان هفتم را که در آب‌های اقیانوس آرام مستقر است از مقامش برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه دو خطی نیروی دریایی آمریکا گفته می‌شود که دریادار اسکات سوئیفت فرمانده این نیروها در منطقه آسیا و اقیانوس آرام، دریابان جوزف آکوین فرمانده ناوگان هفتم را «به خاطر از دست دادن اعتماد به قابلیت فرماندهی او» از مقامش برکنار کرده است.

این اقدام نیروی دریایی آمریکا پس از وقوع چهار سانحه برای کشتی‌های ناوگان هفتم از اواخر ژانویه تاکنون صورت می‌گیرد. در دو مورد از این سوانح که به خاطر تصادم کشتی‌ها روی داد تعدادی از ملوانان آمریکایی کشته و مفقود شدند.

دریادار اسکات سوئیفت قبلا گفته بود: «با وجودی که هر کدام از این چهار مورد از سوانح ویژگی‌های خاص خود را دارند ولی نمی‌توان به طور جداگانه آن‌ها را بررسی کرد».

او افزوده بود قابلیت‌های کشتی‌های جنگی در ناوگان هفتم از نظر هدایت، سیستم‌های مکانیکی و مدیریت تماس و هماهنگی مورد بازبینی قرار خواهد گرفت که دوره‌های آموزشی و ارزیابی کارشناسانه را نیز شامل می‌شود.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد دریابان فیلیپ ساویر که به جای جوزف آکوین به این مقام منصوب شده است، بلادرنگ فرماندهی این ناوگان را به عهده خواهد گرفت.

روز دوشنبه ناوشکن یو اس‌اس جان اس مک کین با یک کشتی نفتکش در نزدیکی سواحل سنگاپور تصادف کرد که بر اثر آن پنج ملوان مجروح و ۱۰ ملوان دیگر مفقود شدند.

در ماه ژوئن نیز بر اثر تصادم ناوشکن یو اس اس فیتزجرالد با یک کشتی باری در آب‌های ژاپن هفت ملوان آمریکایی کشته شدند.

دریادار اسکات سوئیفت سرفرمانده نیروی دریایی آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در سنگاپور گفت غواصان نیروی دریایی باقیمانده اجساد برخی از ملوانان مفقود شده را در بخش‌های صدمه دیده ناوشکن یافته‌اند.

به گفته او، نیروی دریایی مالزی نیز که در این تجسس همکاری می‌کند یک جسد پیدا کرده است ولی هنوز مشخص نشده که متعلق به خدمه ناوشکن مک کین باشد.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت غواصان هنوز مشغول جست‌وجو در بخش‌های صدمه دیده و ناوشکن مک‌کین هستند و تجسس در دریا در آب‌های شرق سنگاپور نیز گسترش یافته و منطقه وسیع‌تری را شامل می‌شود.

دولت سنگاپور گفت تجسس در دریا اکنون منطقه‌ای به وسعت پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد و در آن کشتی‌ها و هواپیماهای آمریکایی، استرالیایی و نیروی دریایی سنگاپور، مالزی و اندونزی مشارکت دارند.

تاکنون هویت حداقل پنج نفر از ۱۰ ملوان مفقود شده توسط خانواده آن‌ها تشخیص داده شده است.

بر اثر تصادم ناوشکن مک‌کین با این کشتی نفتکش، شکاف بزرگی در عقب این ناوشکن ایجاد شد و بخش‌های جانبی آن از جمله قسمتی از محل استراحت خدمه و بخش‌های مکانیکی و ارتباطاتی این ناوشکن را آب گرفت.

تاکنون دلیل این تصادف مشخص نشده است و نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌های قبلی خود گفت هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این تصادف عمدی بوده و یا دلیل آن خرابکاری بوده است.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا شامل ۵۰ تا ۷۰ کشتی و زیردریایی و حدود ۱۴۰ هواپیما است و در مجموع حدود ۲۰ هزار ملوان دارد.

XS
SM
MD
LG