لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

سفر چند مقام آمریکایی به کره شمالی برای فراهم کردن زمینه دیدار احتمالی سران دو کشور


کیم جونگ اون (چپ)، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده.
کیم جونگ اون (چپ)، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده.

منابع آمریکایی از سفر شماری از مقام‌های این کشور به کره شمالی برای آماده‌سازی مقدمات دیدار احتمالی کیم جونگ اون، رهبر این کشور و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده خبر می‌دهند.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که با وجود لغو این سفر از سوی ترامپ در نامه‌ای رسمی به کیم جون اون٬ رهبر کره شمالی اعلام کرد که همچنان مصمم به دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا است.

پیش از نامه ترامپ٬ اعلام شده بود که ترامپ و کیم جونگ اون روز ۱۲ ژوئن در سنگاپور با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

آن‌طور که روزنامه «واشینگتن پست» در شکاره روز یکشنبه ششم خرداد به نقل از یک منبع آگاه نوشته است٬ سونگ کیم٬ سفیر پیشین آمریکا در کره جنوبی و مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای این کشور با پیونگ‌یانگ٬ ریاست تیم آماده‌سازی دیدار رهبران دو کشور را بر عهده دارد.

بر اساس این گزارش٬ وی همراه با آلیسون هوکر٬ کارشناس کره شمالی در شورای امنیت ملی کاخ سفید به پیونگ‌یانگ سفر کرده و با چو سون‌هویی٬ معاون وزیر خارجه کره شمالی، ملاقات کرده‌ است.

واشینگتن‌پست همچنین نوشته که راندال شریور٬ از مقام‌های ارشد پنتاگون٬ وزارت دفاع آمریکا نیز در حال حاضر در سئول به سر می‌برد.

قرار است مذاکرات طرفین در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ادامه یابد و موضوع اصلی این دیدارها نیز برنامه تسلیحات اتمی کره شمالی گزارش شده است.

مون جائه‌این٬ رئیس‌جمهوری کره جنوبی، پس از دیدار غیرمنتظره‌اش با کیم جونگ اون در روز شنبه٬ در یک نشست خبری در سئول گفت که رهبران دو کره درباره برگزاری دیدار ترامپ و کیم توافق دارند.

آن‌طور که مون در این کنفرانس اضافه کرده٬ کیم همچنان مصمم به خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و مصمم به دیدار با ترامپ است.

پس از دومین دیدار رهبران دو کره٬ رئیس‌جمهوری کره جنوبی با اشاره به امکان «برداشت متفاوت» واشینگتن و پیونگ‌یانگ از خلع سلاح اتمی مدنظر کیم٬ خواستار مذاکره میان طرفین برای حل اختلافات فی‌مابین شد.

پس از آنکه خبرگزاری رسمی کره جنوبی اعلام کرد کیم‌ جونگ اون مصمم به دیدار و مذاکره با ترامپ است٬ رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که وی نیز هنوز به انجام دیدار با رهبر کره شمالی امیدوار است.

ترامپ افزوده که «همه چیز خیلی خوب پیش می‌رود. در نتیجه ما در حال بررسی انجام دیدار ۱۲ ژوئن در سنگاپور هستیم. این مسئله تغییری نکرده، خواهیم دید چه پیش خواهد آمد».

قرار است تیمی از کاخ سفید٬ بر اساس برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده٬ آخر هفته جاری٬ واشینگتن را به مقصد کره شمالی ترک کند.

با این حال مقام‌های آمریکایی هنوز نسبت به اینکه رهبر کره شمالی به طور کامل برنامه هسته‌ای این کشور را کنار بگذارد٬ به دیده تردید می‌نگرند.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی نیز پس از دیدار با کیم جونگ اون گفته که وی هنوز نسبت به تضمین‌های امنیتی ارائه‌شده از سوی آمریکا قانع نشده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز٬ واشینگتن‌پست و رادیو فردا/ ب.ب/ ک.ر
XS
SM
MD
LG