لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

آمريکا ادعای اسرائيل درباره استفاده رژيم اسد از سلاح شيميايی را تاييد نکرد


درحالی که فرماندهان ارشد ارتش اسرائيل روز سه شنبه، سوم ارديبهشت، از قطعی بودن استفاده بشار اسد از گاز شيميايی در نبردهای داخلی سوريه سخن گفتند، جان کری وزير امور خارجه آمريکا گفت در مذاکره تلفنی با نخست وزير اسرائيل، وی اين امر را تاييد نکرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، سرهنگ ايتای بارون فرمانده واحد تحقيقات سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائيل روز سه شنبه در يک نشست خبری در تل آويو گفته بود همه شواهد نشان می دهد که ارتش سوريه در مقابله نظامی خود با مخالفان و نيز با مردم عادی سوريه، نه يک بار بلکه چند بار از جنگ افزار شيميايی استفاده کرده است.

سرهنگ بارون گفته بود کف آوردن به لب و نحوه بيرون زدن چشمان از حدقه در مورد زخمی‌ها و کشته‌ها، کاربرد جنگ افزار شيميايی را نشان می‌دهد.

اين فرمانده نظامی گفته بود گازی که به کار رفته است، از نوع «سارين» است، و افزوده بود در تاريخ نوزدهم مارس ۲۰۱۳ و نيز در چند تاريخ ديگر، از اين سلاح استفاده شده بود.

سرهنگ بارون افزوده بود: «حکومت سوريه از جنگ افزار شيميايی استفاده می‌کند اما جهان همچنان ترجيح می‌دهد از دخالت نظامی خودداری کند و معيارهای بسيار سختی را برای تاييد کاربرد اين جنگ افزار طلب می‌کند و دست بردن سوريه به اين سلاح بدون آنکه جامعه جهانی واکنش لازم را نشان بدهد، يک تحول نگران‌ کننده است و حکومت اسد به اين درک می‌رسد که کاربرد اين جنگ افزار غيرمتعارف، مشروع است».

باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا از مدتها پيش گفته بود که کاربرد جنگ افزار شيميايی از سوی بشار اسد در جنگ داخلی آن کشور، «خط قرمز» آمريکا و همپيمانانش در ناتو است.

اوباما ماه گذشته در سفر به اسرائيل اين را نيز گفت که انتقال جنگ افزار شيميايی سوريه به دست حزب الله لبنان هم «غير قابل تحمل» خواهد بود.

اما به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، پس از برگزاری نشست خبری فرمانده ارشد نظامی ارتش اسرائيل، جان کری در نشست وزيران امور خارجه کشورهای عضو پيمان «ناتو» در بروکسل، گفت در همين روز با نخست وزير اسرائيل تماس تلفنی داشته و او استفاده سوريه از جنگ افزار شيميايی را به طور قطعی تاييد نکرده است.

آقای کری گفت «من هنوز واقعيات را نمی دانم». جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد نيز روز سه شنبه در واشينگتن گفت آمريکا هنوز به اين نتيجه نرسيده که جنگ افزار شيميايی در سوريه به کار رفته است ولی اگر چنين باشد، ارائه شواهد برای آن دشوار است.

در همين حال، جان کری روز سه شنبه در نشست وزيران امور خارجه عضو پيمان «ناتو» در بروکسل خواست اين پيمان نظامی طرح های لازم را برای مقابله با خطر ناشی از جنگ افزار شيميايی سوريه آماده کند.

سرهنگ ايتای برون در تل آويو گفته بود که اسرائيل از افتادن جنگ افزار شيميايی به دست «افراد نامطمئن» و عوامل افراطی و «جهادی» پس از فروپاشی حکومت اسد عميقاً نگران است.

سوريه به طور تلويحی داشتن جنگ افزار شيميايی را تاييد کرده و گفته است: «اگر چنين سلاحی داشته باشد از آن در جنگ داخلی استفاده نخواهد کرد و اين جنگ افزار تنها برای دشمنان به کار می رود». اما سوريه معارضين مسلح را تروريست و عوامل دشمنان خارجی می‌نامد.

اسرائيل چند ماه پيش با حمله هوايی بخشی از انبار جنگ افزارهای شيميايی سوريه را در نقاط مختلف آن کشور و از جمله در منطقه ديرالزور منهدم کرد.

با وجود اين، اسرائيل از تسلط القاعده و نيروهای جهادی اسلامگرای افراطی بر سوريه و ايجاد هرج و مرج بزرگ پس از فروپاشی کامل نظام بشار اسد عميقاً نگران است.

بحران سوريه و خطرات برای اسرائيل از ناحيه سوريه در گفت و گوهای مقامات اسرائيل در سفر سه روز اخير چاک هيگل وزيردفاع آمريکا به اسرائيل مورد بحث قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG