لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

دیدگاه ها؛ «تغییر وضعیت» نامزدهای انتخابات آمریکا


سناتور باراک اوباما همراه با جو بایدن، معاونش، در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.(عکس: AFP)
سناتور باراک اوباما همراه با جو بایدن، معاونش، در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.(عکس: AFP)


باراک اوباما، پس از ماه ها رقابت درون حزبی با هيلاری کلينتون روز پنجشنبه از سوی گردهمايی ملی يا کنوانسيون حزب دمکرات رسما نامزد اين حزب در انتخابات رياست جمهوری آمريکا شد. پس از تاييد رسمی باراک اوباما از سوی حزب دمکرات، سناتور هيلاری کلينتون هواداران خود را به حمايت از وی فراخواند.


باراک اوباما در يک سخنرانی «شور انگيز» با پذيرش نامزدی خود در انتخابات رياست جمهوری شديدا به رقيب جمهوريخواه خود حمله کرد و وعده داد که ناکامی های اقتصادی در هشت سال گذشته را بازسازی کند.


سناتور باراک اوباما به عنوان نخستين آمريکايی آفريقايی تبار که نامزدی يک حزب عمده آمريکا را به دست می آورد، روز پنجشنبه جان مک کين را متهم کرد که سياست های جرج بوش را دنبال می کند و مسئول سقوط اقتصاد آمريکا و کاهش اقتدار آمريکا در جهان است.


باراک اوباما با شعار تغيير در عرصه های سياسی، خروج نيروهای آمريکايی از عراق، تقويت نيروهای ائتلاف در افغانستان و مذاکره با ايران را وعده می دهد.


به رغم محبوبيتی که باراک اوباما ميان اقشار گوناگون جامعه آمريکا و بويژه جوانان دارد، جان مک کين نامزد حزب جمهوری خواه توانسته است در هفته های گذشته فاصله خود را با رقيب دمکرات خود کمتر کند.

رقيب جمهوريخواه وی، سناتور جان مک کين، اما بخش عمده ای از تبليغات انتخاباتی خود را بر روی به گفته جمهوريخواهان، بی تجربگی سياسی آقای اوباما و سياست از نظر آنان، «نرم» وی در برابر ايران گذاشته اند و حتی از قول باراک اوباما مطالبی را می گويند که آقای اوباما خود می گويد هيچ گاه چنين واژه و يا واژه هايی را به کار نبرده است.


اما باراک اوباما اين سناتور جوان که با شعار تغيير به ميدان آمده و بسياری از اقشار و گروه های جامعه آمريکا به ويژه جوانان آمريکايی را شيفته خود کرده کيست و چه می گويد.


فاصله کم رقبای انتخاباتی


باراک اوباما ۴۷ سال پيش درچهارم ماه اوت ۱۹۶۱ درهونولولو در ايالت هاوايی متولد شد. پدرش باراک حسين اوباما که از خانواده ای روستايی و چوپانی در کشور آفريقايی کنيا بود، در سن ۲۳ سالگی که با دريافت يک بورسيه تحصيلی در سال ۱۹۵۹ به هاوايی آمد. و در زمان تحصيل بود که با «آن دانهم» ( Ann Dunham ) مادر باراک اوباما آشنا شد.


به رغم محبوبيتی که باراک اوباما ميان اقشار گوناگون جامعه آمريکا و بويژه جوانان دارد، جان مک کين نامزد حزب جمهوری خواه توانسته است در هفته های گذشته فاصله خود را با رقيب دمکرات خود کمتر کند.


بسياری از ناظران و تحليلگران، نامزدی آقای اوباما را گذشته از اينکه انتخاب شود يا نه، تصميمی تاريخی از سوی حزب دمکرات می دانند.


يک روز پس از پايان يافتن کنوانسيون حزب دمکرات، جان مک کين خانم سارا پيلين را به عنوان معاون خود معرفی کرد که بسياری را شگفت زده کرد.


  • «در ماه های گذشته آقای بوش تغييراتی در سياست خود داده است. بنابر اين چه آقای مک کين و چه آقای اوباما انتخاب شود، پس از انتخابات سياست دولت آمريکا بر روی مذاکره با ايران متمرکز خواهد بود. هر دو نامزدها طبعا در چارچوب منافع ملی آمريکا رفتار خواهند کرد.»
هوشنگ امیر احمدی، تحلیلگر سیاسی

کوروش همايون پور در باره کنوانسيون حزب دمکرات به «راديو فردا» می گويد: «اين گردهمايی ملی حزب دمکرات از چند جنبه از ديگر کنوانسيون ها متمايز بود، يکی تعداد شرکت کنندگان بود که حدود هشتاد هزار نفر بودند. نکته ديگر اينکه گفته می شود حدود چهل ميليون سخنرانی آقای اوباما را گوش کردند در حالی که در انتخابات گذشته شمار شنوندگان سخنرانی جان کری، نامزد حزب دمکرات، حدود بيست ميليون نفر بود.»


کوروش همايون پور بر اين نظر است که نظر خواهی های عمومی انجام شده حتما نشان دهنده آرای واقعی رای دهندگان نيست.


نکته ديگر به باور آقای همايون پور حملات شديد و بی وقفه جمهوريخواهان به باراک اوباما و بی جواب ماندن اين حملات از سوی دمکرات ها بود که توانسته است تا حدودی وضع جان مک کين بهتر شود.


به گفته آقای همايون پور، مسلما انتخاب جان مک کين بی شک برای ايران خطرناکتر خواهد بود.


شايان سميعی از فعالان سياسی عضو حزب جمهوريخواه آمريکا به «راديو فردا» می گويد: بر اين باور نبايد بود که تنها سخنرانی خوب آقای اوباما می تواند سرنوشت انتخابات را رقم بزند. نتيجه نظر سنجی ها هم نشان می دهند که آقای مک کين بسيار موفق بوده است.


به گفته آقای سميعی، تنها تبليغات منفی نبوده اند که باعث کاهش محبوبيت باراک اوباما شده است بلکه جواب ندادن وی به پرسش ها در باره بسياری از مسائل بود که باعث اين تغيير شده است.


هوشنگ امير احمدی، تحليلگر سياسی نيز به «راديو فردا» می گويد: آمريکا در لحظه ای تاريخی قرار دارد که يک جنبه آن شايد همين نامزدی آقای اوباما است. آقای اوباما هم در سخنرانی خود می گويد که آمريکا در وضعيت بسيار بدی قراردارد چه از لحاظ وجهه جهانی و چه از جنبه اوضاع اقتصادی در آمريکا. البته نامزدی باراک اوباما بسيار مهم است اما مهمتر از آن لحظه ای است تاريخی که پيش آمده که آقای مک کين ظاهرا نمی تواند و يا نمی خواهد از اين لحظه استفاده کند.


در باره پيامدهای انتخابات آمريکا برای ايران، هوشنگ امير احمدی بر اين نظر است که در ماه های گذشته آقای بوش تغييراتی در سياست خود داده است. بنابر اين چه آقای مک کين و چه آقای اوباما انتخاب شود، پس از انتخابات سياست دولت آمريکا بر روی مذاکره با ايران متمرکز خواهد بود. هر دو نامزدها طبعا در چارچوب منافع ملی آمريکا رفتار خواهند کرد.


XS
SM
MD
LG