لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

خیز بسیج برای تسلط بر مرکز «فراقوه‌ای» زنان و خانواده


مینو اصلانی
مینو اصلانی

سازمان بسیج مستضعفین با ارائه طرحی به آیت الله علی خامنه‌ای تلاش‌ها برای در اختیار گرفتن مرکز «فراقوه‌ای» زنان و خانواده را آغاز کرده است.

آقای خامنه‌ای سال گذشته به مناسبت هفته زن در دیدار با زنان «نخبه» خواستار راه‌اندازی مرکزی «عالی و فراقوه‌ای» برای تدوین راهبردی «صحیح» در قبال مسئله «زن و خانواده» شده بود.

وی گفته بود در این مرکز این موارد باید مدنظر قرار بگیرد: پرهیز کامل از مرجعیت دادن به تفکرات «غلط، کلیشه‌ای و متحجر غربی» در امور زنان، تکیه بر متون و معارف «ناب اسلامی» و پرداختن به مسائلی که «حقیقتا» مسائل اصلی زنان محسوب می‌شود.

سازمان بسیج جامعه زنان به همین منظور٬ هفته گذشته طرح «مرکز عالی زنان و خانواده» را به آقای خامنه‌ای تقدیم کرده که در صورت تائید آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی٬ این نیروی شبه‌نظامی موفق به تسلط بر این مرکز خواهد شد.

مینو اصلانی٬ رئیس بسیج جامعه زنان با اعلام این خبر گفته این سازمان «نخستین» نهادی است که در کمتر از یک سال این طرح را با هدف «سامان‌بخشی» مسائل زنان و خانواده در سه حوزه نظر، فرهنگ و اجرا تهیه کرده است.

خانم اصلانی ضرورت تشکیل این مرکز را انتقال «بحران زن» از غرب به همه کشورهای جهان از جمله ایران اعلام کرده و اضافه کرده با وجودی که پس از انقلاب «هویت» زن مورد بازاندیشی قرار گرفت، اما آنچه در اندیشه اسلامی و انقلابی وجود داشت، در صحنه عمل به وقوع نپیوست.

وی دلایل این شکست را اثرات «جنگ نرم» در تضعیف خانواده و ترویج «اباحه‌گری» و نیز ضعف داخلی ناشی از فقدان نگاه «درست» به مسائل زنان عنوان کرده است.

اصلانی مسائل زنان را «ریشه» بسیاری از معضلات اجتماعی دانسته و افزوده نگاه «سطحی‌نگر» به مسئله زنان و «بهره‌مندی» جریان‌های سیاسی از مطالبات زنان که بخشی از آن محصول تأثیرپذیری از آرای فیمنیستی است این مشکلات را تشدید کرده است.

ماموریت‌های مرکز عالی «زنان و خانواده» چیست؟

از جمله اصول اعلام شده طراحان بسیجی برای این مرکز حاکمیت «ارزش‌های اصیل اسلامی»، پایه‌ریزی امور بر اساس «منویات» روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای٬ «صیانت» از ارزش‌های انقلاب٬ اتخاذ نکردن «رویکرد منفعلانه» در قبال فشارهای بین‌المللی در حوزه زنان و خانواده، تأثیر نپذیرفتن از مبانی و آموزه‌های فمینیستی و توجه یکسان به مسائل زنان و خانواده است.

ویژگی‌های ذاتی زن در ابعاد اخلاقی، روحی، جسمانی و غریزی (با پر رنگ کردن نقش‌های مادری و همسری و ارجحیت اشتغال در برخی مشاغل) و اهتمام به تحقق الگوی زن و خانواده اسلامی (با تقدم خانواده نسبت به اشتغال) نیز در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

در صورت موافقت رهبر جمهوری اسلامی با طرح سازمان بسیج و تصویب آن در مجلس٬ این مرکز بالا‌ترین نهاد جمهوری اسلامی در زمینه سیاستگذاری برای زنان و خانواده خواهد بود.

در نتیجه همه مصوبات آن برای همه نهاد‌ها، ارگان‌ها و دستگاه‌های اثرگذار در حوزه زنان و خانواده لازم‌الاجرا است٬ همه فعالیت‌های نهادهای اثرگذار در حوزه زنان و خانواده باید با سیاست‌های کلان این مرکز هماهنگ شود و مهم‌تر از همه مسئولین بخش زنان و خانواده دستگاه‌ها و نهاد‌ها نیز از سوی دبیرخانه این مرکز تائید خواهند شد.

مرکز عالی زنان و خانواده فعالیت‌های خود را به منظور راهبری و اثرگذاری بر مراکز مرتبط با حوزه زنان و خانواده در سطح سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی٬ قانون‌گذاری و نظریه‌پردازی فرهنگی، قضایی، اجرایی و امنیتی، انجام می‌دهد.

تحقق «منویات» رهبر جمهوری اسلامی در حوزه زنان و خانواده و سیاستگذاری کلان نظام در این حوزه از مهم‌ترین مأموریت‌های اعلام شده این مرکز است.

این مرکز همچنین قرار است «هماهنگ‌کننده و هدایت‌کننده» رویکردهای مراکز سیاست‌گذار، قانون‌گذار، تحقیقاتی، مجری، کادر ساز، فرهنگ‌ساز٬ «تأثیرگذار» بر مناسبات حوزه زنان و خانواده در سطح ملی، منطقه‌ای، جهان اسلام و بین‌المللی٬ «راهبر» مراکز امنیتی در حوزه زنان و خانواده، و در «تعامل» مستمر با بدنه مردمی در سراسر کشور باشد.

ضرورت تشکیل مرکز فرا قوه‌ای زنان پس از بیش از سه دهه

نارضایتی از وضعیت حجاب٬ ازدواج٬ فرزندآوری و اشتغال زنان در ایران (بدنبال تغییر سبک زندگی)٬ تعدد متولیان امور زنان در مراکز تصمیم‌گیری و نبود هماهنگی میان آن‌ها و نیز چندگانگی طیف‌ها و گرو‌ه‌های حکومتی زنان در جمهوری اسلامی می‌تواند از دلایل پیشنهاد رهبر جمهوری اسلامی برای تشکیل یک نهاد فراقوه‌ای در امور زنان باشد.

به نظر می‌رسد تغییر رویکردها نسبت به امور زنان بدنبال جابه‌جایی دولت‌ها٬ ناکامی سازمان‌های مختلف در ترویج الگوی زن اسلامی در میان نسل جوان با گذشت بیش از سه دهه فعالیت‌ و بالارفتن هزینه‌های برخورد سلبی با نیمی از جمعیت جامعه٬ آقای خامنه‌ای را به این نتیجه رسانده که دست‌کم سیاست‌گذاری در حوزه زنان باید در انحصار سازمان و نیروهایی معتقد به الگوی پذیرفته‌شده زن در جمهوری اسلامی باشد.

سازمان بسیج که پیش از این با صرف هزینه‌های هنگفت به عرصه‌هایی چون فضای مجازی٬ اقتصاد مقاومتی و مقوله‌های فرهنگی- اجتماعی دیگر هم وارد شده بود٬ این بار با تهیه طرح مرکز عالی «زن و خانواده» تلاش برای در اختیار گرفتن این سازمان در آستانه تشکیل را هم آغاز کرده است.

این نهاد شبه‌نظامی که بعد از حوادث سال ۸۸ از نیرو به سازمان تبدیل شد٬ در سال‌های اخیر فعالیت‌های خود را گسترش داده و با ارائه طرح‌های فراگیر در عرصه‌های مختلف وارد حوزه‌های ماموریتی تازه‌ای شده است.

پیش از این لاله افتخاری٬ نماینده محافظه‌کار مجلس و عضو فراکسیون زنان از ارسال طرح مشترک دولت، مجلس و شورای فرهنگی و اجتماعی زنان به دفتر علی خامنه‌ای برای تشکیل مرکز فراقوه‌ای در حوزه زنان خبر داده بود.

به نظر می‌سد طرحی که خانم افتخاری در اردیبهشت ماه از ارسال آن به دفتر خامنه‌ای خبر داده٬ مورد رضایت رهبر جمهوری اسلامی قرار نگرفته که سازمان بسیج طرح دیگری را برای وی ارسال کرده است.

در صورت تائید طرح بسیج از سوی علی خامنه‌ای٬ این نهاد شبه‌نظامی به طور رسمی متولی بالا‌ترین مرجع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در امور زنان و خانواده در جمهوری اسلامی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG