لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

بررسی انتخابات یونان و پیروزی مخالفان سیاست ریاضت اقتصادی


هواداران حزب سیریزا
هواداران حزب سیریزا

انتخابات پارلمانی در یونان روز پنجم دی‌ماه برگزار شد. آخرین نتایج حاکی است حزب «سیریزا» با کسب ۳۸ درصد آرا، پیشتاز است. پیامد‌های حضور این حزب در پارلمان به عنوان اکثریت، ابهام‌های زیادی در حوزه اقتصادی و پولی یورو ایجاد خواهد کرد.

رادیو فردا در این زمینه با «آنتونیتو نستوراس»، کارشناس یونانی انستیتو مطالعات اروپا در بروکسل، گفت وگو کرده است. او معتقد است که در صورت انجام نشدن مذاکرات ميان آلمان و سيريزا درباره بدهی‌های يونان، احتمال خروج اين کشور از حوزه پولی يورو وجود دارد.

***

چرا انتخابات يونان اهميت بسيار زيادی برای آينده اروپا دارد؟

آنتونيوس نستوراس: يونان از نهادها و کشورهای اروپايی وام‌های زيادی دريافت کرده است. برای بازپرداخت اين وام ها اين کشور بايد دست به اصلاحات اساسی در زمينه هزينه‌های دولت بزند. حزب «سيريزا» از مخالفان اين اصلاحات است و می‌خواهد که اين اصلاحات متوقف شود. همچنين برنامه اقتصادی سيريزا ناقض توافقنامه‌های امضا شده ميان يونان و نهادهای اروپايی است. هدايت دولت توسط سيريزا به معنی زير سوال رفتن تمام توافقنامه‌ها بين يونان و وام دهندگان است و بازار به اين مسئله واکنش منفی نشان خواهد داد.

يونان به سمبل بازپرداخت بدهی‌های بانکی تبديل شده است. با يک مشکل ملموس مواجه هستيم نه يک مشکل نظری. اگر وام دهندگان بين‌المللی و اروپا حمايتشان را از يونان متوقف کنند، اين کشور از کجا منبع مالی‌اش را تامين خواهد کرد. اگر دولت جديد يک کشور توافقنامه‌های مالی گذشته را زير سوال ببرد، ديگر تعهدات بين‌المللی بی‌ارزش می شود و اين موضوع اروپا را با مشکلات زيادی روبرو خواهد کرد.

پيروزی حزب چپ‌گرای «سيريزا» موجب چه تغييراتی در اروپا خواهد شد؟ آيا اروپا بايد آماده خروج يونان از حوزه پولی يورو شود؟

حزب سيريزا به رای‌دهندگان قول داده که درباره بدهی‌ها با اروپا و به‌خصوص با آلمان گفت و گوهای جديدی را آغاز کند. حال دو سناريو محتمل است. نخست اين که آلمان وارد مذاکره با سيريزا نشود. اين به معنی بروز مشکلات سياسی، اقتصادی و اجتماعی در يونان است و در نتيجه اين کشور نمی‌تواند بدهی‌هايش را پرداخت کند و مجبور به خروج از حوزه پولی يورو خواهد شد.

سناريوی دوم اين است که سيريزا و آلمان برای يافتن راه حلی که مورد قبول دو طرف باشد، مذاکرات را آغاز کنند. اين به معنی يک تغيير اساسی در سياست اقتصادی اروپا است و همچنين نشان دهنده قابل مذاکره بودن سياست‌های رياضت اقتصادی، سياست‌هايی که در پنج سال گذشته اجرا شده است.

آيا امکان انعطاف در تصميمات مقامات آلمانی است؟ نظر فرانسه چيست؟

مقامات آلمانی در تمام سطوح و به شکل واضح اعلام کردند که درباره بدهی‌های يونان وارد مذاکرات جديد نخواهند شد و يونان بايد به تعهداتش پايبند باشد. شايد آلمان پيشنهاد طولانی‌تر شدن بازپرداخت بدهی‌ها را مطرح کند. ولی اين پيشنهاد سيريزا را متقاعد نخواهد کرد. آنها خواهان ايجاد تغييرات اساسی در سياست اقتصادی اروپا هستند. از سوی ديگر، فرانسه هم در موقعيتی نيست که با آلمان مخالفت کند و در واقع ترجيح می‌دهد در حال حاضر پشت سر آلمان که رهبری اقتصاد اروپا را بر عهده دارد، حرکت کند.

آيا خواسته های «آلکسيس سيپراس»، رهبر حزب سيريزا برای بخشيده شدن بخشی از بدهی‌های يونان و مذاکرات مجدد با وام دهندگان بين‌المللی منطقی و واقع گرايانه است؟

در صورت حمايت سياسی کشورهای ديگر امکان پذيرفته شدن خواسته های او برای پايان دادن به برنامه‌های رياضت اقتصادی در اروپا وجود دارد. ولی با نگاهی به مواضع دولت‌ها و پارلمان‌های کشورهای مختلف اروپايی متوجه می‌شويم اين کار عملا غيرممکن است.

پيامدهای پيروزی سيريزا بر ديگر کشورهای اروپايی، به خصوص اسپانيا و پرتغال چه خواهد بود؟

سيريزا رابطه بسيار خوبی با حزب چپ‌گرای پودموس اسپانيا دارد. اين دو حزب يک برنامه اقتصادی دارند و هدفشان تغيير سياستهای اقتصادی در اروپا و پايان دادن به برنامه‌های رياضت اقتصادی است. اسپانيا و تعدادی از کشورهای جنوبی اروپا مشکلاتی مانند يونان دارند. حزب پودموس و ديگر احزاب چپ‌گرا و مخالف سياست‌های رياضت اقتصادی چشم به دستاوردهای سيريزا دارند. موفقيت سيريزا در سطح اروپا موفقيت آنها هم خواهد بود.

XS
SM
MD
LG