لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

بوتو با تدابیر شدید امنیتی به پاکستان باز می گردد


خانم بوتو قرار است روز ۱۸ اکتبر از يک تبعيد خود خواسته به پاکستان باز گردد.
خانم بوتو قرار است روز ۱۸ اکتبر از يک تبعيد خود خواسته به پاکستان باز گردد.

مقامات دولت پاکستان روز چهارشنبه، ۱۰ اکتبر، اعلام کردند که برای حفظ جان بی نظير بوتو، نخست وزير سابق، که قرار است هفته آينده به پاکستان بازگردد، تدابير امنيتی بيشتری از جمله خودرو ضد گلوله، به کار گرفته خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، طرفداران بی نظيربوتو که رهبر يکی از احزاب مخالف دولت محسوب می شود، از پليس پاکستان خواسته اند که تدابير حفاظتی و امنيتی برای خانم بوتو که قرار است روز ۱۸ اکتبر از يک تبعيد خود خواسته به کشورش باز گردد، بينديشد.


اين اقدام پس از آن صورت گرفت که بی نظيربوتو که متمايل به غرب است، از سوی برخی شبه نظاميان طرفدار طالبان تهديد به حمله انتحاری شد.


آفتاب شرپاو، وزير امور داخلی پاکستان، گفته است که «ما امنيت خانم بوتو را تامين خواهيم کرد و نماينده او با مسوولان وزارت داخلی پاکستان برای فراهم آوردن مقدمات سفر وی هماهنگ می شوند.»


به گفته آقای شرپاو، مقامات دولتی پاکستان هم اکنون به خانم بوتو اجازه داده اند که برای استفاده شخصی از خودرو ضد گلوله خود استفاده کند.


پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان هفته گذشته اتهامات خانم بوتو مبنی بر فساد مالی در زمان نخست وزيری اش را بخشيد.


اين اقدام مقدمه ای برای بازگشت خانم بوتو به پاکستان و احتمال تقسيم قدرت سياسی با وی شده است.


اما اين تغيير و تحولات برای برخی از طرفداران طالبان که خانم بوتو را چهره ای طرفدار سياست های غربی می شناسند، چندان خوشايند نبود.


آن گونه که يکی از روزنامه های داخلی پاکستان هفته گذشته گزارش داده است، «يکی از رهبران طرفدار طالبان در ايالت های قبيله ای اطراف منطقه وزيرستان خانم بوتو را تهديد به حمله انتحاری کرده است.»


اين تهديد موجب شده که اطرافيان خانم بوتو از مقامات دولتی پاکستان بخواهند از نخست وزير سابق اين کشور در هنگام بازگشت بيش از پيش محافظت کنند، اگرچه به گفته وکيل خانم بوتو، مطابق موازين قانونی پاکستان، تدابير امنيتی از حقوق تمامی نخست وزيران پيشين اين کشور است.


بی نظير بوتو در دو دوره متفاوت، نخست وزیر پاکستان بوده است. وی دور نخست بین سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ و يک دوره سه ساله ديگر از سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ نخست وزيری پاکستان را عهده دار بوده است.


XS
SM
MD
LG