لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

محمد البرادعی جمعه در باره ایران گزارش می‌دهد


سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي و مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر در یک کنفرانس خبری شرکت می کند. عکس AFP
سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي و مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر در یک کنفرانس خبری شرکت می کند. عکس AFP
محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه سوم اسفند ماه، ۲۲ فوريه، تازه ترین گزارش آژانس را در باره برنامه هسته ای ایران، ارایه می‌کند.


بر پایه برخی گزارش‌های غیر رسمی، آقای البرادعی در گزارش خود، ضمن اشاره به موارد همکاری جمهوری اسلامی در چارچوب برنامه کاری توافق شده با بازرسان آژانس، تاکید کرده است که همچنان نمی تواند با قاطعیت بگوید ماهیت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی مسالمت آمیز است.


همچنین بر اساس این گزارش‌ها در این گزارش که به طور همزمان به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل تقدیم می ‌شود، آمده است که که پیشرفت چشمگیری در حل مسائل مربوط به فعالیت های گذشته هسته ای ایران حاصل شده است.


به گفته برخی دیپلمات ها در وین، مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی، همچنین در این گزارش به خودداری جمهوری اسلامی از پاسخ به پرسش های مربوط به تحقیقا ت ایران در باره کلاهک های هسته ای ویژه نصب روی موشک، و آزمایش با مواد منفجره با حساسیت بالا، اشاره شده است.


با این حال، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که به تمامی پرسش های آژانس پاسخ داده است.


همچنین خبرگزاری‌ رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اعلام کرده است که كنفرانس خبری سعيد جليلي، دبير شورای عالی امنيت ملی و سرپرست تيم مذاکره کننده هسته‌ ای جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار می ‌شود.


پیش نویس قطعنامه تازه علیه ایران به شورای امنیت ارائه شد


در همين حال، بريتانيا و فرانسه، روز جمعه سوم اسفند ماه، اعلام کردند که پيش نويس اصلاح شده سومين قطعنامه تحريم ايران را به طور رسمی به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارايه کرده اند و انتظار می رود این قطعنامه هفته آینده به رای گذاشته شود.


جان ساویر، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، گفت:«در متنی که ما ارايه کردیم برخی نظرات نمایندگی ها را منعکس کردیم.»


به گفته سفیر بریتانیا این قطعنامه بخشی ازشیوه دوگانه، تشویق و تنبیه، برای وادار کردن ایران به توقف فعالیت های حساس هسته ای و اجرای قطعنامه های شورای امنیت است.


پيشتر، ژان موریس ريپرت، سفير فرانسه در سازمان ملل متحد، روزپنجشنبه به خبرنگاران گفته بود:«فرانسه، آلمان و بريتانيا به عنوان حمايت کنندگان از پيش نويس قطعنامه، اين پيش نويس را به طور رسمی عصر روز پنجشنبه به شورای امنيت ارايه می کنند.»


XS
SM
MD
LG